Uchwała Nr XXVIII/199/2005
Rady Gminy Kołaczkowo
z dnia 29 grudnia 2005r.
w sprawie :przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na 2006 rok
Na podstawie art. 18,ust.2,pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
/Dz.U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r., zm. z 2002 r. Nr 23,poz. 220, Nr 62, poz. 558 i Nr 113,
poz.984, Nr 153,poz.1271, Nr 214,poz. 1806,, z 2003r. Nr 80,poz. 717, Nr 162,poz 1568/ z 2004 Nr 102,poz.1055,Nr 116,poz.1203 oraz art. 4 1ust.2 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi / Dz.U. Nr 147,poz. 1231 z 2002r. z zm. Nr 167,poz.1372 , z 2003r.Dz.U. Nr 80, poz.719 i Dz.U. Nr122, poz.1143, z 2004 r. Nr 29,poz.257,Nr 99,poz.1001,Nr 152,poz.1597,Nr 273,poz.2703 , z 2005r. Nr 23,poz.186,Nr 132,poz.1110,Nr 155,poz.1298 i Nr179,poz.1485 - Rada Gminy Kołaczkowo uchwala, co następuje :
§ 1
Przyjąć Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006r.
w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kołaczkowo.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2006r.
Załącznik do uchwały
Nr XXVIII/199/2005
z dnia 29-12-2005r.
Program
Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych
dla Gminy Kołaczkowo
na 2006 rok
Podstawą prawną opracowania programu jest ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z 26.10.1982r. wraz ze zmianami
I. Informacja o gminie
Gmina Kołaczkowo liczy 6300 mieszkańców. Na terenie gminy są cztery wsie po byłym PGR. Naukę w szkołach pobiera 980 uczniów. Naucza 94 nauczycieli. Na terenie gminy są 3 szkoły podstawowe, Zespół Szkolno – Przedszkolny w skład którego wchodzą szkoła w Kołaczkowie, Borzykowie i Wszemborzu.
Działa przedszkole w Kołaczkowie z filią w Sokolnikach. Łącznie do przedszkoli uczęszcza 45 dzieci.
Alkoholizm jako problem społeczny
Pojęcie alkoholizmu należy już obecnie do historii dorobku intelektualnego w zakresie problematyki alkoholowej. Zastąpiły go i uściśliły nowocześniejsze pojęcia : uzależnienie, nadużywanie, problemy czy niesprawności związane z alkoholem. W języku potocznym jest ono jednak dalej obecne i zgodnie z poprzednią tradycją bywa rozumiane szeroko, jako picie nadmierne, niezgodne z normami, powodujące powstawanie problemów. Poza licznymi wadami, pojęcie to ma istotną zaletę – stanowi w potocznym rozumieniu syntezę problemu społecznego. Z nadmiernym piciem napojów alkoholowych często związane są przejawy przemocy,szczególnie przemocy w rodzinie. Przybiera ona niekiedy bardzo drastyczne formy. Osoby pokrzywdzone są zwykle bezradne, zaś instytucje, które powołane są do niesienia pomocy często nie potrafią tej pomocy skutecznie udzielić. Każda interwencja w życie rodziny jest kwestią niezwykle delikatna, uwikłaną w kontekst norm i zwyczajów z jednej strony, z drugiej zaś w złożoną materię emocjonalnych relacji między ludźmi, którzy powinni być sobie bliscy. Niesprawność instytucji w niesieniu pomocy ofiarom przemocy w rodzinie ma swe źródła zarówno po stronie, jak i osób potrzebujących pomocy. Te pierwsze działają w sposób nie skoordynowany, często obciążony biurokratycznymi procedurami, zwykle mało aktywny w docieraniu do osób doświadczających przemocy. Osoby potrzebujące pomocy zaś zwykle obciążone są lękiem o swoje bezpieczeństwo, wstydem, poczuciem zagubienia. Często też popadają w apatię, nie znajdują w sobie dość siły by starać się wyrwać z kręgu przemocy w jakim się znalazły. Próbą zaradzenia w tej sytuacji jest inicjatywa społecznej kampanii pomocy ofiarom przemocy w rodzinie podjęta przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Symbolem tej kampanii jest „ niebieska linia”. Warunkami niezbędnymi powodzenia tej kampanii są świadomość i akceptacja społeczna.
Cele programu
Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych
Zmniejszanie rozmiarów tych problemów, które aktualnie występują
Zwiększanie zasobów niezbędnych do radzenia sonie z juz istniejącymi problemami
Zwiększanie świadomości społecznej na temat zagrożeń jakie niesie ze sobą używanie środków chemicznych zmieniających świadomość
Przestrzeganie prawa w zakresie nie podawania alkoholu nieletnim w punktach sprzedaży na terenie gminy
Uwzględnianie problematyki przemocy w rodzinie związanej z nadużywaniem alkoholu
Utrzymanie na obecnym poziomie oddziaływań profilaktycznych dla dzieci i młodzieży
Rozszerzenie systemu szkoleń pracowników różnych grup zawodowych współpracujących z komisją rozwiązywania problemów alkoholowych
Dalsze wspieranie systemu lecznictwa odwykowego
Tworzenie systemów wspierania dzieci z rodzin zagrożonych alkoholizmem
Warunki niezbędne do osiągnięcia tych celów
1.Ograniczenie i zmiana struktury spożycia napojów alkoholowych
2.Zwiększenie skuteczności, dostępności terapii dla osób uzależnionych i członków
ich rodzin
3.Wprowadzenie nowych programów profilaktyczno – edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych
4.Usprawnienie systemu kontroli związanego z przestrzeganiem prawa w punktach sprzedaży
5.Zmiana zachowań, postaw obywateli i instytucji w sytuacjach związanych z alkoholem
6.Budowanie skutecznych form kontroli prawnej i społecznej nad szkodliwymi formami postępowania osób nadużywających alkoholu ( w szczególności przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie )
7.Organizowanie działalności kulturowej, rekreacyjno – rozrywkowej mającej na celu ukazanie prawidłowych form spędzania wolnego czasu.
8.Szkolenia podnoszące kwalifikacje i umiejętności w pracy komisji.
9.Współpraca z organizacjami niosącymi wszechstronną pomoc w dziedzinie rozwiązywania problemów alkoholowych
10.Rozpropagowanie materiałów ( plakaty, broszury ) w środowisku lokalnym
V. Zadania
Zwiększanie pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu.
1.Wspomaganie rzeczowe i finansowe Poradni Terapii Uzależnień i Współuzależnień
Centrum we Wrześni i Stowarzyszenia Jantar do których to instytucji kierowane
są osoby z terenu Gminy Kołaczkowo
a) Sposób realizacji :
-Zakup literatury niezbędnej do pracy w/w instytucji
-Zapewnienie możliwości udziału w szkoleniach
-Udzielanie pomocy finansowej w tworzeniu bazy
b)odpowiedzialni za realizację :komisja
2.Dalsze funkcjonowanie punktu informacyjno – konsultacyjnego dla osób uzależnionych i ich rodzin, w przyszłości rozpatrzenie możliwości utworzenia punktu przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ofiar przemocy
a) Sposób realizacji :
-Zatrudnianie specjalisty instruktora do pracy z grupą dla osób uzależnionych
i współuzależnionych od alkoholu
b) odpowiedzialni za realizację :komisja
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe,
pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
1. Celem jest zmniejszanie ilości i dolegliwości alkoholowych, zaburzeń życia rodzinnego
a) Sposoby realizacji :
-Prowadzenie punktu informacyjno – konsultacyjnego dla osób uzależnionych i współuzależnionych
-Wzywanie osób zgłoszonych do komisji z powodu nadużywania alkoholu i stosowania przemocy na rozmowy interwencyjno – motywacyjne
b) odpowiedzialni za realizację: komisja
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
Zmniejszanie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież
a) Sposoby realizacji :
-kontynuacja programów profilaktycznych na terenie szkół
-działania profilaktyczne w szkołach rozszerzające działalność wychowawczą
-otwarte grupy wsparcia informujące o chorobie alkoholowej
b)Odpowiedzialni za realizację : komisja
Organizacja imprez rozrywkowych mających wyraźne odniesienie profilaktyczne, odbywające się bez alkoholu
Spotkania wigilijne w świetlicach
Spartakiady sportowe
organizacja i promocja imprez propagujących trzeźwy i zdrowy styl zycia
a) Sposób realizacji :
-współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Policją, Kościołem i Szkołami
b)Odpowiedzialni za realizację : komisja
Organizacja koloni terapeutyczno – profilaktycznych ( letnich i zimowych ) oraz obozów.
a) Sposób realizacji :
-współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej i szkołami
b) Odpowiedzialni za realizację : komisja
Finansowe wynagrodzenie członków komisji
1.Zasady wynagradzania członków GKRPA
-w wysokości 8% najniższego wynagrodzenia w tym :
a) udział w posiedzeniach komisji
b) udział w pracach komisji, wezwaniach osób na rozmowy interwencyjno –
motywacyjne
c) za prowadzenie kontroli punktu sprzedaży
d)za pracę przy przeprowadzaniu imprez wynikających z programu
Podstawą wypłaty wynagrodzenia jest lista obecności podpisana przez członków komisji oraz potwierdzenie pracy członka komisji przedłożone do księgowości w Urzędzie Gminy
Członkom komisji w podróży przysługują diety z tytułu podróży służbowej i zwrot kosztów podróży
Delegację zlecającą podróż komisji podpisuje wójt
Rozwiązania niezbędne do realizacji zadań
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest koordynatorem programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w Gminie Kołaczkowo.
Środki finansowe niezbędne do realizacji programu na 2006 rok
1. art.11, ust. 1 – ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wskazuje źródło finansowania zadań programu PPiRPA
2.Środki na ten cel gmina pozyskuje z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
HARMONOGRAM ZADAŃ GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
Lp |
Zadanie |
Sposób realizacji |
Termin |
Odpowiedzialni |
---|---|---|---|---|
1 |
Zwiększenie pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych i współużaleznionych od alkoholu |
-Praca grupy wsparcia -zwrot kosztów przejazdu na terapię do poradni i stowarzyszenia |
I - XII |
komisja |
2 |
Wspomaganie finansowe poradni i stowarzyszenia Jantar |
-Pomoc rzeczowa (zakup środków biurowych) -pomoc finansowa |
Wg potrzeb |
komisja |
3 |
Praca punktu informacyjno – konsultacyjnego dla osób uzależnionych i współuzależnionych |
-czynne 1 raz w tygodniu w godz. popołudniowych |
I -XII |
komisja |
4 |
Udzielanie rodzinom wszechstronnej pomocy psychospołecznej |
-wezwanie osób zgłoszonych do komisji z powodu nadużywania alkoholu i stosowania przemocy na rozmowy interwencyjno- motywacyjne |
I – XII |
Komisja |
5 |
Organizacja szkoleń |
-szkolenia i kursy dokształcające do pracy w komisji -szkolenia i kursy dla nauczycieli i sprzedawców |
Wg potrzeb |
Komisja |
6 |
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjno-edukacyjnej |
-programy profilaktyczne w szkołach -otwarte grupy wsparcia |
Wg potrzeb |
Komisja |
7 |
Organizowanie imprez rozrywkowych |
-imprezy odbywające się bez alkoholu, mające wyraźne odniesienie profilaktyczne ( spartakiady sportowe, rodzinny rajd rowerowy) |
Wg potrzeb |
Komisja |
8 |
Organizacja koloni i obozów terapeutycznych- profilaktycznych |
-letni wypoczynek dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych -obóz terapeutyczny dla rodzin |
Wg potrzeb |
komisja |
WYDATKI ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ PROGRAMU PROFILAKTYKI ROZWIAZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
Lp |
Wyszczególnienie |
Koszty |
---|---|---|
1 |
Zwrot kosztów przejazdu na terapię |
3500 |
2 |
Pomoc rzeczowa i finansowa |
5500 |
3 |
Wynagrodzenie członków komisji |
4700 |
4 |
Wynagrodzenie nauczycieli i terapeutów |
21000 |
5 |
Energia, |
1000 |
6 |
Zakupy |
12000 |
7 |
Delegacje |
1800 |
8 |
ZUS, Fundusz pracy |
800 |
9 |
Opłaty ,szkolenia |
3300 |
|
Razem |
53600 |
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2022 Gmina Kołaczkowo