Protokoły z Sesji

PROTOKÓŁ NR XXVIII/ 2017 z obrad XXVIII sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 06.06.2017r. w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

PROTOKÓŁ NR XXVIII/ 2017

z obrad XXVIII sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 06.06.2017r. w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Ad.1.

Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska o godz. 15:00 otworzyła dwudziestą ósmą sesję Rady Gminy Kołaczkowo. Powitała radnych i zaproszonych gości – listy obecności w załączeniu nr 1 i 2.

Ad.2.

Na podstawie listy obecności przewodnicząca stwierdziła, że na stan 15 radnych, obecnych na sesji jest 15 radnych i Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał.

Ad.3.

Przewodnicząca Danuta Grabowska następnie przedstawiła porządek obrad, do którego nie wniesiono zmian i przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie
  2. Stwierdzenie kworum
  3. Przedstawienie porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.
  5. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
  6. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym i realizacji uchwał podjętych  na poprzedniej sesji.
  7. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy na temat złożonych odpowiedzi na interpelacje.
  8. Interpelacje i zapytania radnych.
  9. Rozpatrzenie sprawozdania finansowego, sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2016r. oraz  udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tego tytułu w tym:

-        przedstawienie sprawozdań.

-        przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej dotyczącej sprawozdań oraz przedstawienie  wniosku w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy.

-        przedstawienie opinii  RIO odnośnie sprawozdania z wykonania budżetu gminy  za 2016r i opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium.

-        dyskusja.

-         podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2016r.

-        podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2016r..

  1. Przyjęcie regulaminu określającego sposób podziału środków, kryteria i tryb przyznawania nagród dla nauczycieli i dyrektorów zatrudnionych w szkołach, przedszkolach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaczkowo.
  2. Uchwała w sprawie wyznaczenia inkasentów oraz wysokości wynagrodzeń za inkaso podatków na terenie Gminy Kołaczkowo.
  3. Służebność przesyłu dla linii kablowych oraz lokalizacji dróg dojazdowych związanych z budową fermy wiatrowej na terenie gminy Kołaczkowo.
  4. Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2017r.
  5. Wolne głosy i wnioski.
  6. Odpowiedzi na zapytania.
  7. Zamknięcie sesji.

Ad.4.

Do protokołu nie zgłoszono uwag i został przyjęty 14 głosami „za”./ Radny Michał Stefański wyszedł/.

Ad.5.

Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska przedstawiła  informację  o  realizacji  zadań

w okresie międzysesyjnym.

/Radny Michał Stefański wszedł na salę sesyjną/

Ad.6.

Wójt Teresa Waszak przedstawiła  sprawozdanie  z  działalności  w  okresie międzysesyjnym. Również złożyła informację z realizacji uchwał podjętych na ostatniej sesji. Informacje pisemne w załączeniu nr 3 i 4.

 

Ad.7.

Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska poinformowała, że odpowiedzi na interpelacje nie wpłynęły.

 

Ad.8.

Radny Michał Stefański zapytał na jakim etapie jest budowa ścieżki rowerowej na ul. Krakowskiej w Kołaczkowie, oraz zamontowanie lampy przy skrzyżowaniu Żydowo- Gorazdowo.

 

Ad.9.

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła sprawozdania finansowe tj. bilans z wykonania budżetu, bilans jednostek i zakładów budżetowych, rachunek zysków i strat oraz zestawienie zmian funduszu jednostki.  Szczegółowo omówiła bilans z wykonania budżetu tj. kwoty aktywów i pasywów bilansu. W bilansie po stronie aktywów wyszczególniono środki pieniężne, które na koniec roku wynosiły 4.649.231,49zł oraz należności kwocie 82.884,36zł. Na kwotę tą składają się:

- wpływy z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych(PIT), które wpłynęły w styczniu 2017r. w kwocie 73.810,83zł

- zwrot dotacji niewykorzystanej przez biblioteki w kwocie 9.073,53zł.

Po stronie pasywów wyszczególniono zobowiązania wynikające z zaciągniętych kredytów w wysokości 1.246.470,00zł zobowiązania wobec budżetów 30.710,90zł, zwrot dotacji do Urzędu Wojewódzkiego,. wykazano nadwyżkę budżetową w wysokości 2.201.014,07zł kwotę wydatków niewygasających 61.383zł oraz ratę subwencji oświatowej za miesiąc styczeń 2017r. w kwocie 428.498,00zł.

Ogółem kwota aktywów i pasywów wynosiła na koniec roku 4.732.115,85zł.

 

Następnie skarbnik złożyła sprawozdanie  z wykonania budżetu gminy za 2016r. Jak podała plan dochodów na 31 grudnia 2016r. wynosił 22.929.835,17zł, a wykonano w kwocie 23.411.560,85zł, co stanowi 102,10% założonego planu w tym:

-dochody bieżące zaplanowano w kwocie 22.639.359,52zł, a wykonano w kwocie 23.123.356,71zł, co stanowi 102,14% założonego planu,

-dochody majątkowe zaplanowano w kwocie 290.475,65zł, a wykonano w kwocie  288.204,14zł, co stanowi 99,22% planu

-dochody własne (podatki i opłaty lokalne, udziały w PIT i CIT, sprzedaż i najem majątku)  wykonane w kwocie 7.124.440,57zł, co stanowi 30,43 % ogólnych dochodów

-subwencje ogólne stanowiące 37,44% ogólnych dochodów zaplanowano i wykonano w kwocie 8.767.544,00zł,

-dotacje na zadania własne i zlecone wykonano w kwocie 7.519.576,28zł, co stanowi 32,11% ogólnych dochodów. 

-otrzymane dotacje do realizowanych zadań gmina otrzymała m.in.

-        dofinansowanie budowy drogi dojazdowej do gruntów rolnych w Sokolnikach w kwocie 173.875,00zł

-        dofinansowanie z Wielkopolskiej Odnowy Wsi w ramach konkursu „Pięknieje Wielkopolska Wieś” w kwocie 36.466,00zł

-        dofinansowanie z Ministerstwa Finansów opracowanie programu usuwania azbestu w kwocie 10.200,00zł

 

Plan wydatków ogółem na dzień 31.12.2016 r. wynosił 23.228.136,17zł, a wykonano w kwocie 21.271.929,78zł, co stanowi 91,58 % planu rocznego w tym:

¾    wydatki bieżące zaplanowano w kwocie 21.009.491,17zł, a wykonano 19.986.137,04zł , co stanowi 95,13%.

¾    wydatki majątkowe zaplanowano w kwocie 2.218.645,00zł, a wykonano 1.285.792,74zł tj. 57,95%.

Z budżetu gminy udzielono dotacje na wydatki bieżące w wysokości 1.158.434,06 zł m.in.:

-        do Gminnego Ośrodka Kultury w wysokości190.000,00zł

-        dotacja do bibliotek 190.926,47zł

-        dotacja do Społecznej Szkoły Podstawowej we Wszemborzu w kwocie 478.424,28zł

-        dotacja do niepublicznego przedszkola we Wszemborzu 126.204,75zł

-        dotacja na zadania inwestycyjne w wysokości 539.114,00zł ( budowa kanalizacji i przydomowych oczyszczalni ścieków).

Na zadania inwestycyjne związane z gospodarką wodno-ściekową przeznaczono 545.853,00zł.

Na budowę dróg i przystanków autobusowych kwota 404.711,00zł.

Na zadania związane z oświatą i wychowaniem oraz edukacyjną opieką wychowawczą w 2016 roku wykorzystano środki w wysokości 8.555.240,00zł, po odliczeniu subwencji oświatowej dotacji związanej z oświatą w kwocie 6.232.676,00zł, gmina dołożyła 2.322.564,00zł.

 

Stan zobowiązań dotyczący zaciągniętych kredytów i pożyczek na koniec roku wynosił

1.246.470,00zł oraz z tytułu zawartej umowy z rozłożonym terminem płatności 135.643,00zł umowa dotyczy modernizacji oświetlenia ulicznego.

W 2016 roku zaciągnięto dwie pożyczki na łączną kwotę 376.327,00 zł na budowę kanalizacji sanitarnej w Kołaczkowie ul. Średzka i ul. Wrzesińska, kwota umorzenia przy terminowej spłacie pożyczki wynosi 65.691,00zł.

 

W budżecie gminy zaplanowano deficyt w wysokości 298.301,00zł, a ostatecznie budżet zamknął się nadwyżką w kwocie 2.139.631,07zł.

Na rachunku bankowym pozostały również wolne środki z lat poprzednich w kwocie 2.071.869,00zł, łącznie ponad 4 mln zaangażowane zostały w roku bieżącym na pokrycie wydatków inwestycyjnych.

 

Wójt Teresa Waszak następnie przedstawiła źródła finansowania oraz wykonane inwestycje:

- budowa 3 dróg gminnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich tj. ul. Spokojna w Sokolnikach, ul. Słoneczna w Borzykowie i w Żydowie. Na realizację inwestycji został złożony wniosek o dofinansowanie w UMWW. Inwestycje te dobiegają końca.

- budowa drogi ul. Kasztanowa w Kołaczkowie z własnych środków, złożony wniosek o dofinansowanie z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019 nie zakwalifikował się.

- budowa drogi z Kołaczkowa do Łagiewek w ramach porozumienia z powiatem, który pozyskał dofinansowanie na realizację inwestycji,

- opracowano projekt budowy dróg w Cieśle Małe i Kołaczkowo z Funduszu Sołeckiego,

- złożono wniosek o dofinansowanie poprawy jakości dróg dojazdowych do gruntów rolnych na realizację kolejnych 3 dróg,

- dokończono kanalizację na ul. Wrzesińskiej i ul. Średzkiej w Kołaczkowie,

- złożono wniosek w ramach PROW o dofinansowanie na budowę kanalizacji sanitarnej, modernizacji infrastruktury wodociągowej oraz doposażenie hydroforni we Wszemborzu. Wniosek został zakwalifikowany i jest szansa na otrzymanie ok 2 mln zł na realizację tego zadania.

- dofinansowanie z budżetu gminy przydomowych oczyszczalni ścieków w ubiegłym roku zrealizowano 15 oczyszczalni,

- pozyskano środki na realizację zadania odwodnienie dróg wojewódzkich 441 i 442 w kwocie 500.000zł z WZDW zarezerwowaną w budżecie Urzędu Marszałkowskiego, Gmina Kołaczkowo będzie partycypowała w kosztach w wysokości 245.000zł,

- zakupiono 7 szt. wiat przystankowych,

- zmodernizowano i zwiększono liczbę lamp oświetleniowych, w ubiegłym roku powstały 44 lampy uliczne,

- najwięcej środków finansowych gmina przeznacza w budżecie  na zadania związane  z oświatą i wychowaniem oraz edukacyjną opieką wychowawczą. Mimo to zrealizowano wiele inwestycji w oświacie m.in. remont podłogi w hali sportowej, wymiana pieca CO, położenie chodnika przy gimnazjum.

Na zakończenie wystąpienia Wójt podziękowała radnym, sołectwom, organizacjom społecznym, pracownikom oraz mieszkańcom.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Wojciech Tamborski zapoznał zebranych z podjętą uchwałą komisji i opinią  komisji odnośnie wykonania budżetu za 2016r, oraz złożył wniosek komisji o udzielenie absolutorium wójtowi z tego tytułu. Uchwała komisji oraz wniosek w załączeniu do protokołu.

Przewodnicząca Rady Gminy z kolei zapoznała zebranych z uchwałami Regionalnej Izby Obrachunkowej, odnośnie przedłożonego sprawozdania z wykonania budżetu za 2016r. i odnośnie opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej. Obie opinie wydano pozytywne.

W dyskusji nad sprawozdaniem głos zabrali:

Radna Małgorzata Jakubowska przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu za 2016 rok. Komisja dokonała na dwóch posiedzeniach szczegółowej oceny wykonania budżetu, rozpatrując w szczególności sprawozdanie roczne Wójta Gminy, informację o stanie mienia Gminy Kołaczkowo, opinię RIO dotyczącą sprawozdania z wykonania budżetu. Komisja stwierdza, że Wójt Gminy realizując zadania związane z wykonaniem budżetu kierował się zasadą  celowości, legalności, rzetelności i oszczędnością w gospodarowani środkami publicznymi.

Radny Michał Stefański przewodniczący Komisji Wychowania, Oświaty, Kultury i Pomocy Społecznej, Mieszkaniowej i Gospodarki Komunalnej podziękował wszystkim pracownikom, którzy zapraszani na komisję przygotowują materiały.

Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska stwierdziła, że działania podejmowane przez Wójt są nastawione na oszczędność przez pozyskiwanie środków zewnętrznych oraz działanie dla dobra mieszkańców.

Wobec braku dalszej dyskusji przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Kołaczkowo za 2016 rok.

Przewodnicząca Danuta Grabowska poddała projekt uchwały pod głosowanie. Uchwałę Nr XXVIII/191/2017 przyjęto jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

Uchwała stanowi załącznik nr  5.

Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kołaczkowo za 2016 rok.

Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska projekt uchwały poddała pod głosowanie. Uchwałę Nr XXVIII/192/2017 przyjęto jednogłośnie 15 głosami „za”  w obecności 15 radnych.

Uchwała stanowi załącznik nr 6.

Wójt Teresa Waszak podziękowała wszystkim za udzielone absolutorium i jednomyślne głosowanie.

Przewodnicząca Danuta Grabowska wraz z delegacją złożyła podziękowania dla wójt za wykonanie budżetu wręczając kwiaty.

Przewodnicząca Danuta Grabowska ogłosiła 5 min przerwy.

 

Ad.10.

Milena Świątek kierownik referatu oświaty, przedstawiła kryteria i tryb przyznawania nagród dla nauczycieli. Zmiany w uchwale wiążą się z likwidacją GZOEiAO, wówczas wnioski kierowano do dyrektora GZOEiAO, obecnie wniosek o nagrodę należy kierować do wójta lub dyrektora do szkoły.

Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie regulaminu określającego sposób podziału środków, kryteria i tryb przyznawania nagród dla nauczycieli i dyrektorów zatrudnionych w szkołach, przedszkolach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaczkowo.

Przewodnicząca Danuta Grabowska projekt uchwały poddała pod głosowanie. Uchwałę Nr XXVIII/193/2017 przyjęto 15 głosami „za”,0 „wstrzymującymi”, 0 „przeciw” w obecności 15 radnych. Uchwała stanowi załącznik nr 7.

 

Ad.11.

Sekretarz Bogusława Wietrzyńska- Stramczewska wyjaśniła, że podjęcie tej uchwały związane jest ze zmianą sołtysa w Borzykowie oraz wyborem w późniejszym terminie sołtysa w Zielińcu.

Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie wyznaczenia inkasentów oraz wysokości wynagrodzeń za inkaso podatków na terenie Gminy Kołaczkowo.

Przewodnicząca Danuta Grabowska projekt uchwały poddała pod głosowanie. Uchwałę Nr XXVIII/194/2017 przyjęto 15 głosami „za”,0 „wstrzymującymi”, 0 „przeciw” w obecności 15 radnych. Uchwała stanowi załącznik nr 8.

 

Ad.12.

Ilona Orakowska przedstawiła dwie uchwały dotyczące ustanowienia odpłatnych służebności gruntowych i służebności przesyłu na rzecz spółki Park Wiatrowy 12 Sp. z o. o. na gruntach stanowiących własność Gminy Kołaczkowo.

Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości.

Przewodnicząca Danuta Grabowska projekt uchwały poddała pod głosowanie. Uchwałę Nr XXVIII/195/2017 przyjęto 15 głosami „za”,0 „wstrzymującymi”, 0 „przeciw” w obecności 15 radnych. Uchwała stanowi załącznik nr 9.

 

Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości.

Przewodnicząca Danuta Grabowska projekt uchwały poddała pod głosowanie. Uchwałę Nr XXVIII/196/2017 przyjęto 15 głosami „za”,0 „wstrzymującymi”, 0 „przeciw” w obecności 15 radnych. Uchwała stanowi załącznik nr 10.

 

Ad.13.

Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła proponowane zmiany w budżecie polegające na zwiększeniu planu wydatków majątkowych o kwotę 87.800,00zł w tym:

- na zadanie związane z opracowaniem dokumentacji projektowej na budowę odcinka kanalizacji w Kołaczkowie ul. Polna i ul. Wrzesińska kwota 7.800zł

- na budowę dróg dojazdowych do gruntów rolnych o kwotę 80.000zł

Na wniosek wójta zmniejszony został procentowy udział środków własnych gminy na zadanie „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” z 40% do 20%wobec czego zmienia się plan wydatków na w/w zadanie o kwotę 10.000zł.

Dokonuje się przeniesień między działami rozdziałami i paragrafami w planie wydatków bieżących i majątkowych.

Zmienia się plan wydatków realizowanych w ramach funduszu sołeckiego dla m. Zieliniec.

Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2017 rok.

Przewodnicząca Danuta Grabowska projekt uchwały poddała pod głosowanie. Uchwałę Nr XXVIII/197/2017 przyjęto 15 głosami „za”,0 „wstrzymującymi”, 0 „przeciw” w obecności 15 radnych. Uchwała stanowi załącznik nr 11.

 Ad.14.

W wolnych głosach i wnioskach głos zabrali:

Wioleta Dzienniak sołtys Spławia wnioskuje o połatanie dziur w drogach powiatowych Cieśle Wielkie - Wszembórz oraz usunięcie pnia. Wnioskuje o interwencję w sprawie pękającej nawierzchni w drodze Tarnowa- Spławie- Nowa Wieś Podgórna aby zapobiec dalszemu niszczeniu, a także zgłasza do wykoszenia zarośnięte pobocza wzdłuż tych dróg. Prosi o odwrócenie w właściwą stronę znaków drogowych.

Radny Robert Ptaszyński poinformował, że dzisiaj pracownicy łatali dziury na drodze w Spławiu.

Radna Angelika Wojciechowska wnioskuje o podciągnięcie linii wysokiego napięcia przy bloku nr 25 w Gorazdowie.

Wojciech Bimek sołtys Sokolnik zgłasza do wymiany uszkodzone elementy na placu zabaw. Poinformował o zniszczonym przystanku autobusowym w Sokolnikach.

Wójt Teresa Waszak poinformowała sołtysów, że ankiety które otrzymali mają na celu pozyskanie informacji na temat posiadanego internetu w naszej gminie oraz wyrażenia woli mieszkańców o przyłączeniu do internetu szerokopasmowego.

Radny Robert Ptaszyński powiedział, że wcześniejsza firma oferująca internet zadeklarowała, że do Budziłowa nie dociągną kabli.

Robert Nowak informatyk odpowiedział, że obecne działanie ma na celu zebranie informacji o zainteresowaniu mieszkańców przyłączem do sieci.

Andrzej Waszak Wielkopolska Izba Rolnicza zaprosił na forum rolniczo-łowieckie w dniu 22.06.2017 o godz. 10.00 w sali sesyjnej UG.

Radny Adam Gierszewski zgłosił do odnowienia sierżanty kierunkowe na Hubach Zielinieckich.

Przewodnicząca Danuta Grabowska wnioskuje o znak kierunkowy na ul. Rzeczną w Sokolnikach.

Wójt Teresa Waszak pogratulowała sołectwu Spławie za wyróżnienie w konkursie „Sołectwo Przyjazne Naturze 2017”.

 

Ad.15.

Odpowiedzi na interpelacje złożyła wójt informując, że:

- z informacji otrzymanej ze Starostwa Powiatowego wynika, że temat ścieżki rowerowej został odłożony z powodu realizacji innych inwestycji,

- lampa w kierunku Gorazdowa zostanie w najbliższych dniach umiejscowiona

- wnioski dotyczące dróg powiatowych zostaną przekazane do odpowiednich instytucji

- pobocza będą sukcesywnie wykaszane

- w celu podciągnięcia linii zostaną wyznaczeni pracownicy

- naprawy uszkodzonych elementów na placu zabaw należy dokonać z funduszu sołeckiego

- na uszkodzony przystanek należy zarezerwować pieniądze w budżecie, jednak trzeba dokonać analizy czy jest zasadne umiejscowienie przystanku w tym miejscu

- planowane jest ustawienie znaków kierunkowych, w Sokolnikach od ul. Leśnej.

 

Wioleta Dziennika sołtys Spławia prosi o przypomnienie nadleśnictwu aby usunęli zwisające gałęzie nad drogą gminną prowadzącą do posesji nr 9 i 10. Według wcześniejszych ustaleń prace te miało wykonać nadleśnictwo podczas trzebieży lasu.

Andrzej Waszak Wielkopolska Izba Rolnicza zapytał do kogo mają zwrócić się rolnicy którzy oddali część gruntu pod budowę kanału kołaczkowskiego, aby uregulować sprawy własności w aktach wieczystych.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że kanał kołaczkowski należy do cieków podstawowych i jest pod zarządem Wielkopolskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Poznaniu, a informacje można uzyskać w inspektoracie we Wrześni. Poinformowała, że opóźnienia wynikają z powodu odwołania od decyzji jednego właściciela do SKO.

 

Ad. 16.

Wobec wyczerpania porządku obrad przewodnicząca Danuta Grabowska o godz. 17.10 zamknęła posiedzenie Rady Gminy Kołaczkowo.

 

Protokół sporządziła                                                                            Przewodniczący Rady

 

Monika Nowak                                                                                         Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 lutego 2018 10:16
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 761
23 lutego 2018 10:16 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany