Protokoły z Sesji

PROTOKOŁ Nr XII/2015 z obrad XII sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 29.12.2015r. w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

P R O T O K O Ł Nr XII / 2015

 

z obrad XII sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 29.12.2015r. w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

 

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Jerzy Woś o godz. 13 otworzył dwunastą sesję Rady Gminy Kołaczkowo. Powitał radnych i zaproszonych gości – listy obecności w załączeniu nr 1 i 2.

Na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych, obecnych na sesji jest 13 radnych i Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał. Nieobecna radna Agnieszka Frąckowiak i radna Danuta Grabowska.

Przewodniczący następnie przedstawił porządek obrad, do którego zaproponował zmianę punktu 22 tj. wycofanie wyboru ławnika, a wprowadzenie sprostowania błędu pisarskiego w uchwale Nr X/90/2015r. Z 20.11.2015r.. Zaproponowaną zmianę przyjęto w głosowaniu jednogłośnie. Porządek obrad ustalono w brzmieniu:

1. Otwarcie

2. Stwierdzenie kworum.

3. Przedstawienie porządku obrad.

4. Przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji.

5. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działaniach podejmowanych w okresie

międzysesyjnym.

6. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym i

realizacji uchwał podjętych na poprzedniej sesji.

7. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy na temat złożonych odpowiedzi na

interpelacje.

8. Interpelacje i zapytania radnych

9. Uchwalenie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2016-2023.

10. Uchwalenie budżetu gminy na 2016r.

-przedstawienie projektu budżetu

-opinie komisji

-opinia RIO

-opinia wójta dot. poprawek i opinii RIO

-dyskusja

-głosowanie autopoprawek

-głosowanie projektu uchwały

11. Ustalenie wykazu i planu finansowego wydatków, które nie wygasają z upływem roku.

12. Wprowadzenie zmian Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2015-2023.

13. Wprowadzenie zmian do budżetu gminy br.

14. Określenie wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

15. Wprowadzenie zwolnień od nieruchomości udzielanych w ramach pomocy de minimis.

16. Zmiana uchwały Nr X/76/2015 Rady Gminy z dnia 4.11.2015r w sprawie wysokości stawek

podatku od środków transportowych w 2016r.

17. Zmiana Uchwały Nr X/74/2015 Rady Gminy z dnia 4.11.2015r w sprawie określenia

wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie gminy w 2016r.

18. Przyjęcie Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2016-2018.

19. Przekazanie w najem nieruchomości Stowarzyszeniu „Rodzice Dzieciom” we Wszemborzu.

20. Zatwierdzenie Planu Odnowy Miejscowości Bieganowo.

21. Przyjęcie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2016r.

22. Sprostowanie błędu pisarskiego w uchwale Nr X/90/2015r. z 20.11.2015r.

23. Wolne głosy i wnioski.

24. Odpowiedzi na zapytania.

25. Zamknięcie sesji.

Ad.4.

Do protokołu nie zgłoszono uwag i został przyjęty jednogłośnie.

Ad.5.

Wiceprzewodniczący oznajmił, że przewodnicząca złoży informację na następnym posiedzeniu,

a w zastępstwie z panią wójt odwiedził groby powstańców w 97 rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego, na których zapalono znicze.

Ad.6.

Pani wójt Teresa Waszak przedstawiła informację z podjętych działań w okresie między sesjami. Wymieniła szereg spotkań, zebrań, posiedzeń w których uczestniczyła. Również złożyła informację z realizacji uchwał podjętych na ostatniej sesji. Informacje pisemne w załączeniu nr 3 i 4.

Ad.7.

Wiceprzewodniczący przedstawił, że zgłoszone sprawy zostały przekazane do realizacji.

Pisma w aktach.

Ad.8.

Interpelacje i zapytania złożyli radni:

Robert Ptaszyński ponawia sprawę przycięcia gałęzi pod linią energetyczną przy drodze Spławie-Tarnowa oraz usunięcie krzewów.

Michał Stefański wnioskuje o widoczne oznakowanie zjazdu na ul. Leśną w Kołaczkowie,

wymianę słupów energetycznych na nowe, betonowe na ul. Krakowskiej w Kołaczkowie,

naprawę chodnika prowadzącego do Przedszkola w Sokolnikach oraz usunięcie wystających rur metalowych w chodniku,

podziękował za defibrylator przekazany na wyposażenie OSP Kołaczkowo,

podziękował za zaangażowanie i złożenie ankiet do programu Polska Cyfrowa,

skierował zaproszenie na I Turniej Rodzinny, który odbędzie się 24 stycznia 2016r w sali sportowej w Kołaczkowie,

podziękował za współpracę Polsko-Niemiecko-Francuską.

Wojciech Tamborski zwrócił się o naprawę drogi dojazdowej do p. Korzyniewskiej w Borzykowie, która mieszka w polu i ma problem z dojazdem. Wnioskuje również o sfinalizowanie sprawy odwodnienia wsi Borzykowo ponieważ zbyt długo się o tym mówi.

Radny Rady Powiatu Mirosław Balicki poinformował o wprowadzeniu do planu powiatu na 2016r dalszej budowy drogi Kołaczkowo-Łagiewki, oraz zwrócił się o wyznaczenie do realizacji dwóch dróg powiatowych ponieważ założono, że w każdej gminie zrobione będą dwie drogi.

Radny złożył wszystkim życzenia na nowy rok 2016 po czym opuścił sesję.

Ad.9.

Wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2016-2023 i otworzył dyskusję.

P. skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła opinię pozytywną RIO o wieloletniej prognozie finansowej gminy oraz zgłosiła autopoprawkę do projektu uchwały, polegającą na wprowadzeniu dodatkowego punktu dotyczącego upoważnienia wójta do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć określonych w załączniku nr 2, oraz zmianę w zał. nr 2 polegającą na przesunięciu kwoty 4.480zł z dróg na modernizację oświetlenia ulicznego.

Dyskusji nie podjęto.

Uchwałę Nr XII/91/2015 ze zmianami w głosowaniu przyjęto jednogłośnie 13 głosami „za” i stanowi załącznik nr 5.

Ad.10.

P. skarbnik przedstawiła ogólnie plan budżetu na 2016r. według którego dochody zaplanowano w kwocie 17.679.931 z tego dochody bieżące w wysokości 17.622.240zł, dochody majątkowe 57.691zł. Wydatki zaplanowano w kwocie 19.480.052 zł w tym wydatki bieżące zaplanowano w kwocie 15.958.360, a wydatki majątkowe 3.521.692zł, co stanowi 18% ogólnych wydatków. Deficyt zaplanowano w kwocie 1.800.121zł, który zostanie sfinansowany kredytem i wolnymi środkami. Dotacje do jednostek wnoszą 3.530.600zł. Na utrzymanie oświaty zaplanowano 8.600.000zł, a na wydatki GOPS 3.100.00zł. Kredyt na realizację inwestycji zaplanowano w kwocie 1.800.000zł. Zadłużenie na 1 stycznia 2016 wynosi 1.643.145zł, a na koniec roku zaplanowano 2.939.643zł. Spłatę kredytu w 2016r zaplanowano w wysokości 503.502zł.

P. skarbnik następnie przedstawiła opinię pozytywną RIO o przedłożonym projekcie budżetu na 2016r oraz autopoprawki do projektu budżetu według zaleceń RIO mianowicie : w § 9 dopisanie zakresu dotacji przedmiotowej do zakładu budżetowego, w załączniku nr 5 zmianę § 955 na 950, dostosowanie nazw zadań inwestycyjnych wymienionych w załączniku nr 4 do nazw zadań inwestycyjnych ujętych w załączniku nr 10, w § 4300 zmniejszenie środków o kwotę 21.986,87 i przeniesienie ich do § 4270.

Następnie przewodniczący komisji przedstawili opinie poszczególnych komisji o projekcie budżetu na 2016r. Przewodnicząca komisji budżetowej Małgorzata Jakubowska wyraziła opinię pozytywną, przewodniczący komisji oświaty Michał Stefański opinię pozytywną , przewodnicząca komisji rolnej Jadwiga Stajkowska opinię pozytywną.

Następnie głos zabrała p. wójt Teresa Waszak, która w wypowiedzi podkreśliła, że przedłożony budżet jest dalece rozwojowy. Wygospodarowano duże środki na inwestycje, w ramach których zaplanowano budowę kanalizacji sanitarnej w Borzykowie, rozbudowę oczyszczalni ścieków, zaplanowano środki na poprawę stanu dróg gdyż opracowano projekty na budowę 11 dróg, których koszt wynosi 8,5 mln. Zaplanowano środki na poprawę bezpieczeństwa. Jest dofinansowanie do OSP, planowana jest budowa ścieżki rowerowej, będzie odwodnienie Borzykowa, zaplanowano dalsze doświetlenie miejscowości. Pominięto natomiast temat dostępności niepełnosprawnych do Urzędu, ale realizacja zadania będzie w momencie pojawienia się środków. P. wójt zaznaczyła też że na realizację zadań wpływ będzie miała głównie perspektywa środków unijnych, do pozyskania których gmina jest przygotowana. Oświata pochłania 8,6mln. Przeznacza się środki do Szkoły Społecznej choć miejsce dla dzieci jest w naszych szkołach publicznych. Na pomoc społeczną przeznaczono 3 mln. i jest to kwota malejąca. Przeznaczono środki do dyspozycji sołectw, które swymi działaniami pomnażają je. Wydatki zaplanowane na gospodarkę komunalną winny ulec obniżeniu w wyniku podjętych zmian. Małe środki zaplanowano na działalność kulturalno – sportową, ale zakłada zwiększenie w miarę możliwości w trakcie roku.

Wobec pozytywnej opinii RIO i pozytywnych opinii komisji p. wójt wniosła o przyjęcie przedłożonego projektu budżetu na 2016r.

Wiceprzewodniczący otworzył dyskusję, do której nie było zgłoszeń.

Wobec powyższego poddał pod głosowanie autopoprawki do projektu uchwały budżetowej przedstawione przez p. skarbnik. Poprawki przyjęto 12 głosami „za” /radny Michał Stefański wyszedł/.

Następnie wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały budżetowej na 2016r i poddał pod głosowanie. Uchwałę Nr XII/92/2015 przyjęto jednogłośnie 13 głosami „za” i stanowi załącznik nr 6.

Ad.11.

Wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie wykazu i planu finansowego wydatków budżetowych gminy , które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2015r. i otworzył dyskusję.

P. skarbnik wyjaśniła, że z powodu nie ukończenia projektów na budowę dróg i projektu rozbudowy oczyszczalni ścieków z budową kanalizacji, zadania te i środki zostają przesunięte na przyszły rok.

Dyskusji nie podjęto.

Uchwałę Nr XII/93/2015 przyjęto jednogłośnie 13 głosami „za i stanowi załącznik nr 7.

Ad.12.

Wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2015-2023 i otworzył dyskusję.

P. skarbnik wyjaśniła, że zmiany te wynikają ze zmian jakie wprowadza się do budżetu.

Dyskusji nie podjęto.

Uchwałę Nr XII/94/2015 przyjęto jednogłośnie 13 głosami „za i stanowi załącznik nr 8.

Ad.13.

Wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2015r i otworzył dyskusję.

P. skarbnik przedstawiła do projektu uchwały autopoprawkę wprowadzając dodatkowo do planu dochodów dofinansowanie w kwocie 294.414 zł. na budowę drogi Wszembórz-Ciesle Małe. Ogółem dochody zwiększono o kwotę 321.353zł. a wydatki zmniejszono o kwotę 1.059.147 zł.

Dyskusji nie podjęto.

Uchwałę Nr XII/95/2015 przyjęto jednogłośnie 12 głosami „za”/ radny Mariusz Gomulski wyszedł/ i stanowi załącznik nr 9.

Ogłoszona została 10 min. przerwa.

Ad.14.

Wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych i otworzył dyskusję.

Radca prawny Rafał Masłowski zwrócił uwagę na wprowadzenie zmiany zapisu § 6 projektu uchwały o treści „ Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego”. Zmianę wprowadzono.

Dyskusji nie podjęto.

Uchwałę Nr XII/96/2015 przyjęto jednogłośnie 13 głosami „za” i stanowi załącznik nr 10.

Ad.15.

Wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie zwolnień od nieruchomości udzielanych w ramach pomocy de minimis na terenie gminy i otworzył dyskusję.

Radca prawny Rafał Masłowski zwrócił uwagę na wprowadzenie zmiany zapisu § 8 projektu uchwały o treści „ Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego i obowiązuje do dnia 31 grudnia 2020r”. Zmianę wprowadzono.

Dyskusji nie podjęto.

Uchwałę Nr XII/97/2015 przyjęto jednogłośnie 13 głosami „za” i stanowi załącznik nr 11.

Ad.16.

Wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr X/76/2015 Rady Gminy z dnia 4.11.2015r w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych w 2016r. i otworzył dyskusję.

Radca prawny Rafał Masłowski zwrócił uwagę na wprowadzenie zmiany zapisu § 3 projektu uchwały o treści „ Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Zmianę wprowadzono.

Dyskusji nie podjęto.

Uchwałę Nr XII/98/2015 przyjęto jednogłośnie 13 głosami „za” i stanowi załącznik nr 12.

Ad.17.

Wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr X/74/2015 Rady Gminy z dnia 4.11.2015r w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie gminy w 2016r.i otworzył dyskusję.

Radca prawny Rafał Masłowski zwrócił uwagę na wprowadzenie zmiany zapisu § 3 projektu uchwały o treści „ Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Zmianę wprowadzono.

Dyskusji nie podjęto.

Uchwałę Nr XII/99/2015 przyjęto jednogłośnie 13 głosami „za” i stanowi załącznik nr 13.

Ad.18.

Wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu

Wspierania Rodziny na lata 2016-2018 i otworzył dyskusję.

Dyskusji nie podjęto.

Uchwałę Nr XII/100/2015 przyjęto jednogłośnie 13 głosami „za” i stanowi załącznik nr 14.

Ad.19.

Wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie najmu nieruchomości Stowarzyszeniu „Rodzice Dzieciom” we Wszemborzu i otworzył dyskusję.

Dyskusji nie podjęto.

Uchwałę Nr XII/101/2015 przyjęto jednogłośnie 13 głosami „za” i stanowi załącznik nr 15.

Ad.20.

Wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Bieganowo i otworzył dyskusję.

Dyskusji nie podjęto.

Uchwałę Nr XII/102/2015 przyjęto jednogłośnie 13 głosami „za” i stanowi załącznik nr 16.

Ad.21.

Wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Rewizyjnej i otworzył dyskusję.

Przewodniczący komisji Wojciech Tamborski poinformował, że przedstawiony plan może być korygowany według potrzeb Rady.

Dyskusji nie podjęto.

Uchwałę Nr XII/103/2015 przyjęto jednogłośnie 13 głosami „za” i stanowi załącznik nr 17.

Ad.22.

Wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie sprostowania błędu pisarskiego w uchwale Nr X/90/2015r. Rady Gminy Kołaczkowo z 20.11.2015r. w sprawie zmiany uchwały Nr X/74/2015 Rady Gminy Kołaczkowo z 4.11.2015r w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kołaczkowo na 2016r. i otworzył dyskusję.

Dyskusji nie podjęto.

Uchwałę Nr XII/104/2015 przyjęto jednogłośnie 13 głosami „za” i stanowi załącznik nr 18.

Ad.23.

W wolnych głosach, głos zabrali:

P. Wioleta Dzienniak sołtys Spławia, podziękowała wszystkim za współpracę oraz złożyła życzenia na nowy rok.

P. Elżbieta Magdziarz zwróciła się o naprawę ubytków w drodze w Gorazdowie – Huby.

P. wójt Teresa Waszak podziękowała pracownikom i kierownikom jednostek za przygotowanie budżetu na nowy rok, oraz podziękowanie za realizację zadań w roku bieżącym. Również podziękowała radnym powiatu, gminy, sołtysom, wszystkim organizacjom, stowarzyszeniom za wspólną dyskusję o realizacji zadań gminnych. Szczególne podziękowanie p. wójt skierowała do p. skarbnik za opracowanie budżetu gminy, za trzymanie w ryzach finansów gminy i poświęcenie wiele czasu, po czym wręczyła p. skarbnik bukiet róż.

Ad.24.

P. wójt odniosła się do spraw poruszonych w interpelacjach i zapytaniach. Poinformowała, że powiat nie wywiązał się z wielu spraw drogowych zarówno wycinki krzewów jak i napraw z różnych przyczyn, jednak sprawy będą monitorowane i przekazywane. Sprawy dotyczące zadań gminy zostaną wykonane, a pozostałe przekazane do realizacji według właściwości.

P. wójt następnie złożyła życzenia na nowy rok 2016.

Wiceprzewodniczący również podziękował wszystkim za współpracę i złożył życzenia noworoczne.

Ad.25.

Na tym porządek obrad wyczerpano. Wiceprzewodniczący zamknął obrady sesji o godz. 15.

Protokoł sporządziła Wiceprzewodniczący Rady

Wanda Szymaniak Jerzy Woś

Załączniki

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 07 kwietnia 2016 08:28
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 1059
06 lutego 2017 13:41 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
06 lutego 2017 13:40 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
07 kwietnia 2016 08:34 (Robert Nowak) - Dodanie załącznika [protokol_nr_12_z_29122015r.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany