Protokoły Komisji Budżetu i Finansów

PROTOKÓŁ Nr 19/2018 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 17.05.2018 r.

PROTOKÓŁ Nr 19/2018

z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 17.05.2018 r. 

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Małgorzata Jakubowska. Powitała członków komisji, wójt, skarbnik, przewodniczącą Rady Gminy oraz pracowników- lista obecności  w załączeniu. Następnie przedstawiła porządek posiedzenia, który  przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
  3. Omówienie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2017 r.
  4. Wolne głosy i wnioski.

 

Ad.2.

Protokół z poprzedniego posiedzenia komisji został przyjęty.

Ad.3

Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła wykonanie budżetu gminy za 2017 r. Realizacja budżetu według przedłożonego opracowania przedstawiała się następująco:

Dochody budżetu zaplanowano w kwocie  24.872.376,01 zł, a wykonano w kwocie 25.071.392,28 zł, co stanowi 100,80%  założonego planu w tym:

- dochody bieżące zaplanowano w kwocie 24.542.605,25 zł, a wykonano w kwocie 24.763.772,61 zł, co stanowi 100,90%  założonego planu.

- dochody majątkowe zaplanowano w kwocie 329.770,76 zł, a wykonano w kwocie 307.619,67 zł, co stanowi 93,28 % planu.

Dochody własne na plan 7.110.477,00 zł, wykonano w kwocie 7.490.029,58 zł tj. 105,34 %,.

Subwencje ogólne na plan 8.901.079,00 zł, wykonano w kwocie 8.901.079,00 zł, tj. 100%

Dotacje ogółem na plan 8.860.820,01 zł wykonano w kwocie 8.680.283,70 zł, co stanowi 97,96 % 

Skutki obniżenia górnych stawek podatków wyniosły ogółem 750.385,62 zł. Skutki udzielonych ulg i zwolnień wyniosły ogółem 11.588,50 zł. Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy wyniosły 11.642,00 zł.

Na koniec roku odnotowano stan zaległości z tytułu nie zapłaconych w terminie podatków i innych należności, które ogółem wyniosły 855.673,10 zł.

w tym:

w podatku od nieruchomości – 131.002,12 zł,

w podatku rolnym – 11.722,74 zł,

w podatku leśnym –  349,70 zł,

w podatku od środków transportowych – 36.248,30 zł,

w funduszu alimentacyjnym – 609.060,41 zł.

w pozostałych dochodach  dotyczących opłat za dzierżawy, najem,  odpady- 67.289,83 zł.

W porównaniu z rokiem ubiegłym odnotowuje się  spadek zaległości z tytułu podatków i opłat, które na dzień 01.01.2017 r. wynosiły 188.271,50 zł, natomiast na dzień 31.12.2017 r. wynosiły 94.372,89 zł.

Radny Mariusz Gomulski zapytał dlaczego jest taka duża zaległość w podatku od osób prawnych.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że duża zaległość pochodzi z zaległości jednej firmy, której sprawa została skierowana do SKO.

 

Na podstawie sprawozdania RbZ przeanalizowano wielkość zadłużenia gminy.

Stan zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek maleje, na dzień 31.12.2017 r. pozostało do spłaty 1.698.196,00 zł. Do kwoty długu należy zaliczyć zadłużenie na modernizację i poprawę oświetlenia ulicznego w kwocie 439.796,34 zł. Ogółem stan zobowiązań na dzień 31.12.2017 r. wynosił 2.137.992,34 zł.

Radny Mariusz Gomulski zapytał czy po otrzymaniu środków unijnych nastąpi spłata długu z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz na poprawę oświetlenia ulicznego.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że otrzymane środki z dofinansowania planuje się przeznaczyć na spłatę długu. Poinformowała również o planowanym zaciągnięciu pożyczki w wysokości dofinansowania na budowę kanalizacji w Borzykowie tj. w kwocie 1.500.000 zł. Spłata w/w kwoty nastąpi po otrzymaniu dofinansowania.

 

Skarbnik przedstawiła wydatki gminy, które przedstawiały się następująco:

Wydatki budżetu zaplanowano w kwocie 26.688.792,01 zł, a wykonano w kwocie 25.127.414,85 zł, co stanowi 94,15 % planu rocznego w tym:

- wydatki bieżące zaplanowano w kwocie 22.312.226,73 zł, a wykonano 21.344.956,42 zł , co stanowi 95,66 %.

- wydatki majątkowe zaplanowano w kwocie 4.376.565,28 zł, a wykonano 3.782.458,43 zł tj. 86,43 %.

Skarbnik szczegółowo omówiła realizację zadań majątkowych.

Dotacje na wydatki bieżące na plan  1.171.411,60 zł, wykonano  1.148.332,77 zł.

 

Skarbnik przedstawiła pozytywną opinię Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 25 kwietnia 2018 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Kołaczkowo sprawozdaniu  z wykonania budżetu Gminy Kołaczkowo za 2017 rok wraz z informacją o stanie mienia i objaśnieniami. Przedstawiła również bilans z wykonania budżetu, bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego, rachunków zysków i strat jednostki oraz zestawienia zmian w funduszu jednostki.

Komisja także szczegółowo przeanalizowała bilans z wykonania budżetu gminy.

W bilansie po stronie aktywów wyszczególniono środki pieniężne, które na koniec roku wynosiły 5.328.004,59 zł oraz należności i rozliczenia w kwocie 61.645,44 zł.

Po stronie pasywów wyszczególniono zobowiązania wynikające z zaciągniętych kredytów i pożyczek w wysokości 1.698.196 zł, zobowiązania wobec budżetów 102.983,49 zł, deficyt budżetu 56.022,57 zł, rezerwę na niewygasające wydatki 220.027 zł, wykazano nadwyżkę budżetową w wysokości 2.965.030,11 zł oraz ratę subwencji oświatowej otrzymaną w grudniu 2017 r. na styczeń 2018 r. w kwocie 459.436 zł. Ogółem kwota aktywów i pasywów wynosiła na koniec roku 5.389.650,03 zł.

 

Przychody gminy na plan 2.334.416,00 zł wykonano w kwocie 5.181.226,11 zł w tym przychody z tytułu kredytów i pożyczek, wolne środki z pozostałych rozliczeń, nadwyżka z lat ubiegłych.

Rozchody gminy na plan 518.000,00 zł, wykonano w kwocie 518.000,00 zł spłaty otrzymanych krajowych kredytów i pożyczek.

 

Radny Mariusz Gomulski zapytał czy gmina ponosi koszty za niewywiązywanie się z obowiązku zapewnienia lokali socjalnych.

 

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że gmina płaci za jedną rodzinę. Jest to rodzina wielodzietna i wielopokoleniowa. Gmina ma możliwość egzekwowania spłaty i takie środki zostały podjęte.

Radna Angelika Wojciechowska powiedziała, że będą wolne mieszkania w Gorazdowie.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że trzeba przeprowadzić remont tych mieszkań, po czym komisja oświaty na posiedzeniu podejmie temat przydziału mieszkań.

 

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła proponowane zmiany w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2018 rok polegające na zwiększeniu dochodów i wydatków o kwotę 172.269,00 zł z tego:

- otrzymanie dotacji celowej z Urzędu Marszałkowskiego z przeznaczeniem na budowę drogi dojazdowej do gruntów rolnych w Cieślach Małych w kwocie 118.500 zł

- otrzymanie refundacji części kosztów poniesionych na  zadanie współfinansowane ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020 pn.: „Opracowanie programu rewitalizacji dla obszaru zdegradowanego gminy Kołaczkowo” w kwocie 22.195 zł

- zwiększenie dochodów z tytułu wpłat za użytkowanie wieczyste  kwota  15.000 zł

- wprowadzenia planu dochodów: niewykorzystane środki na wydatkach niewygasających 9.825 zł, wpłata darowizny Grabowo Królewskie 1.749 zł, wpłaty za wykup koszy na śmieci 5.000 zł.

            Zwiększa się wydatki bieżące o kwotę 6.749 zł tj. 5.000 zł przeznacza się na zakup worków na śmieci dla nieruchomości niezamieszkałych, kwotę 1.749 zł przeznacza się na zwiększenie planu na zakup kosiarki w ramach funduszu sołeckiego dla m. Grabowo Królewskie.

            Zwiększa się plan wydatków inwestycyjnych o kwotę 165.520 zł w tym:

- na budowę drogi w Cieślach Małych 118.500 zł

- na budowę kanalizacji w Borzykowie, m.in. na opracowanie map do celów projektowych kwota 9.195 zł

- zakup serwera do UG 23.000 zł

-na budowę windy – prace dodatkowe – 5.000 zł;

- opracowanie dokumentacji projektowej ul. Pocztowej i Szkolnej w Sokolnikach – 13.000 zł

            Zmniejsza się plan wydatków inwestycyjnych o kwotę 3.175 zł ( zadanie: opracowanie projektów budowy dróg).

Dokonuje się zmian planu wydatków w rozdziale 75023, 60013 i 80101 oraz w ramach funduszu sołeckiego dla m. Zieliniec, Spławie i Gałęzewice.

 

Ad.4.

Radny Mariusz Gomulski wnioskuje o ustawienie znaku zakazującego wjazdu na plac przy kościele w Kołaczkowie.

Radna Małgorzata Jakubowska zapytała czy odbędą się rozmowy z rodzicami uczniów klasy 3 osobowej w Grabowie Król.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że rozmowy zostaną podjęte, ale ostateczną decyzję muszą podjąć rodzice. Wójt przedstawiła propozycję utworzenia szkoły specjalnej w SP w Grabowie Król.

Radny Mariusz Gomulski zapytał ile grup i dzieci byłoby w szkole specjalnej.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że tworzy się oddziały na etap wczesnoszkolny, grupę klas 4-8 oraz powyżej klasy 8 tzw. przystosowanie do życia.

Radny Mariusz Gomulski powiedział, że jest sceptycznie nastawiony do tego pomysłu. Uważa, że Powiat Wrzesiński zainwestował w szkołę specjalną i jest bardzo dobrze przygotowana pod względem technicznym i kadry nauczycielskiej.

Radny Wiesław Urbaniak zapytał czy droga gruntowa w Szamarzewie zostanie utwardzona kruszywem.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że jest w trakcie załatwiania destruktu.

Radny Jan Przybylski zgłosił do wykoszenia krzaki przy drodze w kierunku Grabowa Królewskiego.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że jest tylko trzech pracowników interwencyjnych i prace przebiegają bardzo powoli.

Radny Wiesław Urbaniak zapytał czy przy przystanku w Gałęzewicach będzie położona kostka brukowa.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że będzie położona, ale w tej chwili brakuje pracowników. Zaproponowała, że gmina zakupi kostkę jeżeli ktoś w czynie społecznym wykona te prace.

Na tym posiedzenie zakończono o godz. 17.10.

Protokół sporządziła                                                                         Przewodnicząca Komisji

Monika Nowak                                                                                 Małgorzata Jakubowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 25 września 2018 11:26
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 812
25 września 2018 11:26 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany