Protokoły z Sesji

PROTOKOŁ Nr IX/2015 z obrad IX sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 30.09.2015r. w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

P R O T O K O Ł  Nr IX / 2015

z obrad IX sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 30.09.2015r. w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska o godz. 15 otworzyła dziewiątą sesję Rady Gminy Kołaczkowo. Powitała radnych i zaproszonych gości – listy obecności w załączeniu nr 1 i 2.
Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych, obecnych na sesji jest 12 radnych i Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał. Nieobecny radny Piotr Górecki i radny Zenon Jerzak. O spóźnieniu się, poinformowała radna Jadwiga Stajkowska.   
Przewodnicząca następnie przedstawiła porządek obrad, do którego nie zaproponowano zmian i przedstawia się następująco:
 1.  Otwarcie
 2.  Stwierdzenie kworum.
 3.  Przedstawienie porządku obrad.
 4.  Wręczenie nagrody im. Wł. St. Reymonta.
 5.  Wręczenie nagród  laureatom konkursu „Trzeźwy Umysł”.
 6.  Przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji.
 7.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działaniach podejmowanych w okresie                               
      międzysesyjnym.
 8.  Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym i   
      realizacji uchwał podjętych  na poprzedniej sesji.
 9.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy na temat złożonych odpowiedzi na
      interpelacje.  
10.  Interpelacje i zapytania radnych.
11.  Przyjęcie Strategii Rozwoju Gminy Kołaczkowo na lata 2015-2025.
12. Obciążenie nieruchomości w Gorazdowie.
      13. Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2015r.
      14. Ustalenie wysokości diet dla radnych.
      15. Ustalenie zasad przyznawania i wysokości diet dla sołtysów oraz zwrotu kosztów podróży
służbowych.
      16. Wybór ławników.
            -  przedstawienie przesłania Krajowej Rady Sędziów Społecznych,
            -  przedstawienie opinii Zespołu o zgłoszonych kandydatach,
            - powołanie komisji skrutacyjnej do przeprowadzenia głosowania,
            - przedstawienie zasad głosowania,
            - przeprowadzenie głosowania ,
            - ogłoszenie wyników wyborów ,
            - przedstawienie uchwały o wyborze ławników.
      17. Wolne głosy i wnioski.
      18. Odpowiedzi na zapytania.
      19. Zamknięcie sesji.
   
Ad.4.
Pani wójt Teresa Waszak oraz przewodnicząca Rady Gminy pani Danuta Grabowska złożyły gratulacje i wręczyły nagrodę im. Władysława Stanisława Reymonta, laureatce pani Mieczysławie Michałowskiej z Kołaczkowa. Nagrodę stanowiła statuetka popiersia Wł. St Reymonta.
Ad. 5.
Pani wójt , pani przewodnicząca, oraz pani Zofia Cieślak przewodnicząca GKRPA, wręczyły nagrody  laureatom konkursu „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, którymi byli  uczniowie SP w Grabowie Król. oraz Gimnazjum w Kołaczkowie.
Ad.6.
Do protokołu nie  zgłoszono uwag i został przyjęty  jednogłośnie.
Ad.7.
Przewodnicząca  wymieniła spotkania i posiedzenia w jakich uczestniczyła w okresie między sesjami.
Ad.8.
Pani wójt Teresa Waszak przestawiła informację z podjętych działań w okresie między sesjami. Omówiła szereg spotkań, zebrań, posiedzeń w których uczestniczyła. Również złożyła informację z realizacji uchwał podjętych na ostatniej sesji. Informacje w załączeniu nr 3 i 4.
Ad.9.
Przewodnicząca odczytała odpowiedzi, które wpłynęły na złożone  interpelacje i zapytania radnych. Pisma w aktach.
Ad.10.
Interpelacje i zapytania złożyli radni:
Robert Ptaszyński zgłasza do usunięcia powstały garb na drodze Cieśle Wielkie- Wszembórz oraz dwa garby na drodze Cieśle Wielkie – Spławie. Oznaczenie sierżantami ostrego zakrętu na drodze Cieśle Wielkie – Cieśle Małe. Zapytał również kiedy rozpocznie się wycinanie krzewów w rejonie Wszemborza na drogach powiatowych.
Michał Stefański zgłosił następujące sprawy:
podwyższenie znaków drogowych przy Gimnazjum w Kołaczkowie ponieważ są zasłonięte przez parkujące samochody przy szkole. Udrożnienie studzienki kanalizacyjnej przy Gimnazjum w Kołaczkowie, usunięcie zalegającego betonu na skrzyżowaniu ul. Krakowskiej z ul. Szkolną, usunięcie ziemi na poboczu drogi przy przejściu dla pieszych koło Gimnazjum w Kołaczkowie, naprawienie dwóch studzienek telekomunikacyjnych oraz chodnika na odcinku ul. Krakowskiej od skrzyżowania do ul. Szkolnej, wykonanie nowej nawierzchni chodnika  przy ul. Krakowskiej na odcinku od skrzyżowania do Gimnazjum, udrożnienie studzienki kanalizacyjnej na ul. Wrzesińskiej przy stawie za RSUH w Kołaczkowie, dokonanie zmiany regulacji oświetlenia ulicznego na wcześniejsze zapalanie się lamp na ul. Szkolnej i ul. Wrzesińskiej od skrzyżowania w kierunku Borzykowa.
Agnieszka Frąckowiak zgłasza problem dużej ilości szczurów w Bieganowie. Gryzonie rozchodzą się do domostw z firmy segregującej śmieci. Wnioskuje więc o przeprowadzenie kompleksowej deratyzacji z Urzędu w całej wiosce.
Angelika Wojciechowska wnioskuje o pogłębienie rowu i udrożnienie studzienki deszczowej przy posesji nr 36 w Gorazdowie.
Wiesław Urbaniak zgłasza do wycięcia krzewy przy drodze Gałęzewice - Szamarzewo ponieważ wrastają w linie energetyczne.
Mariusz Gomulski wnioskuje o umieszczenie znaku o strefie zamieszkałej na terenie wokół Urzędu Gminy, który stworzy pierwszeństwo dla pieszych.
Wojciech Tamborski zgłasza: źle zamontowany znak o terenie inwestycyjnym w Borzykowie, uporządkowanie lasku w Borzykowie ponieważ wieś chce go zagospodarować, do udrożnienia studzienkę deszczową przy świetlicy wiejskiej w Borzykowie oraz usunięcie drzewa lipowego i innych starych drzew przy strażnicy.
Adam Gierszewski wnioskuje o:
założenie  lamp oświetlenia ulicznego w Zielińcu, 2 szt przy drodze na Bieganowo i 2 szt na drodze w kierunku kościoła, umieszczenie tablicy z numerami posesji   wskazującej dojazd do Furmaniaka, usunięcie starych drzew akacjowych przy posesji Skrzypczaka za budynkiem szkoły gdyż zagrażają linii energetycznej, naprawienie wyrw w drodze Zieliniec-Huby, wykonanie barier na mostku, doprowadzenie wody do celów p.poż. przy drewnianym kościółku.
Danuta Grabowska zgłasza ponownie do naprawy chodnik od kościoła do szkoły ponieważ jest dużo nierówności i pozapadanej kostki. Odnowienie znaku „stop” z powodu wyblakłej tablicy na
rozjeździe przy szkole w Sokolnikach.
Ad.11.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Gminy Kołaczkowo na lata 2015-2025 i otworzyła dyskusję.
Radny Mariusz Gomulski zapytał czy nie ma przeciwwskazań do uchwalenia strategii jeśli tekst nie był wcześniej upubliczniony.
Radca prawny Rafał Masłowski poinformował, że z przepisów nie wynika i nie ma  ustawowego obowiązku   publikowania tego dokumentu.
Przewodnicząca projekt uchwały poddała pod głosowanie. „Za przyjęciem głosów 12, w obecności 12 radnych.
Uchwała Nr IX/66/2015  stanowi załącznik nr 5.
Na posiedzenie przybyła radna Jadwiga Stajkowska
Ad.12.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie obciążenia nieruchomości w Gorazdowie i otworzyła dyskusję.
Ilona Orakowska podjęcie uchwały uzasadniła pominięciem jednej działki we wcześniejszych uzgodnieniach przez Park Wiatrowy.
Dyskusji brak.
Projekt uchwały przewodnicząca poddała pod głosowanie. „Za przyjęciem głosów 12./ nieobecna radna Małgorzata Jakubowska/.
Uchwała Nr  IX/67/2015  stanowi załącznik nr 6.
Ad.13.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2015r. i otworzyła dyskusję.
Skarbnik gminy Danuta Olejniczak do przedłożonego projektu uchwały złożyła autopoprawkę nr II proponując wprowadzenie dalszych zmian w budżecie o treści:
1.    1. W § 1 ust. 1 uchwały budżetowej zwiększa się dochody budżetu gminy
        o kwotę    198.784,00    tj do kwoty                                                               18.248.777,23
     z tego:    zwiększa się dochody bieżące o kwotę                        198.784,00
     tj do kwoty                                               18.032.738,23   
2.  W załączniku Nr 1 do uchwały budżetowej obejmującym dochody budżetu na 2015 rok       
      zwiększa się łącznie dochody  o kwotę  198.784,- poprzez wprowadzenie zmian wg   
      załącznika Nr 1 do niniejszej uchwały.
3.   W § 2 ust. 1 zwiększa się wydatki  budżetu gminy o kwotę                             198.784,00
       tj do kwoty                ,                                                       20.259.021,23
       z tego:   1)  w § 2 ust. 2 pkt 1 zwiększa się wydatki bieżące  o                          177.975,00
             tj. do kwoty                                         16.893.810,64
       2)  w § 2 ust. 2 pkt 2 zwiększa się wydatki majątkowe o kwotę                  20.809,00
             tj. do kwoty                                           3.365.210,59
4.    W załączniku Nr 2 do uchwały budżetowej zawierającym wydatki budżetu na 2015 rok   
        zwiększa się łącznie wydatki o kwotę 198.784,- zł poprzez wprowadzenie zmian wg    
        załącznika Nr 2 do niniejszej uchwały.    
5.    W załączniku Nr 4 do uchwały budżetowej zawierającym wydatki majątkowe  budżetu na  
        2015 rok  zmienia  się wydatki majątkowe   poprzez   wprowadzenie zmian wg  załącznika Nr 4 do niniejszej uchwały.    
Uzasadnienie do autopoprawki
1) Dochody budżetu zwiększa się o kwotę  146.084,- zł
2)  Wydatki budżetu zwiększa się o kwotę   146.084,- zł
Zgodnie z pismem Krajowego Biura Wyborczego Delegatura w Koninie wprowadza się plan dotacji z przeznaczeniem na wydatki związane z  przepr. wyborów do Sejmu i Senatu - 7.239,- zł.
W związku z decyzjami Wojewody Wielkopolskiego zwiększa  się plan dotacji na dofinansowanie :
- opłacenia składek zdrowotnych za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej – kwota  1.030,-  zł,
-  wypłat zasiłków stałych – kwota 7.686,- zł,
- wypłacenie wynagrodzenia za sprawowanie opieki – kwota 190,- ,
- na wypłatę świadczeń rodzinnych – 125.539,- .
Zmniejsza się plan dotacji o kwotę 600,- zł  z tytułu dotacji  na zadania własne gminy na ubezp. zdrowotne  za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej.
Na podstawie umowy darowizny wprowadza się plan w kwocie 5.000,-  z  przeznaczeniem na realizację projektu „mPotęga” w ramach programu grantowego Fundacji mBanku w SP                         w Bieganowie.
Dokonuje się przeniesień  planu wydatków w ramach uchwalonego budżetu zgodnie  z wynikłymi potrzebami.
Zwiększa się plan wydatków majątkowych o kwotę 1.309,- na zakup pieców do SP w Bieganowie.
Zmienia się wydatki majątkowe w rozdziale 75412 Ochotnicze Straże Pożarne realizowane w ramach funduszu sołeckiego. Uchwałą zebrania wiejskiego w Sokolnikach zrezygnowano z opracowania dokumentacji  na rozbudowę garażu OSP i zaplanowano nowe zadanie – Modernizacja strażnicy OSP w Sokolnikach – kwota 12.000,- zł.  
Radny Mariusz Gomulski  zwrócił się o uzasadnienie pozycji w zał. nr 4, opracowania dokumentacji rozbudowy oczyszczalni ścieków za kwotę 80tys.
P. wójt poinformowała, że po rozmowach dotyczących budowy kanalizacji sanitarnej, analizie odprowadzanych ścieków i wskaźników, sytuacja wskazuje na potrzebę rozbudowy istniejącej oczyszczalni, ponieważ nie ma gwarancji czy spełni oczekiwania po wykonaniu inwestycji i zwiększeniu ilości ścieków. Może być to dobudowa urządzeń, bądź nowe elementy oczyszczalni, które zastąpią pracę podczas ewentualnej awarii.
Radny dalej pytał czy jest to wybieganie w przyszłość, czy wiąże się z budową kanalizacji w Borzykowie. Jeśli tak to uważa, że są zbyt późno podejmowane działania.
Jarosław Zgoliński kierownik ZGKiM poinformował, że na dziś oczyszczalnia działa sprawnie. Jednak na przykładzie Zielińca, po wybudowaniu kanalizacji sanitarnej o 50% jest wzrost ścieków w stosunku do dowożonych. Istnieje więc potrzeba rozbudowy oczyszczalni po podłączeniu kanalizacji z Borzykowa. Koncepcja jest podobna jak  w Gminie Pyzdry, gdzie pobudowano nową część. Jest też możliwość połączenia rozbudowy oczyszczalni z budową kanalizacji. Będzie to większe zadanie, które jest bardziej preferowane przy udzielaniu dofinansowania, według wypowiedzi kierownika.
Na tym dyskusję zakończono.
Przewodnicząca projekt uchwały poddała pod głosowanie. „Za” przyjęciem  głosów 12 przy obecności 12 radnych /nieob. radna Jakubowska/. Uchwała Nr IX/68/2015 stanowi załącznik  nr 7.
Ad.14.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych i otworzyła dyskusję.
Radny Mariusz Gomulski zaproponował wprowadzić zmianę treści §1 pkt 3 i 4 uchwały, wnosząc o wpisanie kwoty 300zł, która obowiązywała by do końca bieżącego roku, aby nie eskalować wydatków, ponieważ są braki środków w budżecie na opłaty za wywóz odpadów.
Wniosek radnego przewodnicząca poddała pod głosowanie.„Za”przyjęciem wniosku głosów 2, „przeciw”głosów 8, wstrzymujących głosów 2.  /12 radnych obecnych/. Wniosek oddalono.
Projekt uchwały przewodnicząca poddała pod głosowanie. „Za”przyjęciem głosów 9, „przeciw” głos 1, "wstrzymujące” głosy 2. Uchwała Nr IX/69/2015 została przyjęta i stanowi załącznik nr 8.
Ad.15.     
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad przyznawania i wysokości diet dla sołtysów oraz zwrotu kosztów podróży służbowych i otworzyła dyskusję.
Dyskusji brak.      
Projekt uchwały przewodnicząca poddała pod głosowanie. „Za” przyjęciem głosów 11, „przeciw” 0, „wstrzymujące” głos” 1.
Uchwała Nr IX/70/2015 stanowi załącznik nr 9.
Ad.16.
Przystąpiono do wyboru ławników.
Przewodniczący zespołu do spraw wyboru ławników radny Michał Stefański odczytał protokół z posiedzenia zespołu, przedstawiając pięciu zgłoszonych kandydatów oraz opinię o poprawnym dokonaniu zgłoszeń wszystkich kandydatów. Protokół w załączeniu nr 10.           
Przewodnicząca odczytała przesłanie Krajowej Rady Sędziów Społecznych odnośnie odpowiedniego naboru osób na ławników. Pismo w załączeniu nr 11.
Do przeprowadzenia głosowania tajnego, powołano komisję skrutacyjna w składzie:  
Jadwiga Stajkowska , Michał Stefański,  Jan  Przybylski .
Przewodnicząca przedstawiła zasady głosowania, a następnie komisja przeprowadziła głosowanie.
Na ławników  zostali wybrani: Anna Urbaniak, Rafał Pera, Małgorzata Marczak-Plewińska. Protokół wyników głosowania w załączeniu nr 12.
Uchwała Nr IX/71/2015r w sprawie wyboru ławników stanowi zał. nr 13.
Ad.17.
Wolne głosy i wnioski.
Radny Robert Ptaszyński złożył gratulacje p. Wiolecie Dzienniak, sołtysowi Spławie zpowodu wygrania konkursu, a p. wójt podziękował  za umożliwienie dojazdu do Warszawy po odbiór nagrody.
Radna Agnieszka Frąckowiak w imieniu  organizatora, Stowarzyszenia Młodych Wielkopolan zaprosiła  lokalnych liderów  na cykl szkoleń  do GOK-u w Kołaczkowie.
Sołtys Spławia Wioleta Dzienniak podziękowała za zamontowane tablice, oraz zwróciła się o usunięcie suchego drzewa przy drodze Spławie -Cieśle Wielkie, wyfrezowanie pni drzew przy drodze powiatowej w Spławiu, przycięcie krzewów przy drodze gminnej w Spławiu przy posesji nr 1, oraz przycięcie wierzby w kierunku żwirowni.
Sołtys  Krzywej Góry Mariusz Kozielski podziękował za zamontowane znaki przy drodze gminnej oraz ponowił wniosek o zamontowanie lampy ulicznej na wysokości posesji nr 23, oraz naprawę oświetlenia ograniczającego szybkość do 50km na Wygodzie.
Radny Rady Powiatu Józef Szafarek odniósł do poruszanych spraw dotyczących   utrzymania dróg powiatowych i poinformował, że  powiat stopniowo realizuje wycinkę krzewów, naprawę dróg, poboczy, a od poniedziałku prace będą na terenie naszej gminy. Poinformowała też, że powiat planuje zakup ścinarki i prace będą połączone z wycinką krzewów.  Jednocześnie radny zaprosił wszystkich rolników na szkolenie na temat pozyskiwania środków unijnych, organizowane przez ARiMR, które odbędzie się 15 bm. w Urzędzie Gminy Kołaczkowie. Poinformował również, że do ARiMR wpłynęło 200 wniosków z tytułu suszy.
Sołtys Sokolnik Wojciech Bimek podziękował za nowy przystanek dla gimnazjalistów, zwrócił się o naprawę chodnika oraz przycięcie żywopłotu przy parkingu i prosi o pracowników interwencyjnych. Z powodu częstych awarii oświetlenia ulicznego proponuje zmobilizować  energetykę by  solidnie  podeszła do konserwacji urządzeń.
Radny Jerzy Woś zwraca się o zmianę regulacji oświetlenia ulicznego ponieważ zbyt późno się zapala z wieczora i mieszkańcy chodzą w ciemności.
Przewodnicząca poinformowała radnych o szkoleniu i poprosiła o zapisy.
Ad.18.
Odpowiedzi na  zapytania udzieliła pani wójt. Jak zauważyła większość zgłoszeń dotyczy dróg różnych kategorii i widać jak wiele jest potrzeb. Dlatego przeznaczone zostały środki na opracowanie dokumentacji wyznaczonych dróg, by przygotować do inwestycji. Pozostałe sprawy dotyczące dróg  zostaną rozpatrzone bądź zgłoszone według właściwości.
Jeśli chodzi o oświetlenie uliczne jest opracowywana koncepcja na doświetlenie gminy i wymianę lamp przez firmę, która prowadziła konserwację urządzeń. Obecnie wyszła  umowa a nowa będzie zawarta po przygotowaniu koncepcji. Natomiast pracownicy interwencyjni są do końca listopada i nie  wszystkie prace zostaną wykonane, o których mówiono.
Ad.19.
Na tym porządek obrad wyczerpano. Przewodnicząca o godz. 17;45 zamknęła obrady sesji.

Protokoł sporządziła                                                                        Przewodniczący Rady

Wanda Szymaniak                                                                            Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 13 stycznia 2016 08:39
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 914
06 lutego 2017 13:40 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
13 stycznia 2016 08:44 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
13 stycznia 2016 08:40 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany