Protokoły Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego

P R O T O K O Ł Nr 4/2015 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 01.12.2015r.

P R O T O K O Ł     Nr 4 /2015

z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 1.12.2015r.



Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Jadwiga Stajkowska.
Powitała członków komisji, przewodniczącą Rady Gminy, p. wójt, p. sekretarz, p. skarbnik  – lista obecności w załączeniu, po czym przedstawiła porządek posiedzenia w brzmieniu:
1. Otwarcie
2. Wyjazd w teren – wykonanie drogi Wszembórz - Cieśle Małe i mostku.
3. Rozpatrzenie projektu budżetu gminy na 2016r.
4. Wolne głosy i wnioski.
  Ad.2.
Komisja zapoznała  się z wykonaną drogą na odcinki Wszembórz -Cieśle Małe oraz wykonanym przepustem. Inwestycje oceniono pozytywnie. Wyrównania wymaga pobocze drogi przy łączeniu drogi asfaltowej z brukową ponieważ powstało  zaniżenie w gruncie i jest uskok przed asfaltem.
Do komisji dołączył p. Henryk Waszak w-ce przewodniczący Gminnej Spółki Wodnej w Kołaczkowie oraz p. Józef Lisiecki sołtys Ciesiel Małych.
Panowie pokazali komisji sytuację jaka występuje na gruntach rolniczych w związku z  zatorami na kanale Flisa i wysokim poziomem wody na stawach szybskich w Pyzdrach. Stwierdzono duże zakrzaczenie, zaśmiecenie i zatory na kanale Flisa, zator na mostku na granicy z Pyzdrami oraz wysoki poziom wody utrzymywany na pierwszym stawie szybskim. Na skutek tej sytuacji stwierdzono rozległe podtopienia na polach i łąkach miejscowych rolników, co w konsekwencji powoduje duże straty w uprawach. Rozwiązaniem wieloletniego problemu w tej sytuacji jest udrożnienie odpływu wody dla osuszenia gruntów oraz pilna realizacja planowanej inwestycji odbudowy kanału Flisa, o którą należy zabiegać.
Komisja widzi również zasadność budowy drogi Cieśle Małe-Pyzdry, która ułatwi i skróci mieszkańcom dojazd do sąsiedniej gminy.
Ad.3.
Skarbnik Gminy Danuta Olejniczak omówiła dokument  wieloletniej  prognozy finansowej na 2016r według przedłożonego opracowania. Plan ten, jak podaje jest opracowany na lata 2016-2023, który obejmuje również ostatnie trzy lata. Zawiera wszystkie dochody i wydatki br. oraz dane szacunkowe kolejnych lat. Zawiera też wskaźniki spłaty zobowiązań oraz przedsięwzięcia gminy jak ubezpieczenie mienia gminnego, budowę drogi, modernizację oświetlenia ulicznego itp.
P. skarbnik następie omówiła projekt budżetu gminy na 2016r według przedłożonego opracowania.
Dochody zaplanowano na kwotę 17.679.931zł, z tego dochody bieżące w kwocie 17.622.240zł a dochody majątkowe 57.691zł. Dochody własne wynoszą 6.241.813zł tj. 35,30% ogólnych dochodów, dotacje celowe z budżetu państwa 2.456.045zł tj. 13,89%, subwencje 8.825.473zł tj. 49,92%, dochody z gospodarki nieruchomościami 156.600zł tj. 0,89%.
Wydatki natomiast zaplanowano w kwocie 19.480.052zł. Na zadania własne zaplanowano kwotę 17.332.605zł, a na zadania zlecone 2.147.447zł.
Wydatki bieżące wynoszą 15.958.360zł. Na wydatki majątkowe zaplanowano  kwotę 3.521.692zł.
Wydatki na zadania zlecone administracji rządowej wynoszą 2.147.447zł.
Dotacja do jednostek organizacyjnych gminy jak ZGKiM. GOK, i bibliotek wynosi 414.000zł. Pozostałe dotacje wynoszą 3.116.600zł. W tym dotacje na inwestycje stanowią 2.355.100zł.
Dotacja do niepublicznej szkoły i przedszkola we Wszemborzu wynosi 631.000zł.
W budżecie planuje się deficyt w wysokości 1.800.121zł. Na pokrycie deficytu planuje się zaciągnąć kredyt i pożyczki  w wysokości 1.296.498zł oraz przeznaczyć wolne środki z lat ubiegłych  w wysokości 503.623zł.
W wydatkach majątkowych zaplanowano: budowę kanalizacji sanitarnej w Borzykowie, budowę kanalizacji sanitarnej na ul. Średzkiej w Kołaczkowie, rozbudowę oczyszczalni ścieków, dofinansowanie budowy oczyszczalni przydomowych, budowę dróg gminnych, budowę parkingu
przy kościele w Kołaczkowie, opracowanie dokumentacji na budowę drogi w Cieślach Małych, remont ulicy Kasztanowej w Kołaczkowie, zakup wiat przystankowych, zagospodarowanie terenu przy UG, zakup sprzętu do OSP, budowa parkingu przy SP w Sokolnikach, opracowanie dokumentacji na modernizację budynku ZSP w Kołaczkowie, modernizacja oświetlenia ulicznego, remont świetlicy wiejskiej w Bieganowie, budowa placu zabaw w Cieślach Wielkich, opracowanie koncepcji zagospodarowania działki przy boisku sportowym w Grabowie Król.
Na realizację planowanych zadań gmina będzie również czynić starania i ubiegać się o dofinansowanie środków z możliwych programów unijnych.
Szczegółowy plan dochodów i wydatków zawarty w opracowaniu.
Przy omawianiu wydatkach bieżących zwrócono uwagę, że największy wydatek stanowi oświata. Przeliczono, że poza subwencją oświatową z budżetu gminy na oświatę przeznacza  się 2.732.872zł. Natomiast do zadań subwencjonowanych dokłada się 797.026zł. Porównywano w tym zakresie koszty prowadzenia szkoły niepublicznej i szkoły publicznej.
P. Wójt poinformowała o przetargu na odbiór odpadów komunalnych podając, że przetarg jest w trakcie rozpatrywania, niemniej koszty nie uległy obniżeniu i po przyjęciu oferty w projekcie budżetu trzeba będzie wygospodarować dodatkowo kwotę 60.000zł. Bądź przetarg unieważnić.
Nie planuje się jednak podwyżki za odpady.
Radny Jerzy Woś proponował zastanowić się nad zakupem własnego pojazdu do odbioru odpadów  i ustalenie  ceny  po kosztach.
P. wójt poinformowała, że gminy rozważają różne rozwiązania w zakresie obniżenia kosztów gospodarowania odpadami, jednak nie zawsze pozwala na to prawo. Można zakupić sprzęt ale trzeba też przystąpić do przetargu, gdzie nie ma pewności wygrania z np. z PUK-iem. Rozważano też założenie spółdzielni, ale zakres działalności nie obejmuje gospodarki odpadami. Tak więc gminy myślą o rozwiązaniu problemu ponieważ firmy narzucają wysokie ceny.
Radny Jan Przybylski uważa, że odejście od zbierania odpadów bio może spowodować podrzucanie odpadów i zaśmiecanie różnych miejsc.
P. wójt wyjaśniła, że inne gminy podobnie organizują odbiór odpadów zielonych, by obniżyć koszty. Odpady zielone / liście trawa/ kosztują gminę 20 zł za tonę, a za odpady zmieszane  200zł za tonę. Jest przyjęty nowy regulamin i wymaga dopracowania.
Radna Jadwiga Stajkowska zapytała o cel ankiet zbieranych przez sołtysów o ilości pobieranej wody i odprowadzanych ścieków.
P. wójt wyjaśniła, że temat przygotowywany jest do analizy sytuacji gospodarowania odpadami ciekłymi przez mieszkańców. Nadmieniła, że jest przygotowywane odwodnienie osiedla w Borzykowie i widać co rowem płynie.
Radny Jezrzy Woś proponował rozważyć zwiększenie wysokości dofinansowania do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, tym mieszkańcom, gdzie nie planuje się budowy kanalizacji sanitarnej.
P. wójt widzi taką możliwość  po wybudowaniu planowanej kanalizacji sanitarnej.
Radny Robert Ptaszyński zwrócił się o zlecenie wykonania projektu na remont kuchni w świetlicy w Budziłowie ponieważ p. Stawski jeszcze nie zlecił, a chciano by przystąpić do wykonania remontu.
P. sekretarz  sprawę ma wyjaśnić z p. Stawskim.
Radny Piotr Górecki zapytał o remont hali sportowej w Kołaczkowie ponieważ nie został ujęty w projekcie budżetu.
P. wójt poinformowała, że sprawa jest przygotowywana i czynione są starania o środki finansowe.
Radny Adam Gierszewski zwrócił się o założenie barierek na przepuście w Zielińcu i zakończenie ciągnącej się sprawy. Wskazał miejsce zakupu po korzystnej cenie. Sprawę uzgodni z radnym  p. Ilona Orakowska.
Do przedłożonej prognozy finansowej oraz projektu budżetu gminy na 2016r komisja nie wniosła zmian.   
Na tym posiedzenie zakończono.
Protokoł sporządziła                                                                             Przewodnicząca Komisj
Wanda Szymaniak                                                                                  Jadwiga Stajkowska

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Komisja Rolnictwa Rozwoju Gospodarczego Ochrony Środowiska Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego 2014 - 2018
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 13 stycznia 2016 09:25
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 1225
11 stycznia 2017 10:28 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
13 stycznia 2016 09:25 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany