Protokoły Komisji Wspólnych

Protokoł Nr 10/2015 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 26.10.2015r. o godz. 15 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokoł Nr  10/2015

z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 26.10.2015r. o godz. 15 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Posiedzenie otworzyła przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska. Powitała radnych, p. wójt, p. sekretarz, p. skarbnik, oraz pracowników UG- lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, który poszerzono o informację na temat planu modernizacji oświetlenia ulicznego oraz służebności przesyłu na działce gminnej w Kołaczkowie i przedstawia się następująco:
1. Otwarcie
2. Informacja z posiedzeń Komisji.
3. Rozpatrzenie propozycji użyczenia działki na rzecz Gminy w Cieślach Wielkich.
4. Omówienie projektu rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi na 2016r.
5. Rozpatrzenie wniosków w sprawie dopłaty do pobieranej wody.
6. Omówienie projektu  gminnego programu rozwiązywania problemów alkoholowych oraz gminnego programu przeciwdziałania narkomanii na 2016r.
7. Informacja o planie modernizacji oświetlenia ulicznego.
8. Omówienie zmian regulaminu utrzymania czystości na terenie gminy oraz zmian w częstotliwości odbioru odpadów.
9. Omówienie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Borzykowo.
10. Omówienie służebności przesyłu na działce gminnej w Kołaczkowie.
11. Ustalenie stawek podatków na 2016r. oraz zwolnienia z podatku od nieruchomości.
12. Ustalenie stawek jednostkowych dotacji przedmiotowych dla ZGKiM na 2016r.
13. Omówienie propozycji zmian w budżecie gminy.
      14. Wolne głosy i wnioski.
Ad.2.
Informacje z ostatnich posiedzeń komisji złożyli przewodniczący komisji:
Wojciech Tamborski z posiedzenia Komisji Rewizyjnej,
Michał Stefański z posiedzenia Komisji Oświaty,
Małgorzata Jakubowska z posiedzenia Komisji Budżetu,
Jadwiga Stajkowska z posiedzenia komisji Rolnej.
Ad.3.
Dariusz Stawski poinformował, że  Rada  Sołecka Cieśli Wielkich środki sołeckie przeznaczyła na zakup urządzeń na plac zabaw. Ponieważ nie ma gruntu gminnego na zlokalizowanie urządzeń, Państwo Tomczakowie wyrazili zgodę na użyczenie własnego gruntu o pow. 0.0500ha na okres 10 lat.  Projekt uchwały w załączeniu.
Propozycję sołectwa zaakceptowano. Projekt uchwały zostanie przedłożony pod obrady sesji.
Ad.4.
Mirosława Woźniak według złożonego opracowania omówiła założenia programu współpracy z organizacjami pozarządowymi. Dokument ten zgodnie z przepisami gmina ma obowiązek uchwalić co roku do listopada na rok następny. Określono w nim cele, środki, obszary i formy wspierania. Program był poddany do konsultacji, wystosowano 20 zaproszeń do współpracy.  Środki zaplanowano w budżecie w  tej samej wysokości 10 tys.zł. Szczegóły w załączonym programie.
Przewodnicząca zapytała czy wszystkie środki wykorzystano. W odpowiedzi podano, że 1,5 tys. pozostało i przeznaczono na konkursy i turnieje.
Przedłożony program został przyjęty.
Ad.5.
Krzysztof Durczak przedstawił wnioski mieszkańców z Grabowa Królewskiego o dopłatę do wody pobieranej z Gminy Września ponieważ jest droższa niż w naszej Gminie. Nasza cena wynosi 2.04
za m3, a we Wrześni 3,20za m3. Stanowi to koszt 2,5 tys. zł rocznie. Ponieważ wcześniej przyznano już dopłatę  postanowiono również tym mieszkańcom pokryć różnicę w cenie wody do 30.04.2016r. tj. do czasu opracowania nowych taryf.
Ad.6.
Krzysztof Durczak omówił założenia gminnego programu  profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2016r oraz gminnego programu przeciwdziałania narkomanii na 2016r. Opracowania w załączeniu.
W programach tych zawarte są cele i środki do realizacji. Programy realizowane są ze środków z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Na program alkoholowy planuje się kwotę 62 tys. a na program narkomanii 3,5 tys. zł.
Radny Mariusz Gomulski zapytał o sprawozdania z realizacji programów i celowość wykorzystanych środków jak również o działania poradni jak i leczenie uzależnionych.
Radny Michał Stefański proponował zakupić kamizelki odblaskowe dla  strażaków.
Do zapytań odniósł się p. Durczak i poinformował, iż sprawozdanie składa do wojewody i radnym też dostarczy. Natomiast działalność skupia się głównie na profilaktyce, szkoleniach i edukacji młodzieży oraz  wspieranie osób uzależnionych.
Przedłożone programy przyjęto bez zmian.
Ad.7.
P. Durczak przedstawił plany związane z rozbudową oświetlenia ulicznego na terenie gminy oraz wskazał miejsca gdzie mają być zamontowane. Ogólnie ma być założonych  26 nowych opraw, a koszt całego przedsięwzięcia wyniesie 185 tys. zł, którego spłata zostanie rozłożona na 3 lata. W bieżącym roku zostaną założone lampy w miejscach gdzie jest techniczna możliwość zawieszenia lamp . Natomiast w terminie późniejszym będą zakładane po przygotowaniu warunków technicznych. Prace wykona Enea, która prowadzi konserwację urządzeń. Dodatkowy koszt oświetlenia po instalacji lamp wyniesie około 12 tys. rocznie. Koszt obecny za oświetlenie to 130 tys. rocznie za 445 lamp. Koszt konserwacji  wynosi 7 tys. miesięcznie. W ramach konserwacji zostaną wymienione wszystkie zegary sterujące do zapalania lamp i  wszędzie będzie jednakowy czas zapalania.
Radny Adam Gierszewski zwrócił się o dodatkową lampę na skrzyżowaniu do kościoła w Zielińcu.
Radna Angelika Wojciechowska zwróciła się o lampę koło bloku 22 w Gorazdowie,
Radny Jan Przybylski lampę przy drodze Żydowo-Grabowo do p. Pilca.
Radna Agnieszka Frąckowiak prosi zgłoszenie transformatora  w Bieganowie ponieważ od dłuższego czasu brzęczy i panuje ciemność.
Radna Jadwiga Stajkowska wskazała brak lamp na ul. Polnej w Borzykowie.
Radny Mariusz Gomulski pytał czy rozważano lampy ledowe ponieważ są oszczędniejsze.
P. wójt odnosząc się poinformowała, że pozostawia się lampy sodowe ponieważ są tańsze. W koncepcji jest założenie 26 lamp. Na istniejącej sieci w tym roku. Punkty wymagające dokumentacji będą robione w roku przyszłym. Obciążenie budżetu kosztami będzie tej kadencji. Jeśli będzie zgoda na zwiększenie ilości punktów to zostaną zwiększone do 30 o Żydowo i Borzykowo. W Zielińcu nie ma możliwości założenia lampy a w Gorazdowie lampa może być na bloku.
Zaproponowaną koncepcję rozbudowy lamp radni przyjęli jednogłośnie.
Ad.8.
Olga Pietrzykowska omówiła zmiany regulaminu utrzymania czystości na terenie gminy oraz zmiany w częstotliwości odbioru odpadów. Zasadnicza zmiana dotyczy zlikwidowania odbioru odpadów zielonych jak trawy i liści, które będzie można gromadzić w wyznaczonym  punkcie przy oczyszczalni ścieków. Będzie tam utworzony punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych  również do  odpadów wielkogabarytowych oraz opon. Zdaniem p. Pietrzykowskiej jest możliwość ustawienia kontenerów po wioskach na odpady zielone, jednak jest obawa, że mogą tam być gromadzone różne odpady. Obecnie dla sprawdzenia taki kontener zostanie dostarczony do
Grabowa Król. na wniosek p. sołtys. Projekty uchwał w załączeniu.
Do tematu nie zgłoszono uwag.
Ad.9.
Dariusz Stawski omówił projekt uchwały dotyczący zmiany planu zagospodarowania przestrzennego w Borzykowie. Poinformował, iż jest to zakończenie sprawy i przywrócenie funkcji rolniczej . Wcześniej była planowana tam  droga.
Do tematu nie zgłoszono uwag.
Ad.10.
P. Stawski  poinformował, że firma budująca światłowód na szybki internet, zgłosiła doprowadzenie przyłącza do policji. Przewody będą przechodzić przez grunt gminny. W związku z powyższym należy ustanowić służebność przesyłu i wymagana na to jest zgoda Rady Gminy.
Większością głosów wyrażono zgodę na położenie światłowodu na działce gminnej. Uchwała w tym zakresie zostanie przedłożona na najbliższej sesji.
Ad.11.
Następnie przystąpiono do ustalenia stawek podatków na 2016r. oraz zwolnień z podatku od nieruchomości.
Magdalena Mazurczak omówiła projekty uchwał  dotyczące ustalenia podatku od nieruchomości, rolnego, od środków transportowych oraz zwolnień z podatku nieruchomości  gruntów będących własnością gminy oraz zwolnień  z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis  jak również materiały  przedstawiające stawki obowiązujące,  urzędowe i propozycje na 2016r. wraz ze skutkami finansowymi. Materiały w załączeniu. Po wnikliwej analizie ustalono co następuje:
Podatek od nieruchomości postanowiono nie podwyższać i pozostawić na poziomie tego roku  ponieważ stawki urzędowe nieznacznie zostały obniżone bądź utrzymane na poziomie tego roku.
Podatek rolny, zaproponowano obecną stawkę podwyższyć  o 1 zł tj. na 51zł.
Propozycja podwyżki wzbudziła dyskusję radnych, w której opowiadano się za pozostawieniem obecnej ceny z uwagi na niższe plony spowodowane suszą. Z drugiej strony wskazywano na planowane inwestycje i potrzebę wzrostu dochodów. Ostatecznie padły dwie propozycje ceny. Radny Robert Ptaszyński zgłosił 50zł, a radny Wojciech Tamborski  51 zł.  Propozycje przewodnicząca poddała pod głosowanie. „Za” ceną 51zł głosów 8, „za” ceną 50zł głosów 7. Większością głosów przyjęto 51zł.
Podatek leśny podwyższono do ceny urzędowej na 42,19zł.
Podatek od środków transportu . Radny Mariusz Gomulski przedstawił zestawienie stawek podatku jakie są w gminie Pyzdry, Miłosław, Nekla, Września pokazując obrazowo, że w naszej gminie są stawki najwyższe. Zaproponował więc przystosowanie wielkości kwot do stawek gmin sąsiednich i obniżenie. W wyniku dalszej analizy i wyrażanych wątpliwości postanowiono temat odłożyć na następne posiedzenie na 2.listopada by w międzyczasie zostały przygotowane dane o ilości i rodzaju pojazdów zarejestrowanych na terenie gminy.
Zaproponowane zwolnienia z podatku zostały przyjęte.
Ad.12.
Jarosław Zgoliński kierownik ZGKiM przedstawił projekt uchwały w sprawie stawek jednostkowych dotacji przedmiotowych dla ZGKiM na 2016r. Na poziomie tego roku proponuje się utrzymać dotacje do ścieków dowożonych do 1m3 1,20 zł co stanowi rocznie 24tys. zł.
W dyskusji padła propozycja radnego Gomulskiego o obniżenie stawki natomiast propozycja radnej Agnieszki Frąckowiak o pozostawienie dotacji bez zmian. W głosowaniu „za” propozycją utrzymania dotacji w kwocie 1,20zł głosów 14, 1 przeciw. Większością głosów dotację utrzymano.
Ad.13.
Skarbnik gminy Danuta Olejniczak omówiła propozycje zmian w budżecie oraz autopoprawkę zmian. Dochody i wydatki ogólnie zwiększa się o kwotę 113.483zł.
Autopoprawką zwiększa się dochody i wydatki o kwotę 30.000zł, którą otrzymano na wypłatę stypendiów dla uczniów. Dalsze zmiany to:
Zgodnie z podpisaną umową z Województwem Wielkopolskim w sprawie udzielenia dotacji
celowej z przeznaczeniem na budowę drogi dojazdowej do gruntów rolnych (Wszembórz-Cieśle Małe) zwiększa się plan dotacji w kwocie 70.000 zł.
Na podstawie pisma Wojewody Wielkopolskiego zwiększa się plan dotacji z przeznaczeniem na dofinansowanie  wypłaty dodatku dla pracowników socjalnych – kwota 8.483zł.
Na podstawie umowy darowizny zawartej z Fundacją Banku zachodniego WBK S.A.  wprowadza się plan w kwocie 4.000 zł z przeznaczeniem na realizację projektu „Rowerowym pędem-mamucim szlakiem”. Zadanie realizowane przez sołectwo Spławie.
Zwiększa się plan dochodów z tytułu wpłaty przez sołectwo Spławie kwoty 1.000,- zł na realizację  w/w projektu.    
Dokonuje się przeniesień planu wydatków bieżących i majątkowych.
W rozdziale 60016 „Drogi publiczne” zwiększa się plan wydatków  o kwotę 70.000zł pozyskanych na dofinansowanie budowy dróg.
W rozdziale 70004 „Gospodarka mieszkaniowa” zwiększa się plan wydatków o kwotę 12.000,- zł z przeznaczeniem na remont i adaptację pomieszczeń w budynku SP w Borzykowie w związku z przeniesieniem lokatorów zajmujących obecnie  lokale w SP we Wszemborzu.
W rozdziale 70005 zwiększa się plan wydatków o kwotę 1.000 zł z przeznaczeniem na opracowanie decyzji geodezyjnych.
W rozdziale 80101 „Szkoły podstawowe” zwiększa się plan dotacji do SSP we Wszemborzu o kwotę 83.400zł z powodu wzrostu liczby uczniów oraz o kwotę  974.96 zł z przeznaczeniem na zakup podręczników.
W rozdziale 80104 „Przedszkola” zwiększa się plan dotacji do Niepublicznego Przedszkola we Wszemborzu o kwotę  8.600zł w związku ze wzrostem liczby dzieci uczęszczających do przedszkola.
Zwiększa się plan wydatków w rozdziale 90002 „Gospodarka odpadami” o kwotę 128.000 zł w związku z koniecznością podpisania nowej umowy na wywóz odpadów komunalnych.
Zmniejsza się plan wydatków przeznaczonych na zadania związane z opieką społeczną z powodu mniejszego wykorzystania środków. Zmniejsza się również plan wydatków przeznaczonych na cele oświatowe.
W załączniku Nr 10 „Wydatki realizowane w ramach funduszu sołeckiego” przekwalifikowuje się wydatki bieżące na wydatki majątkowe  w kwocie 22.000zł dla  m. Bieganowo z powodu zmiany  przedsięwzięć.
Dokonuje się pozostałych przeniesień między rozdziałami i paragrafami  zgodnie z wynikłymi potrzebami.
Powyższe zmiany zostały przyjęte.
Na tym posiedzenie zakończono.

Protokoł sporządziła                                                                                      Przewodniczący Rady

Wanda Szymaniak                                                                                            Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 13 stycznia 2016 08:55
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 946
05 kwietnia 2018 13:57 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
13 stycznia 2016 08:55 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany