Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 19/2020 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 02.11.2020 r. o godz. 15.00 w trybie zdalnym.

Protokół Nr 19/2020
z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 02.11.2020 r. o godz. 15.00 w trybie zdalnym.


Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Gminy Kołaczkowo Danuta Grabowska. Powitała zaproszonych gości oraz pracowników UG - lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, do  którego wójt Teresa Waszak wniosła o wprowadzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie.
Porządek obrad po zmianach:
1.Otwarcie
2.Przedstawienie porządku obrad.
3.Przyjęcie protokołu nr 17.
4.Wyznaczenie obszaru i granic aglomeracji Kołaczkowo.
5.Określenie ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Kołaczkowo w 2021 roku.
6.Określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kołaczkowo w 2021 rok.
7.Określenie wysokości stawek podatku od środków transportowych na terenie Gminy Kołaczkowo w 2021 roku.
8.Wyrażenie zgody na nabycie przez Gminę Kołaczkowo nieruchomości gruntowej położonej w obrębie geodezyjnym Borzykowo działka 63/3.
9.Określenie zasad sprawiania pogrzebu oraz zwrotu kosztów pogrzebu poniesionych przez Gminę Kołaczkowo.
10.Określenie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat jak również trybu ich pobierania.
11.Przyjęcie programu współpracy Gminy Kołaczkowo z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, o których mowa w art.3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021.
12.Ustalenie stawek jednostkowych dotacji przedmiotowych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie na 2021 rok.
13.Zatwierdzenie Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie.
14.Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2020 r.
15.Wprowadzenie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Kołaczkowo na lata 2020-2026.
16.Informacja z posiedzeń komisji.
17.Wolne głosy i wnioski.

Głosowanie w sprawie przyjęcia porządku obrad.
Wyniki głosowania:  ZA (11), PRZECIW (0), WSTRZYMUJĘ SIĘ (0), BRAK GŁOSU (1), NIEOBECNY (3).
Ad.3
Do protokołu nr 17 nie zgłoszono uwag i został przyjęty.
Wyniki głosowania:  ZA (11), PRZECIW (0), WSTRZYMUJĘ SIĘ (0), BRAK GŁOSU (1), NIEOBECNY (3).
Ad.4
Olga Pietrzykowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji Kołaczkowo. Aglomeracja Kołaczkowo obejmuje swym zasięgiem tereny objęte systemem kanalizacji zbiorczej zakończonym oczyszczalnią ścieków zlokalizowana w miejscowości Kołaczkowo.
Radny Jerzy Woś zapytał dlaczego miejscowość Krzywa Góra nie jest ujęta w obszarze aglomeracji. Przy szkole w Grabowie Królewskim znajduje się punkt przepompowni, do której można w przyszłości podłączyć kanalizację.
Olga Pietrzykowska odpowiedziała, że aglomeracja planowana w 2006 roku ujęła wszystkie miejscowości poza miejscowościami gdzie mieszkańcy posiadają zbiorniki bezodpływowe lub przydomowe oczyszczalnie ścieków. Zgodnie z wymogami prawa tak trzeba planować granice aglomeracji, aby ująć wszystkie te miejsca gdzie przebiega sieć kanalizacyjna.
Aby miejscowość mogła być ujęta w aglomeracji musi być spełniony warunek do planowanej kanalizacji 120 mieszkańców na 1 km w sieci.
Radny Jerzy Woś uważa, że miejscowość Krzywa Góra kwalifikowałaby się do objęcia jej obszarem aglomeracji.
Olga Pietrzykowska odpowiedziała, że w miejscowości Krzywa Góra funkcjonuje bardzo dużo przydomowych oczyszczalni ścieków i właściciel takiej nieruchomości nie ma obowiązku przyłączenia się do sieci kanalizacyjnej.
Głosowanie w sprawie przyjęcia projektu uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji Kołaczkowo.
Wyniki głosowania: ZA (13), PRZECIW (0), WSTRZYMUJĘ SIĘ (0), BRAK GŁOSU (0),
NIEOBECNY (2).
Ad.5
Radny Jerzy Woś zaproponował pozostawienie stawek podatku na poziomie roku 2020.  Swój wniosek motywuje dużymi stratami w rolnictwie.
Magdalena Mazurczak odpowiedziała, że przygotowując projekty uchwał została wzięta pod uwagę sytuacja epidemiologiczna panująca w kraju, dlatego stawki podatków proponuje się pozostawić na poziomie roku 2020. W podatku rolnym proponowana cena żyta jako podstawa do obliczenia podatku rolnego wynosi 51 zł/dt. Projekt uchwały w załączeniu.
Wyniki głosowania: ZA (13), PRZECIW (0), WSTRZYMUJĘ SIĘ (0), BRAK GŁOSU (0),
NIEOBECNY (2).
Ad.6
Magdalena Mazurczak poinformowała, że w projekcie uchwały określa się stawki podatki od nieruchomości w wysokości przyjętej na rok 2020. Do projektu uchwały pytań nie zgłoszono. Projekt uchwały w załączeniu.
Wyniki głosowania: ZA (13), PRZECIW (0), WSTRZYMUJĘ SIĘ (0), BRAK GŁOSU (0),
NIEOBECNY (2)
Ad.7
Iwona Krawiec przedstawiła projekt uchwały określający wysokości stawek podatku od środków transportowych. Proponuje się pozostawienie wysokości stawek na poziomie roku 2020. Do projektu uchwały pytań nie zgłoszono. Projekt uchwały w załączeniu.
Wyniki głosowania: ZA (13), PRZECIW (0), WSTRZYMUJĘ SIĘ (0), BRAK GŁOSU (0),
NIEOBECNY (2)
Ad.8
Dariusz Leszczyński przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia  zgody na nabycie przez Gminę Kołaczkowo nieruchomości gruntowej położonej w obrębie geodezyjnym Borzykowo działka 63/3. Nieruchomość o powierzchni 0,0008 ha znajduje się w pasie planowanej budowy drogi gminnej. Projekt uchwały w załączeniu.
Wyniki głosowania: ZA (13), PRZECIW (0), WSTRZYMUJĘ SIĘ (0), BRAK GŁOSU (0),
NIEOBECNY (2)
Ad.9
Lidia Kwiatkowska kierownik GOPS w Kołaczkowie przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia zasad sprawiania pogrzebu oraz zwrotu kosztów pogrzebu poniesionych przez Gminę Kołaczkowo. Projekt uchwały w załączeniu.
Do projektu uchwały pytań nie zgłoszono.
Wyniki głosowania: ZA (13), PRZECIW (0), WSTRZYMUJĘ SIĘ (0), BRAK GŁOSU (0),
NIEOBECNY (2)
Ad.10
Lidia Kwiatkowska kierownik GOPS w Kołaczkowie omówiła projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat jak również trybu ich pobierania. Wyjaśniła, że GOPS realizuje usługi opiekuńcze dla osób chorych, potrzebujących szczególnej opieki. Ostatnia zmiana kosztu 1 godziny usługi opiekuńczej była wprowadzona w 2017 roku i od tego czasu obowiązuje stawka 15 zł, natomiast za 1 godzinę specjalistycznych usług opiekuńczych wynosi 18 zł. Zasady opisane w projekcie uchwały nie zostały zmienione natomiast proponuje się zmianę kosztu 1 godziny usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych. Stawki proponuje się określić procentowo i uzależnić od kwoty minimalnego wynagrodzenia w danym roku kalendarzowym. Od stycznia 2021 r. przy wzroście minimalnego wynagrodzenia do kwoty  2800 zł brutto koszt 1 godz. usługi opiekuńczej wyniósłby 21 zł, a specjalistycznej usługi opiekuńczej 49 zł.   
Radna Bogusława Wietrzyńska – Stramczewska zapytała ile osób korzysta z pomocy usług opiekuńczych.
Lidia Kwiatkowska kierownik GOPS w Kołaczkowie odpowiedziała, że obecnie korzysta 6 osób w różnej ilości godzin. Miesięczny wpływ do gminy wynosi w granicach 1.100-1.200 zł. Obecny koszt usług w porównaniu do płacy minimalnej jest bardzo niski.
Radna Bogusława Wietrzyńska – Stramczewska uważa, że minimalna płaca dotyczy osób pracujących,  a wymienione świadczenia dotyczą osób będących na rencie lub emeryturze, których wzrost płacy minimalnej nie dotyczy.
Lidia Kwiatkowska kierownik GOPS w Kołaczkowie powiedziała, że decyzja należy do Rady Gminy.
Radna Bogusława Wietrzyńska – Stramczewska zaproponowała podnieść koszt usług do kwot 18 zł za usługi opiekuńcze i około 25-27 zł za specjalistyczne usługi opiekuńcze.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała czy osoby korzystające z pomocy mają podpisane umowy.
Lidia Kwiatkowska kierownik GOPS w Kołaczkowie odpowiedziała, że usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze są przyznawane na podstawie decyzji.
Przewodnicząca Danuta Grabowska przeprowadziła głosowanie nad propozycją podniesienia koszu usług do kwot 18 zł i 26 zł.
Wyniki głosowania: ZA (13), PRZECIW (0), WSTRZYMUJĘ SIĘ (0), BRAK GŁOSU (0),
NIEOBECNY (2)
Lidia Kwiatkowska kierownik GOPS w Kołaczkowie poinformowała, że GOPS włączył się do akcji „Wspieraj Seniora”. Poprosiła radnych, aby poinformowali osoby samotne o możliwości zgłoszenia się, aby mogły uzyskać pomoc np. w robieniu zakupów.
Ad. 11
Marta Błaszyk omówiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Kołaczkowo z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, o których mowa w art.3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021. Wyjaśniła, że ustawa określa katalog zadań publicznych, natomiast gmina wskazuje własne priorytety w tym zakresie. Program jest przyjęty po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała jaka kwota zostanie przeznaczona na program współpracy.  
Marta Błaszyk odpowiedziała, że wysokość kwoty zostanie ustalona, na pewno nie będzie niższa niż w roku bieżącym.
Wyniki głosowania: ZA (12), PRZECIW (0), WSTRZYMUJĘ SIĘ (1), BRAK GŁOSU (0),
NIEOBECNY (2)
Ad. 12
Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie na 2021 rok. Kierownik ZGKiM określił stawkę dotacji 1,20 zł/m3, planowany plan przyjęcia ścieków dowożonych to 15.000 m3 .
Radny Jerzy Woś zapytał czy planowana jest podwyżka cen za ścieki w 2021 roku. Uważa, że jeżeli wzrosłaby cena za ścieki należałoby podnieść stawkę dotacji do ścieków dowożonych.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że każda propozycja zmiany cen musi być zatwierdzona przez Przedsiębiorstwo Wodne Wody Polskie. Obecna cena wody 2,14 zł jest bardzo niska i nie była zmieniana od wielu lat. Okres zatwierdzający decyzje trwa długo i może to nastąpić w kwietniu 2021 r.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska uważa, że jeżeli kierownik ZGKiM zwraca się o stawkę dotacji 1,20 zł/m3 to taką należy procedować. Każda zmiana taryfy jest związana z kosztem wyprodukowania wody i kosztem oczyszczenia 1m3 ścieków, co ściśle kontroluje Przedsiębiorstwo Wodne Wody Polskie.
Radny Jerzy Woś zawnioskował o informację dotyczącą zasad kształtowania cen ścieków i wody.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że zostanie przygotowana taka informacja i przesłana
do radnych na maila.
Wyniki głosowania: ZA (12), PRZECIW (0), WSTRZYMUJĘ SIĘ (1), BRAK GŁOSU (0),
NIEOBECNY (2)
Ad.13
Wójt Teresa Waszak odczytała projekt uchwały  w sprawie zatwierdzenia Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie. Plan został opracowany na lata 2021-2023 określający zakres usług wodociągowo-kanalizacyjnych oraz przedsięwzięcia rozwojowo-modernizacyjne dla urządzeń wodociągowych.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska powiedziała, że przedstawione zostały plany, natomiast do obliczania taryfy nie przyjmuje się planów tylko rzeczy które zostały poniesione.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że podjęcie uchwały też będzie miało wpływ na opinię z Przedsiębiorstwa Wodnego Wody Polskie.
Radni nie przystąpili do głosowania nad projektem uchwały.
Ad. 14
Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła proponowane zmiany w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2020 r. Projekt uchwały w załączeniu. Dodatkowo Skarbnik poprosiła o wprowadzenie zmiany dotyczącej zabezpieczenia kwoty 2.000 zł na opracowanie programu opieki nad zabytkami. Poinformowała o częściowym rozdysponowaniu rezerwy z zakresu zarządzania kryzysowego z przeznaczeniem na zakup środków ochrony przeciw Covid 19 oraz zakup laptopów do pracy zdalnej.
Radny Michał Stefański zapytał czy z tych środków można zakupić kombinezony ochronne
dla OSP. Cena jednego ubrania wynosi 50 zł, radny wnioskuje o 10 szt.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że można przeznaczyć z budżetu gminy środki
na zakup specjalistycznych kombinezonów.
Wyniki głosowania: ZA (13), PRZECIW (0), WSTRZYMUJĘ SIĘ (0), BRAK GŁOSU (0), NIEOBECNY (2)
Ad. 15
Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Kołaczkowo na lata 2020-2026. Projekt uchwały w załączeniu.
Do projektu uchwały pytań nie zgłoszono.
Wyniki głosowania: ZA (13), PRZECIW (0), WSTRZYMUJĘ SIĘ (0), BRAK GŁOSU (0),
NIEOBECNY (2)
Ad. 16
Informacja z posiedzenia Komisji Rewizyjnej zostanie przedstawiona na następnym posiedzeniu komisji wspólnych.
Ad. 17
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała wniosek od OSP w Sokolnikach o zabezpieczenie środków w budżecie na zakup samochodu strażackiego.
Radny Michał Stefański powiedział, że wcześniej został zaplanowany zakup samochodu do  OSP w Borzykowie i zaproponował aby trzymać się ustalonego planu.
Radni poparli propozycję radnego Michała Stefańskiego aby w pierwszej kolejności zakupić samochód do OSP w Borzykowie, a następnie do OSP w Sokolnikach.
Radny Michał Stefański zapytał kiedy rozpocznie się budowa ścieżki pieszo-rowerowej z Borzykowa do Kołaczkowa. Zapytał o projekt budowy ścieżki pieszo-rowerowej z Kołaczkowa do Zielińca oraz kiedy rozpocznie się budowa dróg ul. Ogrodowa i do cmentarza.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że od 5 listopada rozpoczną się prace przy budowie ścieżki z Borzykowa do Kołaczkowa. Środki na opracowanie dokumentacji projektowej ścieżki pieszo-rowerowej Kołaczkowo-Zieliniec zostaną zabezpieczone w WPF, gdyż wybrany wykonawca nie wykona projektu do końca br. Na budowę drogi ul. Ogrodowa i do cmentarza został rozstrzygnięty przetarg, umowa na wykonanie jest podpisana jest do końca lutego 2021 r.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska powiedziała, że 26 października odbyła się kontrola stanu chodników w Borzykowie. Uczestniczyli w niej pracownicy urzędu gminy, inspektorzy z WZDW w Koninie oraz radni. Liczne usterki zostały wpisane w protokół przez pracownika urzędu. Zapytała czy zostało już coś poczynione w tej sprawie.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że uwagi zgłaszane wcześniej przez radną były w jakimś stopniu realizowane, wykonawca inwestycji kanalizacji sanitarnej poprawił chodnik i wjazd na ul. Wrzesińskiej. Protokołu z tej kontroli pani wójt jeszcze nie otrzymała.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska powiedziała, że inspektor będzie występował do wykonawcy, gdyż stwierdzono że część tych usterek powstała po robotach kanalizacyjnych. Poprosiła aby przekazać jak najszybciej zebrane informacje do wykonawcy.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że urząd pracuje zdalnie i wiele spraw jest pilnych które trzeba natychmiast załatwiać. Pozwolenie na zajęcie pasa wzdłuż drogi wojewódzkiej wydało WZDW i również ten pas drogowy ostał odebrany bez zastrzeżeń. WZDW będzie zabiegał, aby wykonawca powstałe usterki naprawił.
Radna Bogusława Wietrzyńska – Stramczewska twierdzi, że gmina była głównym inwestorem i posiada jeszcze gwarancję z której można skorzystać.
Sekretarz Ilona Orakowska powiedziała, że Rejon Dróg Wojewódzkich w Koninie poprosił o przekazanie protokołu z przeglądu chodników.
Radna Bogusława Wietrzyńska – Stramczewska powiedziała, że zastępca kierownika WZDW Rejon w Koninie zapewnił, że w tym roku będzie się starał naprawić chodnik, aby było bezpiecznie.
Radny Jerzy Woś zawnioskował o naprawę nawierzchni drogi powiatowej w Krzywej Górze.
Na tym posiedzenie zakończono o godz. 17.30.
Protokół sporządziła                                                                                 Przewodniczący Komisji
Monika Nowak                                                                                              Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 17 lutego 2021 09:08
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 83
17 lutego 2021 09:08 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany