Protokoły Komisji Rewizyjnej

PROTOKÓŁ Nr 4/2019 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 11.03.2019 r.

PROTOKÓŁ Nr 4/2019

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 11.03.2019 r.

 Posiedzenie odbyło się w UG w Kołaczkowie. W posiedzeniu uczestniczyli:

  1. Adam Kruszyński                                                     - Przewodniczący
  2. Bogusława Wietrzyńska - Stramczewska                      - Członek
  3. Zofia Kominek                                                         - Członek
  4. Jan Przybylski                                                          - Członek

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Adam Kruszyński. Powitał zebranych – lista obecności w załączeniu, oraz przedstawił porządek posiedzenia w następującym brzmieniu:

  1. Otwarcie.
  2. Kontrola ściągalności podatków i miesięcznych opłat za gospodarowanie odpadami.
  3. Kontrola organizacji zajęć świetlicowych w jednostkach oświaty oraz organizacji zajęć pozalekcyjnych.
  4. Wolne głosy i wnioski

Ad.2.

Iwona Krawiec na podstawie przygotowanego opracowania przedstawiła informację w sprawie zaległości podatkowych oraz procedury jego egzekwowania przez Urząd Gminy. Z przedstawionej informacji wynika, że na dzień 31 grudnia 2018 r. wystawiono ogółem 405 upomnień na łączną kwotę 251.165,15 zł. Wydano135 tytułów wykonawczych na łączną kwotę 87.429,40 zł. Przedstawiona ewidencja zaległości w podatkach od osób fizycznych wskazuje wysokość zaległości na dzień 01.01.2018 r., która wynosiła 103.309,89 zł, oraz na dzień 31.12.2018 r., która kształtowała się na poziomie 102.999,76 zł. Natomiast zaległości w podatkach od osób prawnych na dzień 01.01.2018 r. wynosiły 84.949,97 zł, po czym na dzień 31.12.2018 r. kształtowały się na poziomie 87.089,37 zł. Z przedstawionej informacji wynika, że na koniec roku 2018 zaległości wynosiły 190.089,13 zł, natomiast na dzień 11.03.2019 r. zmalały do kwoty 129.343,75 zł.

Magdalena Mazurczak przedstawiła dane na temat zwolnień nieruchomości od podatku. Na podstawie uchwały nr XXXI/219/2017 Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 3 listopada 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kołaczkowo w roku podatkowym 2018 zwolniono z podatku 3 podmioty w łącznej kwocie 635,00 zł. Zwolnieniem tym są objęte nieruchomości przeznaczone na cele kulturowe.

Natomiast na podstawie uchwały nr XII/97/2015  Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie zwolnień od nieruchomości udzielanych w ramach pomocy de minimis na terenie Gminy Kołaczkowo w roku 2018 zwolniono 1 podmiot w kwocie 40.662,02 zł. Podmiot ten spełnił warunki konieczne dla uzyskania pomocy de minimis stwarzając nowe miejsca pracy dla 5 osób.

Magdalena Mazurczak przedstawiła informację o przeprowadzonych kontrolach podatkowych. W 2017 r. skontrolowano 9 podatników, u których wskazano nieprawidłowości na kwotę ok. 2.434 zł. Na chwilę obecną nie są prowadzone dalsze kontrole z powodu nadmiaru obowiązków na stanowisku.

Przewodniczący Adam Kruszyński uważa, że kontrole powinny być przeprowadzane częściej i we wszystkich miejscowościach. Zaproponował zatrudnienie dodatkowego pracownika na umowę o dzieło, by móc prowadzić dalsze kontrole.

Wójt Teresa Waszak poinformowała, że najwięcej pracy związanej z kontrolą jest na stanowisku, gdzie w ciągu roku jest prowadzonych szereg innych spraw. Poinformowała, że w połowie kwietnia dział podatkowy zostanie wzmocniony o jednego pracownika i rozpoczną się kolejne kontrole podatkowe.

Radna Bogusława Wietrzyńska- Stramczewska uważa, że sprawa ciągnie się dość długo. Mieszkańcy otrzymali od urzędu gminy informację w sprawie zweryfikowania danych dotyczących podatku. W przypadku dobrowolnego zgłoszenia nieruchomości do kontroli nie była naliczana opłata wstecz. Uważa, że urząd jest zobowiązany do kontroli i należy to wykonać. Zapytała czy za wszystkie nieruchomości rolne jest płacony podatek, zwróciła uwagę na działkę rolną nr 35/14 położoną w Gorazdowie o powierzchni 7 ha. Twierdzi, że działka jest użytkowana przez osobę, która czerpie z niej korzyści.

Magdalena Mazurczak odpowiedziała, że na chwilę obecną nikt nie opłaca podatku rolnego za użytkowanie tej działki. Urząd w tej sprawie wdrożył postępowanie.

Radna Bogusława Wietrzyńska- Stramczewska zapytała czy sołtysi otrzymują dodatkowe wynagrodzenie za roznoszenie nakazów.

Magdalena Mazurczak odpowiedziała, że nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia, wykonują tą pracę w ramach diety.

Monika Jazic przedstawiła dane dotyczące gospodarowaniem odpadami komunalnymi w 2018 roku. Ewidencja przypisu należności z opłat za gospodarowanie odpadami na koniec ubiegłego roku wynosiła 645.990,00 zł, natomiast wpłaty wraz z kosztami upomnienia i odsetkami dokonano na kwotę 653.644,41 zł. Kwota opłaty za odbiór i transport odpadów od stycznia do czerwca wynosiła 13.749,99 zł natomiast od lipca doszła frakcja odbieranie odpadów bio i koszt wzrósł do kwoty 19.656,00 zł. Umowa z firmą odbierającą jest podpisana do dnia 30.06.2020 r., natomiast kwota za zagospodarowanie odpadów zależna jest od ilości odpadów zmieszanych i selektywnych. Im mniej odpadów zmieszanych tym wskaźniki są lepsze.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy jednostki samorządu terytorialnego mogą wyposażyć się w swoje śmieciarki.

Monika Jazic odpowiedziała, że mogą lecz największym kosztem jest zagospodarowanie odpadów, a nie transport.

Ad.3

Dyrektorzy szkół przestawili pisemne sprawozdania z organizacji zajęć dodatkowych oraz świetlic szkolnych w roku szkolnym 2018/2019 ( sprawozdania w załączeniu).

W  poszczególnych szkołach przedstawia się następująco:

Szkoła Podstawowa w Bieganowie prowadzi 19 godzin świetlicowych, w których uczestniczy 5-19 uczniów. Całkowity koszt prowadzenia świetlic w 2018 r. wyniósł 8.866,98 zł

Szkoła Podstawowa w Sokolnikach prowadzi 19 godzin świetlicowych w tygodniu dla 68 uczniów. Całkowity koszt prowadzenia świetlic w 2018 r. wyniósł 11.471,60 zł

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kołaczkowie 52 godzin świetlicowych w tygodniu w której uczestniczy 132 uczniów.  Całkowity koszt prowadzenia świetlic w 2018 r. wyniósł 95.226,54 zł.

Szkoła Podstawowa w Grabowie Król. prowadzi zajęcia przez 11 godzin tygodniowo, w których uczestniczy 20 uczniów. Całkowity koszt prowadzenia świetlic w 2018 r. wyniósł  5.021,50 zł

Dyrektorzy twierdzą, że zajęcia realizują potrzeby dzieci i młodzieży w zakresie opieki świetlicowej w 100%.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała jak odbywają się zajęcia wyrównawcze, ponieważ w zajęciach świetlicowych uczestniczą zarówno klasy IV-VII.

Stefania Felicka dyrektor ZSP w Kołaczkowie odpowiedziała, że w  pierwszej kolejności zajęcia są prowadzone dla uczniów posiadających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dużym zainteresowaniem cieszą się zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia rozwijające zainteresowania oraz przygotowujące uczniów do udziału w konkursach czy olimpiadach.

Przewodniczący Adam Kruszyński zapytał o finansowanie zajęć.

Stefania Felicka dyrektor ZSP w Kołaczkowie odpowiedziała, że zajęcia świetlicowe są płacone częściowo z subwencji w ramach godzin dyrektorskich i z budżetu gminy.  Dodatkowo m.in. z dofinansowania, Starostwa Powiatowego we Wrześni i Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska poprosiła o wdrożenie w szkołach edukacji dzieci i wyczulenia, aby na przejściu dla pieszych czekały na zielone światło.

Przewodniczący Adam Kruszyński zwrócił uwagę na wpis w sprawozdaniu z SP w Sokolnikach o przekraczającej dopuszczalną liczbę uczniów biorących udział w zajęciach świetlicowych.

Elżbieta Matuszak dyrektor Szkoły Podstawowej w Sokolnikach powiedziała, że w poniedziałki w 1 z grup świetlicowych przez pewien czas liczba uczniów wynosi 26 osób i przekracza dopuszczalną ilość 25 dzieci dla jednej grupy świetlicowej. Wyjaśniła, że jest to liczba wymienna i kontrolowana przez opiekuna w ten sposób, że niektóre dzieci są wcześniej odwożone, by sytuacja w której grupa uczniów przekracza liczbę 25 osób trwała jak najkrócej.

Kółka są prowadzone zaraz po godzinach lekcyjnych, aby dać szansę udziału wszystkim uczniom, również dojeżdżającym. Dodatkowo są organizowane różnego rodzaju wyjazdy np. do kina, teatru kształtujące kulturę odbiorcy. Są one  finansowane przez rodziców.

Na tym posiedzenie zakończono.

Jednostka kontrolowana                                                                                Podpisy Komisji

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 31 lipca 2019 07:38
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 470
31 lipca 2019 07:38 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany