Uchwały Rady

UCHWAŁA NR XIX/120/2008

UCHWAŁA NR XIX/120/2008

Rady Gminy w Kołaczkowie

z dnia 24 października 2008 roku

 

w sprawie: zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Żydowo

 

Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku, Nr 142, poz. 1591, z 2002 r., Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806; z 2005 r. Dz. U. Nr 172, poz. 1441; z 2006 r. Dz. U. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218) Rada Gminy w Kołaczkowie uchwala, co następuje:

§ 1.

Przyjmuje się dokument „Plan odnowy miejscowości Żydowo" stanowiący załącznik
nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kołaczkowo.

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

Załącznik nr 1

Do Uchwały nr XIX/120/2008

Rady Gminy w Kołaczkowie

Z dnia 24 października 2008 r.

 

 

Plan Odnowy Miejscowości
Żydowo

 

Spis treści

 

Wstęp 3

 

  1. Charakterystyka Gminy Kołaczkowo 4

Charakterystyka Miejscowości Żydowo 9

  1. Analiza SWOT 10

  2. Planowane działania na rzecz odnowy miejscowości
    w latach 2008 - 2018 12

 

Wstęp

Rozwój i odnowa obszarów wiejskich to jedno z najważniejszych wyzwań jakie stoi przed Polską w dobie wzmożonego procesu integracji narodów Europy. Zasadniczym celem jest zniwelowanie istniejących dysproporcji w poziomie rozwoju obszarów wiejskich
w stosunku do terenów zurbanizowanych lub objętych planem urbanizacji.

Dla prowadzenia działań zmierzających do poprawy przez Jednostki Samorządów Terytorialnych obecnej sytuacji na wsi niezbędny jest Plan Odnowy Miejscowości.

U źródeł koncepcji rozwoju i odnowy wsi oraz terenów wiejskich doszukać
się możemy potrzeby zróżnicowania działalności gospodarczej wśród mieszkańców wsi oraz kształtowanie jej w sposób zapewniający zachowanie walorów środowiskowych
i kulturowych, poprawy warunków życia poprzez rozwój infrastruktury oraz zapewnienia mieszkańcom i przedsiębiorcom dostępu do jak najszerszego wachlarza usług, a także rozwoju funkcji kulturowych i społecznych wsi.

Odnowa wsi, w przypadku wsi Żydowo będzie polegać w szczególności
na realizacji następujących działań:

  • Remont świetlicy

  • Budowa placu zabaw

  • Budowa boisk sportowych

  • Budowa ścieżki pieszo-rowerowej

  • Budowa kanalizacji sanitarnej

 

Gmina Kołaczkowo stara się o dofinansowanie tych działań w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Plan Odnowy Miejscowości Żydowo będzie załącznikiem do wniosku o wsparcie finansowe.

 

1

Charakterystyka Gminy Kołaczkowo

 

Gmina Kołaczkowo położona jest w centralnej części woj. wielkopolskiego, po prawej stronie Warty, w pow. wrzesińskim.

Od północy graniczy z gminą Września i Strzałkowo, od wschodu z gminą Lądek
i gminą Pyzdry, od południowego-wschodu i od południa z gminą Żerków oraz od zachodu
z gminą Miłosław.

Źródło: Dane Urzędu Gminy

Gmina usytuowana jest w środkowym biegu rzeki Warty na Pojezierzu Wielkopolskim, w obszarze Równiny Wrzesińskiej oraz Pradoliny Warszawsko-Berlińskiej. Fragment Pradoliny Warszawsko-Berlińskiej w obrębie Gminy stanowi korytarz ekologiczny Śremski Warty o znaczeniu krajowym nr 27.

Najwyżej położony punkt stanowi Oz Krzywogórski (107.72 m n.p.m.), natomiast najniżej leżący znajduje się w pradolinie Warszawsko-Berlińskiej nad Wartą (69,0 m n.p.m.). Obszar Gminy urozmaicają doliny cieków i rowów.

Pod względem rzeźby terenu obszar Gminy jest mało urozmaicony. Przeważający obszar Gminy stanowi wysoczyzna morenowa płaska, łagodnie opadająca ku południowi,
w kierunku rz. Warty i jej doliny. Wyraźne formy morfologiczne stanowią:

  • dolina rzeki Wrześnicy ze zboczami o spadkach >10% we wschodniej części Gminy

  • pradolina Warty z krawędziami wysokości 10-12 m

  • ciąg pagórków ozowych w północnej części gminy, zwany „krzywogórskim".

Gminę Kołaczkowo cechuje deficyt wód powierzchniowych, co objawia się niską zdolnością retencyjną obszaru oraz niską zasobnością obszaru zlewni. Wody powierzchniowe zajmują zaledwie 115 ha powierzchni, co stanowi 1% powierzchni Gminy.

Gmina leży w środkowym biegu rzeki Warty. Zlewnie cząstkowe tej rzeki - górny odcinek Miłosławki oraz dolny odcinek Wrześnicy - tworzą układ hydrograficzny obszaru. Warta stanowi regulator stosunków wodnych południowej części Gminy, przy jednoczesnym oddziaływaniu czynników meteorologicznych. Wpływ rzeki uwidacznia się najbardziej
w jej bezpośrednim sąsiedztwie, na terasie zalewowej. Terasa charakteryzuje
się występowaniem starorzeczy wypełnionych wodą - „oczek wodnych". Starorzecza, zagłębienia erozyjne, pełnią funkcję lokalnych zbiorników retencyjnych. W środkowym biegu rzeki Warty najniższe stany wód mają miejsce we wrześniu, podczas gdy wezbrania występują w marcu.

Rzeki Wrześnica i Miłosławka należą do rzek o śnieżno-deszczowym reżimie zasilania,
z jednym maksimum (w okresie marca-kwietnia) oraz jednym minimum ( w sierpniu-wrześniu) w ciągu roku. Wezbrania roztopowe występują najczęściej w miesiącach lutym
i marcu. Latem mogą występować wezbrania wywołane wysokimi opadami atmosferycznymi. Stany niżówkowe w ciekach pojawiają się już w czerwcu.

W przebiegu stanów i przepływów rzek dominują stany niskie przy niedużym udziale stanów średnich i wysokich. Niska zdolność retencyjna obszaru wynika z budowy utworów przypowierzchniowych (przewaga glin zwałowych) oraz uwarunkowań klimatycznych związanych z niskimi wartościami opadów oraz wysokim parowaniem.

Bilans wodny poprawiają zbiorniki małej retencji wodnej, z których największy „Borkowo" znajduje się na prawym dopływie rzeki Wrześnicy - Kanale Kołaczkowskim. W zbiorniku tym o powierzchni 14,9 ha magazynowanych jest 240 tys. m3 wody, wykorzystywanej na potrzeby rolnictwa. Małe zbiorniki wiejskie o przeznaczeniu przeciwpożarowym znajdują się w Kołaczkowie (2 zbiorniki o pow. 245 m2), Gałęzewicach (100 m2), Gorazdowie (60 m2). Ponadto na terenie Gminy znajduje się kilka mniejszych stawów rybnych: w Bieganowie, Krzywej Górze, Grabowie Królewskim, Spławiu, Wszemborzu, Budziłowie, Borzykowie i Sokolnikach.

Gmina Kołaczkowo charakteryzuje się występowaniem średnio urodzajnych gleb,
ze wskaźnikiem waloryzacji rolniczej przestrzeni produkcyjnej (66,3 pkt), przekraczającym nieznacznie średnią krajową (65,3 pkt).

Szata roślinna Gminy jest skromna. Lasy mieszane i liściaste zajmują zaledwie
7% powierzchni Gminy, przy średniej lesistości kraju 29,2% Zasoby leśne skoncentrowane
są w okolicach Gorazdowa - Sokolnik. Mniejsze kompleksy leśne znajdują się w rejonie Krzywej Góry oraz w Pradolinie Warciańsko - Obrzańskiej. Dominującym typem lasu jest bór mieszany z świeży z monokulturami sosnowymi. W mniejszym stopniu występuje las mieszany, w którym przeważa dąb z domieszką brzozy oraz sosny. Obszary wilgotne zajmuje typ siedliskowy boru mieszanego wilgotnego. Dolina środkowej Warty z obszarem pradoliny znajduje się w strefie krajobrazu łęgów wierzbowo-topolowych.

Elementem zasługującym na uwagę są bogate zadrzewienia śródpolne. Większość
z nich porasta tereny nieatrakcyjne rolniczo, w bezpośrednim otoczeniu wyrobisk, oczek wodnych, wyniesień terenu.

Szatę roślinną wzbogacają parki dworskie i zieleń cmentarzy. Parki charakteryzują
się dużymi walorami estetyczno-krajobrazowymi, 8 z nich posiada dokumentację ewidencyjną, 6 wpis do rejestru zabytków i objętych jest ochroną Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W parku w Kołaczkowie znaleźć można 2 pojedyncze okazy tulipanowców amerykańskich wpisanych do rejestru Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody.

. Wykaz parków Gminy Kołaczkowo

Miejscowość

Powierzchnia

(ha)

Układ przestrzenny

Czas powstania

Bieganowo

7,10

krajobrazowy

połowa XIX w.; przekształcenia pocz. XX w., okres międzywojenny

Borkowo

5,06

krajobrazowy

połowa XX w., przekształcenia po II wojnie światowej

Borzykowo

0,80

krajobrazowy

II połowa XIX w.

Gorazdowo

9,6

krajobrazowy z pozostałościami założeń regularnych

połowa XIX w. poszerzony od zach. na pocz. XX w.

Grabowo Królewskie

6,3

krajobrazowy przekształcony w regularny

połowa XIX w.

Kołaczkowo

4,14

regularny, przekształcony fragmentami krajobrazowo

połowa XIX w. modernizowany w latach 1920-1924 przez W. Reymonta

Sokolniki

3,2

krajobrazowy

XIX/XX w., przekształcony w latach 30-tych

Zieliniec

7,35

krajobrazowy

połowa XIX w.

Źródło: Dane Urzędu Gminy

 

Gmina posiada dwa udokumentowane złoża kruszywa naturalnego - Spławie i Spławie II oraz jedno surowców ilastych Grabowo-Kołaczkowo, jak również rozpoznane wstępnie złoża torfu o zasobach szacunkowych. Zasoby złóż kruszywa są obecnie eksploatowane, złoża surowców ilastych mogą służyć do produkcji lekkich kruszyw ceramicznych.

Tereny, posiadające walory przyrodniczo-rekreacyjne, znajdują się w otoczeniu zbiornika Borkowo, który uprzednio winien zostać przystosowany do pełnienia funkcji rekreacyjnej. Możliwa jest na tym obszarze zabudowa letniskowa.

Możliwe jest również rozwijanie agroturystyki na terenach wsi Krzywa Góra
i Spławie, posiadających predyspozycje do pełnienia funkcji rekreacyjnej.

W sumie na terenie Gminy znajduje się 695 indywidualnych gospodarstw rolnych, które gospodarują na areale 8.972 ha, czyli na ponad 90% wszystkich użytków rolnych w Gminie. W strukturze gospodarstw rolnych zwraca uwagę wysoki udział gospodarstw o powierzchni powyżej 15 ha. Na ogólną liczbę 695 gospodarstw aż 216 ma powierzchnię przekraczającą
15 ha, obejmując blisko 70% powierzchni użytków rolnych. Gospodarstw o areale 10-15 ha jest 116 i obejmują one ponad 16% powierzchni użytków rolnych Gminy. Gospodarstw małych,
o areale 1-2 ha jest 149 (21,4% ogółu), ale gospodarzą zaledwie na 130 ha, stanowiących 1,4% uprawianych użytków rolnych. Należy przypuszczać, że praca w rolnictwie nie jest głównym źródłem utrzymania dla właścicieli tych gospodarstw.

Grunty orne zajmują zdecydowaną większość (ponad 93% powierzchni) terenów wykorzystywanych przez działalność rolniczą (por. Wykres 2.2).

W strukturze tej przeważają zboża (77,5% całości upraw), głównie pszenżyto ozime (23,5%), jęczmień jary (14,1%) oraz pszenica ozima (13,4%).

Na terenie Gminy ważną rolę odgrywa również hodowla, przede wszystkim trzody chlewnej.

Główne walory gospodarcze Gminy to:

  • relatywnie korzystne położenie (Konin-Poznań, bliskość autostrady)

  • dostępność terenów inwestycyjnych

  • wzrost liczby podmiotów gospodarczych

  • duży udział dużych gospodarstw rolnych (pow. 15 ha)

  • własność prywatna gospodarująca na ponad 90% powierzchni użytków rolnych

  • zasoby wód podziemnych

  • atrakcje kultury - grodziska, kościoły, pałace (Reymont), izby regionalne.

Pewne obszary wymagają uwagi władz gminnych i próby rozwiązania problemów. Główne problemy i słabości Gminy to:

  • wzrost bezrobocia do poziomu powyżej średniej krajowej

  • niska lesistość Gminy (7%)

  • przeciętne warunki do produkcji rolniczej i niska jakość gleb

  • brak zakładów przetwórstwa rolno-spożywczego

  • mała liczba grup producenckich

  • brak systemu ulg podatkowych

  • niska zdolność retencyjna obszaru

  • brak bazy noclegowej i słabo rozwinięta baza gastronomiczna.

 

2

 

Charakterystyka Miejscowości Żydowo

 

Wieś liczy ok. 200 osób. Była to wieś dworska. W 1793 r. należała do Radolińskich. W 1895 r. było tu 7 domostw i 106 mieszkańców. We wsi znajduje się zabytkowa kuźnia z początku XX wieku.

Wieś usytuowana jest wzdłuż drogi, większość mieszkańców to rolnicy, zajmujący się w większości uprawą roli oraz hodowlą trzody chlewnej. Wieś podzielona jest ze względu na przynależność do parafii. Część mieszkańców należy do parafii pw. Św. Szymana i Judy Tadeusza w Kołaczkowie, a część do parafii pw. Św. Jakuba Apostoła w Sokolnikach.

Zabytki wsi Żydowo

 

  • Kuźnia z początku XX wieku.

 

3

Analiza SWOT1

 

 

Mocne strony - atuty rozwoju wsi

 

Słabe strony

  • Połażenie geograficzne - dogodny dostęp do komunikacji

  • Dobre położenie - w pobliżu aktywnych społecznie i gospodarczo miast: Poznań, Gniezno, Kalisz, Konin

  • Status gminy wiejskiej

  • Aktywność społeczności lokalnej

  • Uczestnictwo gminy w tworzeniu LGD dla potrzeb PROW - Leader

  • Rozwijające się rolnictwo

  • Czyste środowisko i atrakcyjny krajobraz

  • Zabytkowa kuźnia

  • Niski dochód do budżetu,
    a jednocześnie duże potrzeby gminy (wysokie potrzeby na realizację nowej i zmodernizowanie istniejące infrastruktury technicznej)

  • Niskie dochody gminy przypadające na jednego mieszkańca

  • Niewystarczające nakłady finansowe na inwestycje oraz remonty infrastruktury społecznej

  • Niedostateczny stan istniejącej infrastruktury technicznej (zły stan dróg)

  • Niska liczba miejsc pracy

 

 

Szanse - możliwości rozwoju wsi

 

Zagrożenia - czynniki niesprzyjające

  • Sprzyjająca polityka regionalna,
    w tym adresowana do rozwoju wsi
    i obszarów wiejskich ze strony rządu
    i władz wojewódzkich

  • Zwiększająca się możliwość uzyskania środków zewnętrznych
    z różnego rodzaju funduszy UE (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich)

  • Możliwość pozyskania środków finansowanych z innych funduszy: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

  • Duża szansa na udział w podziale środków Fundacji „Tutaj Warto" - LGD powiatu wrzesińskiego

  • Korzystne oprocentowanie kredytów na rozwój infrastruktur

  • Możliwość przejęcia, adaptacji
    i modernizacji części budynków dawnego PGR

  • Wzrost bezrobocia w gminie Kołaczkowo jak i w gminach ościennych

  • Wymóg posiadanie udziału własnego gminy w kosztach realizowanych zadań

  • Brak stabilności w polityce wspierania rozwoju wsi i obszarów wiejskich
    i gospodarki rolnej

  • Ujemny przyrost naturalny

  • Emigracja zarobkowa

 

 

 

4

Planowane działania na rzecz odnowy miejscowości
w latach 2008 - 2018

 

Przy ustalaniu kolejności planowanych działań przeprowadzono konsultacje
z mieszkańcami (zebranie wiejskie). Mieszkańcy przyjęli za priorytetowe inwestycje związane z poprawą infrastruktury publicznej oraz te, dla których beneficjentami są najmłodsi mieszkańcy terenu objętego Planem Odnowy Miejscowości. Zważając na potrzeby mieszkańców oraz na zgodność działań z priorytetami Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Kołaczkowo przyjęto następującą kolejność:

 

  • 2009 r. - Remont świetlicy - modernizacja obejmuje kapitalny remont dachu, zakup wyposażenia, remont kuchni, założenie wentylacji, montaż drzwi awaryjnych, prace przy elewacji.

    • 20 tys. zł

 

  • 2009 r. - Budowa placu zabaw -w centralnej części wsi brakuje miejsca dla dzieci. Plac zabaw stałby się nie tylko atrakcja dla dzieci ale jego otoczenie będzie miejscem gdzie w okresie letnim rodzice będą mogli pospacerować jednocześnie mając swoje pociechy pod stałą opieką.

    • 20 tys. zł

 

  • 2010 r. - Budowa boisk sportowych - przy świetlicy wiejskiej jest sporo miejsca, które można wykorzystać do budowy boiska do siatkówki plażowej oraz kortu do tenisa ziemnego.

    • 60 tys. zł

 

  • 2010 r. - 2018 r. - Budowa kanalizacji - wieś Żydowo nie jest podłączona do sieci gminnej. Wieś przecina nitka kanalizacji i dlatego bardzo łatwo można podłączyć domostwa

    • 500 tys. zł

 

  • 2008 r. - 2018 r. - Budowa ścieżki pieszo - rowerowej - wzdłuż wsi usytuowana była niegdyś linia kolejki wąskotorowej relacji Września - Pyzdry. W tym miejscu można zbudować ścieżkę rowerową.

    • 250 tys. zł

1 S (Strengths) - mocne strony: wszystko to co stanowi atut, przewagę, zaletę analizowanego obiektu,

W (Weaknesses) - słabe strony: wszystko to co stanowi słabość, barierę, wadę analizowanego obiektu,

O (Opportunities) - szanse: wszystko to co stwarza dla analizowanego obiektu szansę korzystnej zmiany,

T (Threats) - zagrożenia: wszystko to co stwarza dla analizowanego obiektu niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej.

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 30 marca 2012 10:15
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 1960
30 marca 2012 10:15 (Administrator) - Dodanie dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany