Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 29/2017 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 03.03.2017 o godz. 15:00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 29/2017
z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 03.03.2017 o godz. 15:00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Posiedzenie otworzyła przewodnicząca Rady Danuta Grabowska. Powitała radnych, wójt, sekretarz, skarbnik oraz pracowników UG- lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, do którego nie wniesiono zmian i przedstawia się następująco:
1.Otwarcie
2.Dostosowanie sieci szkół podstawowych i gimnazjum do nowego ustroju szkolnego.
3.Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny 2016-2018.
4.Przedstawienie informacji w sprawie wniosków dotyczących zmiany Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego w Kołaczkowie.
5.Przystąpienie do Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego w m. Sokolniki.
6.Użyczenie pomieszczeń stowarzyszeniu Mieszkańców Kołaczkowo Reymont.
7.Użyczenie na czas bezterminowy działki o nr 230 w Kołaczkowie.
8.Wprowadzenie zmian w budżecie.
9.Wolne głosy i wnioski.

Ad.2.
Milena Świątek, kierownik referatu oświaty poinformowała, że podjęta uchwała w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjum do nowego ustroju szkolnego otrzymała pozytywną opinię Kuratora Oświaty. Wobec powyższego należy podjąć uchwałę właściwą w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjum do nowego ustroju szkolnego.
Ad.3.
Lidia Kwiatkowska kierownik GOPS przedstawiła sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierana rodziny i systemu pieczy zastępczej za 2016 rok. Gminny Program Wspierania Rodziny został podjęty uchwałą Rady Gminy Kołaczkowo w 2015 roku. Szczególnie dotyczy działalności asystenta rodziny. Do sprawozdania nie zgłoszono pytań. Opisowy materiał w załączeniu.
Ad.4.
Ilona Orakowska, poinformowała o wpłynięciu dwóch wniosków, dotyczących przekształcenia działek w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w m. Kołaczkowo. Wnioski według wcześniejszych ustaleń rady, miały być rozpatrywane raz w roku.
Komisja podtrzymała decyzję, aby zbierać wnioski i rozpatrywać raz w roku, w celu zminimalizowania kosztów.
Ad.5.
Ilona Orakowska, przedstawiła na podstawie opracowanych map propozycje ustalenia terenów objętych Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego. Omówiła kolejno poszczególne warianty. W pierwszej wersji plan obejmował teren do ul. Spokojnej, bez zabudowań w pasie drogowym. Drugi wariant zakładał teren między ul. Spokojną, a ul. Zdrowotną, trzeci poszerzony o drugą stronę ul. Bohaterów II Wojny Światowej. Wariant czwarty najbardziej obszerny -mapa w załączeniu.
Ilona Orakowska, poinformowała, że jeżeli przystąpimy do opracowania planu, to tereny nim objęte będzie obowiązywał zakaz zabudowy. Mieszkaniec chcąc rozbudować siedlisko nie uzyska pozwolenia, ponieważ plan na to nie pozwoli. Zaznaczyła, że plan musi być zgodny ze studium, w którym na tych terenach obowiązuje zapis rola.
Radny Jerzy Woś uważa, że mieszkańcy powinni być świadomi konsekwencji podjęcia planu i uczestniczyć przy jego opracowywaniu.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że nie zawsze mieszkańcy interesują się wdrażaniem planu, co można stwierdzić na przykładzie Borzykowa, kiedy trzy miesiące po zatwierdzeniu wpłynęły pierwsze wnioski o zmianę planu.
Radny Mariusz Gomulski powiedział, że przedstawione plany obejmują tylko jedną zabudowę. Czy na tej podstawie właściciel nieruchomości może wnieść sprawę do sądu o wypłatę odszkodowania za celowe utrudnianie i blokowanie rozwoju zaplanowanej inwestycji? Uważa, że plan powinien obejmować większą ilość mieszkańców, aby inwestor nie mógł zarzucić wstrzymania budowy inwestycji.
Ilona Orakowska odpowiedziała, że nie można wykluczyć takiej wersji. Każdy może, inwestor również, zaskarżyć plan i rościć o odszkodowanie na każdym etapie. Czy sąd uzna jego argumentację za słuszną, tego nie wiemy.
Radny Michał Stefański zapytał, kto pokryje koszty związane z opracowaniem planu?
Sekretarz Bogusława Stramczewska odpowiedziała, że jest to zadaniem własnym gminy. Zmian w przyjętym planie nie unikniemy, ponieważ w wyniku różnych zdarzeń mieszkańcy zmieniają swoje stanowiska i potrzeby. Dlatego, bardzo ważne są na tym etapie konsultacje społeczne i wyznaczenie granic przed rozpoczęciem procedowania. Wprowadzenie zmian w trakcie procedury, powoduje cofnięcie całego etapu do początku.
Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska powiedziała, że na zebraniu wiejskim osoby mieszkające w niedalekiej odległości od planowanej inwestycji wyrazili zgodę na wdrożenie planu. Zapewniła, że zaangażowana grupa mieszkańców, będzie uczestniczyła przy budowaniu planu.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że nie wszyscy mieszkańcy Sokolnik zainteresowani są opracowaniem planu, ponieważ są świadomi ograniczeń jaki wprowadza, dlatego należy się zastanowić nad wyznaczeniem obszaru.  
Ilona Orakowska przedstawiła przewidywany koszt opracowania planu. Kwota zależna jest od wielkości terenu objętego planem i kształtuje się między 9.000 a 18.000 zł.
Radny Mariusz Gomulski powiedział, że gmina może się spotkać z dużo wyższą karą pieniężną, jeśli inwestor zażąda odszkodowania.
Sekretarz Bogusława Stramczewska odpowiedziała, że jeżeli udokumentuje, że złamane zostały zasady równości praw obywatela wobec innych praw, to możliwe jest, że sąd mu przyzna rację. Należy się zastanowić jaki jest cel opracowania planu.
Ilona Orakowska powiedziała, że opracowanie planu podjęto na wniosek mieszkańców, którego celem jest ograniczenie funkcji zabudowy na tych terenach i pozostawienie ich jako grunty rolne.
Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska wniosek o przystąpienie do sporządzenie MPZP w m. Sokolniki poddała pod głosowanie. Komisja w obecności 15 radnych, 14 głosami „za”, 1 „wstrzymującym się”, 0”przeciw” pozytywnie zaopiniowała wniosek w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w m. Sokolniki.
Radny Mariusz Gomulski uzasadnił, że jest za przygotowaniem planu, natomiast nie poprze planu jeśli będzie wyłączał wszystkich innych mieszkańców i narażał gminę na przegraną sprawę w sądzie.
Wójt Teresa Waszak odczytała pismo od mieszkańców Sokolnik, na temat wątpliwości dotyczących informacji zawartych w raporcie o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko dotyczącego budowy fermy drobiu w m. Sokolniki. W wyniku zgromadzonej dokumentacji wójt podjęła decyzję o opracowaniu pisma do RDOŚ w Poznaniu o ponowne rozpatrzenie raportu pod kątem uwag jakie wnosi społeczeństwo. Pozwoli to na przesunięcie w czasie wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.

Ad.6 i 7.
Sekretarz Bogusława Stramczewska poinformowała, że prawo o użyczeniu się nie zmieniło, jednak interpretacja i orzecznictwo uległo zmianie na tyle, że użyczenie nie przekracza zwykłego zarządu mieniem, a co za tym idzie nie należy do kompetencji rady, tylko wójta.
Radna Agnieszka Frąckowiak powiedziała, że stowarzyszenia mogą ubiegać się o środki w ramach programu Wielkopolska Odnowa Wsi „Nasza Wieś Naszą Wspólną Sprawą”, gdzie w uwarunkowaniach konkursowych referent musi posiadać w użytkowaniu zasób gminny. Poprosiła o odniesienie się do użytkowania wieczystego, albo trwałego zarządu mieniem.
Sekretarz Bogusława Stramczewska wyjaśniła, że są to dwie różne formy. Użytkowanie wieczyste jest odpłatną formą aktu notarialnego i w pierwszym roku opłata wynosi 25% wartości, a następnie co rocznie w zależności od przeznaczenia terenu. Trwały zarząd też może być wpisany do księgi wieczystej, ale nie wymaga aktu notarialnego i również jest opłata roczna.
Ad. 8
Zmiany w budżecie zostaną omówione na kolejnej komisji wspólnej.
Ad.9.
Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska odczytała wniosek, który wpłynął od rodziców klas V w Grabowie Królewskim o ustosunkowanie się do zagadnień związanych z zmianą obwodów szkolnych i możliwością dowożenia dzieci poza obwód szkolny.
Radny Wojciech Tamborski zapytał, czy jest możliwość dowożenia dzieci autobusem szkolnym, do szkoły znajdującej się poza obwodem?
Radny Mariusz Gomulski powiedział, że nie należy do kompetencji rady ustalanie dowozów szkolnych.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że podczas wcześniejszych spotkań było powiedziane, że rodzice mogą zapisać dziecko do której szkoły chcą, oraz jeżeli będzie miejsce w autobusie to nie ma przeciwwskazań, aby je zabrać. Jednak należy się zastanowić, kto podejmie decyzję które dziecko zabrać w przypadku, kiedy dzieci będzie więcej? Młodzież gimnazjalna jest zabierana bardzo wcześnie pierwszym kursem i odwożona ostatnim, czy rodzice się zgodzą aby ich dziecko tak późno wracało do domu? Szczegóły w sprawie dowozów będą ustalane podczas opracowywania arkuszy organizacyjnych.
Radna Angelika Wojciechowska zapytała w imieniu mieszkańców Gorazdowa czy jest możliwość, aby zmienił się plan dowozów, aby dzieci wracały wcześniej do domu?
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że był ogłoszony nabór na stanowisko kierowcy autobusu i do tej pory nikt nie został przyjęty. Należy rozważyć możliwość sprzedaży  autobusu bo generuje koszty.
Radny Adam Gierszewski zapytał, czy jest możliwość wysypania grysu koło przystanku szkolnego w Zielińcu.
Radny Jerzy Woś zgłosił problem z uzyskaniem pozwoleniem na wycięcie drzew rosnących w rowie melioracyjnym w Krzywej Górze.
Sekretarz Bogusława Stramczewska odpowiedziała, że sprawą zajmuje się Kamila Majorek.
Radna Agnieszka Frąckowiak zgłosiła do odnowienia ławkę pamięci przy świetlicy w Bieganowie.
Radny Mariusz Gomulski zapytał :
- Czy gmina Miłosław rozliczyła się z dotacji, która otrzymała w ubiegłym roku na budowę ścieżki?
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że faktura za dokumentację została przysłana .
 - Czy gmina może opracować program dofinansowania do wymiany pieców aby zmniejszyć zadymienie?
- Czy w gminnym programie opieki nad zwierzętami bezdomnymi można umieścić zapis mówiący o dofinansowaniu sterylizacji zwierząt na terenie gminy.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że można sterylizować tylko zwierzęta bezdomne, natomiast nie wolno finansować sterylizacji zwierząt, które mają właścicieli.
- Czy przy przystanku autobusowym w Kołaczkowie, koło kościoła, można ustawić znak zakazujący zatrzymywania się i postoju samochodom ciężarowym. Pytanie skierowane do komisji bezpieczeństwa.
Wójt Teresa Waszak odczytała zaproszenie na forum samorządowe i zachęciła radnych do uczestniczenia w nim.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała, kto ma sprawować opiekę nad placami zabaw i zajmować się naprawą uszkodzonych elementów. Zapytała również, kiedy odbędzie się kontrola garaży w Grabowie Królewskim ponieważ mieszkańcy się buntują, że część z nich płaci, a część nie.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że najlepszym rozwiązaniem będzie jeśli sołectwa zadbają o stan placów zabaw. W przypadku poważniejszych uszkodzeń można wnioskować do Urzędu Gminy o naprawę. Kontrole garaży zostaną przeprowadzone.

Wobec wyczerpania tematów Przewodnicząca Danuta Grabowska o godz.18:00 zamknęła wspólne posiedzenie komisji.

Protokół sporządziła                                                                      Przewodniczący Rady
Monika Nowak                                                                             /-/ Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 28 lipca 2017 08:17
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 833
28 lipca 2017 08:17 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany