Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 36/2017 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 12.09.2017 o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 36/2017

z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 12.09.2017 o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

 

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska. Powitała, wójt, radnych gości oraz pracowników UG- lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, do którego wniesiono zmiany dołożono pkt 4 i 5 i przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie.
  2. Przyjęcie protokołu z ostatniego posiedzenia komisji.
  3. Informacja z posiedzeń Komisji.
  4. Uchwały w sprawie stwierdzenia przekształcenia z dniem 1 września 2017 r. szkół sześcioletnich w szkoły ośmioletnie.
  5. Informacja w sprawie szkód spowodowanych nawałnicą z dnia 11.08.2017 r.
  6. Porozumienie w sprawie wspólnego zakupu energii elektrycznej.
  7. Obciążenie stawki za zajęcie pasa drogowego dla internetu szerokopasmowego.
  8. Zamiar przystąpienia do uchwalenia MPZP w związku z wejściem w życie ustawy o oddziaływaniu elektrowni wiatrowych na zabudowę mieszkaniową.
  9. Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na rok 2017.
  10. Wprowadzenie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
  11. Wolne głosy i wnioski.

 

Ad. 2

Protokół z ostatniego posiedzenia komisji został przyjęty.

Ad.3.

Informację z posiedzeń komisji złożyli przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów Małgorzata Jakubowska, przewodnicząca Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Jadwiga Stajkowska, oraz przewodniczący Komisji Rewizyjnej Wojciech Tamborski.

Ad.4.

Milena Świątek kierownik referatu oświaty wyjaśniła, że w myśl ustawy art. 117 ust 4 i 5 z dnia 4 grudnia 2016r Przepisy wprowadzające – Prawo oświatowe, Rada Gminy musi podjąć uchwałę stwierdzającą przekształcenie sześcioletniej szkoły podstawowej w ośmioletnią szkołę podstawową. Uchwały będą stanowiły akty założycielskie dla ośmioletnich szkół podstawowych.

Ad.5.

Lidia Kwiatkowska kierownik GOPS poinformowała, że wpłynęło 30 wniosków o oszacowanie szkód w 43 budynkach w tym 11 mieszkalnych i 32 gospodarcze. Została powołana 3 osobowa komisja gminna oraz wydelegowano 2 osoby z nadzoru budowlanego, które szacowały szkody, po czym pełna dokumentacja trafiła do nadzoru budowlanego we Wrześni. Na dzień dzisiejszy są kompletowane dokumenty do wydania decyzji dla osób które złożyły wnioski.

Przewodnicząca Danuta Grabowska zapytała czy wszystkie wnioski zakwalifikowały się do wypłaty odszkodowań.

Lidia Kwiatkowska kierownik GOPS odpowiedziała, że będą także wydane decyzje odmowne. Spośród 11 budynków mieszkalnych do wypłaty odszkodowania zakwalifikowanych jest 8 budynków, natomiast z budynków gospodarczych prawdopodobnie pomoc zostanie przyznana w 4 przypadkach.

Ad.6.

Mirosława Woźniak przedstawiła warunki porozumienia w sprawie wspólnego zakupu energii elektrycznej na lata 2018-2019. Umowa zawarta jest pomiędzy Powiatem Wrzesińskim, a Gminą Września, Nekla, Pyzdry, Kołaczkowo i Miłosław na okres 2 lat. Celem zawarcia porozumienia jest uzyskanie korzystnej ceny zakupu energii elektrycznej.

Poinformowała również o konieczności wniesienia poprawek w przyjętym na ostatniej sesji Lokalnym Programie Rewitalizacji Gminy Kołaczkowo na lata 2017-2023. Urząd Marszałkowski nie wyraził zgody aby w programie została ujęta ścieżka po byłej kolejce wąskotorowej, natomiast pozostałe zmiany to drobne korekty. Wyznaczony czas na przyjęcie poprawek to 40 dni.

Ad.7.

Ilona Orakowska przedstawiła wniosek złożony przez firmę Enea zajmującą się światłowodami o obniżenie stawki za zajęcie pasa drogowego. Prośbę swą opierają o pismo z Ministerstwa Cyfryzacji mówiące o tym, że wiele szkół nie ma dostępu do internetu szerokopasmowego oraz motywują tym, iż w ten sposób będą mogli dotrzeć do jak największej liczy odbiorców. Obowiązująca stawka to 15 zł za m² powierzchni zajętego pasa drogowego, natomiast wnioskująca kwota to 5 zł za m².

Radny Mariusz Gomulski zapytał jakie korzyści będą z obniżenia stawki. Czy szkoły dzięki temu będą miały tańszy internet.

Ilona Orakowska odpowiedziała, że firma Enea zajmuje się infrastrukturą i chce położyć jak największą sieć na terenie gminy.

Radny Jerzy Woś zapytał czy informacja o dotarciu do jak największej liczby osób jest sprecyzowana, czy firma Enea posiada projekty.

Ilona Orakowska odpowiedziała, że z przedstawionego pisma wynika, iż Enea chce dotrzeć do 17 miejscowości tj. ok. 867 gospodarstw.

Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że jest to akcja ogólnopolska, którą zainicjowała Minister Cyfryzacji. Przytoczyła słowa pani minister zawarte w piśmie mówiące o proponowanej wysokości stawek i korzyściach jakie z tego tytułu uzyskamy.

Przewodnicząca Danuta Grabowska zapytała o stanowisko Rady. Stawkę za zajęcie pasa drogowego dla dróg gminnych w wysokości 5 zł za m² poddała pod głosowanie.

Rada w obecności 14 radnych, głosowała 14 głosami „za”.

Ad.8.

Ilona Orakowska w związku z wejściem w życie ustawy o ograniczeniu zabudowy mieszkaniowej w obrębie elektrowni wiatrowej, która obejmie ¾ terenu gminy zapytała Radnych o opinię w sprawie przystąpienia do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na tych terenach. Działanie to ma na celu ochronę zabudowy mieszkaniowej po lipcu 2019r., kiedy ustawa będzie obowiązywała. Przedstawiła także korzyści wynikające z podjęcia MPZP. W dalszym etapie poinformowała o konieczności dostosowania studium do aktualnych przepisów.

Przewodnicząca Danuta Grabowska poddała pod głosowanie zamiar przystąpienia do uchwalenia MPZP .

W głosowaniu w obecności 14 radnych, 14 głosów „za”.

Ad.9.

Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2017 rok. Proponowane zmiany przedstawiają się następująco:

Zwiększa się dochody i wydatki budżetu gminy o kwotę 178.561,17zł.

Po stronie dochodów:

- zwiększa się plan dotacji o kwotę 41.159 zł. na budowę dróg dojazdowych do gruntów rolnych

- zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego w 2016 roku w kwocie 84.391,17 zł ( w tym dochody bieżące 61.382,41 zł, dochody majątkowe 23.008,76 zł);

- dotacja na wyprawkę szkolną 175 zł.

- darowizny otrzymanej  z Fundacji w ramach konkursu „mPotęga”  9.760zł ( w tym dla SP w Sokolnikach 5.000,- , SP w Grabowie Królewskim 4.760,- zł);

- zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem wraz z odsetkami (Społeczna Szkoła Podstawowa  oraz Przedszkole  we Wszemborzu) – kwota ogółem 14.576,- zł;

- zwrot za usługi przewozowe – 5.000,- zł.

- zwiększa się również plan dochodów z tytułu wpłat za wykup pojemników na śmieci o kwotę 22.000 zł.

- wprowadza się dochody z tytułu wpłaty darowizny na zamontowanie lampy solarnej w Spławiu w kwocie 1.500,- zł.

Zmiany po stronie wydatków przedstawiają się następująco:

- w związku z podwyżką czynszu przez Agencję Nieruchomości Rolnych  zwiększa się plan  na odszkodowania z tytułu nieudostępnienia lokalu socjalnego o kwotę 200zł.

- zwiększa się plan wydatków w rozdziale 60016 § 6050 o kwotę 41.159 zł z przeznaczeniem na budowę dróg dojazdowych do gruntów rolnych w m. Budziłowo i Kołaczkowo, jednocześnie zmniejsza się plan wydatków  na to zadanie o środki własne gminy w kwocie 41.159,- zł.

- w związku z planowanym przejściem na emeryturę dwóch pracowników Urzędu Gminy zwiększa się  plan na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne,  na wypłatę odpraw emerytalnych w rozdziale 75023.

- w rozdziale 75412 „Ochotnicze Straże Pożarne” zwiększa się plan na wydatki związane z  badaniami lekarskimi strażaków o 3.000zł oraz na zakup paliwa o 2.000zł, jednocześnie zmniejszając wydatki majątkowe o kwotę 5.000zł  w tym rozdziale. 

- zwiększa się plan wydatków na wynagrodzenia i składki ZUS w ZSP w Kołaczkowie o kwotę 60.000zł (przywrócenie środków zabranych w czerwcu br.).  

- zwiększa się również plan wydatków na realizację projektów w ramach konkursu mPotęga w SP w Sokolnikach i w Grabowie Królewskim o  kwotę 9.760,- zł oraz zwiększa się plan dotacji przekazywanych  za dzieci uczęszczające  do przedszkoli w innych gminach o kwotę 20.000zł.

- w rozdziale 80113 zwiększa się plan wydatków na wynagrodzenia i składki ZUS w związku  z koniecznością wypłaty odprawy emerytalnej oraz ekwiwalentu za urlop kierowcy odchodzącemu na emeryturę oraz na wypłatę nadgodzin kierowców.

- zmniejsza się plan wydatków na wypłatę dodatków mieszkaniowych o kwotę 10.000zł

- w rozdziale 90002 zwiększa się plan wydatków na wywóz i zagospodarowanie odpadów komunalnych o kwotę 24.000zł. Zwiększenie planu w tym rozdziale wynika z konieczności zapłaty zaległych zobowiązań  do PUK Września, w związku z wyrokiem Sądu Apelacyjnego.

- z powodu wyczerpania limitu środków  na przyjęcie do schroniska w Gnieźnie 5 bezpańskich psów, zwiększa się plan na to zadanie o kwotę 5.640 zł.

- zmienia się wydatki w ramach funduszu sołeckiego w rozdziale 92195 i 75412.

- w wydatkach majątkowych zmienia się nazwę inwestycji dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej w Borzykowie wraz z modernizacją infrastruktury wodociągowej oraz

doposażeniem hydroforni. W wyniku pomyłki pisarskiej w poprzednim planie, w nazwie pominięto doposażenie hydroforni we Wszemborzu.

- rozdysponowuje się rezerwę na wydatki inwestycyjne zaplanowane w ramach funduszu sołeckiego dla m. Spławie w kwocie 1.970,25 zł.

- Zmienia się również nazwę oraz kwotę zadania inwestycyjnego związanego z modernizacją sieci teleinformatycznej i serwerowni w UG.

- zwiększa się plan na budowę trzech dróg dofinansowanych w ramach FOGR o kwotę 1.500zł z przeznaczeniem na zakup tablic informujących o dofinansowaniu z UM w Poznaniu.

- wprowadza się nowe zadanie inwestycyjne pn. „ Montaż lampy solarnej w m. Spławie” kwota 4.800,25 zł.

Ad.10.

Skarbnik Danuta Olejniczak poinformowała, że  w związku ze zmianą planu dochodów i wydatków dostosowuje się Wieloletnią Prognozę Finansową do uchwały budżetowej na 2017 rok.

Ad.11

Mirosława Woźniak poinformowała, że 4 września z Urzędu Marszałkowskiego wpłynęła decyzja o prawidłowym przebiegu postępowania przetargowego na budowę trzech dróg gminnych jednak ze stwierdzeniem kilku uchybień, co spowodowało nałożenie kary w wysokości 5% dofinansowania tj. ok. 52.327zł. Powodem był drobny błąd w procedurze przetargowej.

Przewodnicząca Danuta Grabowska przedstawiła pismo od mieszkańca Borzykowa, który zwraca się z prośbą o wyjaśnienie kilku kwestii związanych z wyznaczeniem obwodów szkolnych i dowozów (pismo w aktach).

Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że obwody szkolne zatwierdziła Rada Gminy i gmina nie ma obowiązku dowozić dzieci do szkół poza obwód.

Radny Wojciech Tamborski powiedział, że rozmawiał z tym mieszkańcem, który otrzymał zapewnienie, że nie będzie dowozów poza obwód szkolny, a mimo to są zabierane dzieci z Żydowa do Sokolnik.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że z Kołaczkowa do Sokolnik jedzie bus po dzieci niepełnosprawne i po drodze zabiera dzieci z Żydowa do Sokolnik, nie robiąc dodatkowego kursu. Wcześniejsze zapewnienia dla mieszkańców Borzykowa były takie, że jeżeli będzie miejsce w autobusie to dzieci do Grabowa Królewskiego będą mogły być zabierane kursem wraz z młodzieżą gimnazjalną. Jest to bardzo wczesny kurs, a także ostatni odwóz. Rodzice, którzy chcą aby ich dzieci kontynuowały naukę w SP w Grabowie Królewskim, a nie jak wyznacza obwód w Kołaczkowie argumentują swoją decyzję koniecznością dostosowania się dzieci do nowego środowiska, lecz gdyby Rząd nie wprowadził reformy oświaty to te dzieci musiałyby pójść do gimnazjum do Kołaczkowa, również musiałyby zmienić miejsce nauki.

Wójt Teresa Waszak poinformowała o możliwości składania wniosków o powierzenie grantu w ramach PROW na lata 2014-2020. Termin składania wniosków od 18.09-02.10.2017 w biurze Lokalnej Grupy Działania „Z Nami Warto” we Wrześni. Nabór skierowany jest do organizacji pozarządowych posiadających osobowość prawną, jednostek sektora finansów publicznych.

 

Na tym posiedzenie zakończono.

 

Protokół sporządziła                                                                           Przewodnicząca Rady

Monika Jazic                                                                                      /-/ Danuta Grabowska

         

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 lutego 2018 10:33
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 764
23 lutego 2018 10:33 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany