Uchwały Rady

Uchwała Nr XXVIII/199/2005 Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 29 grudnia 2005r.

Uchwała Nr XXVIII/199/2005

Rady Gminy Kołaczkowo

z dnia 29 grudnia 2005r.

 

w sprawie :przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych na 2006 rok

 

Na podstawie art. 18,ust.2,pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym

/Dz.U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r., zm. z 2002 r. Nr 23,poz. 220, Nr 62, poz. 558 i Nr 113,

poz.984, Nr 153,poz.1271, Nr 214,poz. 1806,, z 2003r. Nr 80,poz. 717, Nr 162,poz 1568/ z 2004 Nr 102,poz.1055,Nr 116,poz.1203 oraz art. 4 1ust.2 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi / Dz.U. Nr 147,poz. 1231 z 2002r. z zm. Nr 167,poz.1372 , z 2003r.Dz.U. Nr 80, poz.719 i Dz.U. Nr122, poz.1143, z 2004 r. Nr 29,poz.257,Nr 99,poz.1001,Nr 152,poz.1597,Nr 273,poz.2703 , z 2005r. Nr 23,poz.186,Nr 132,poz.1110,Nr 155,poz.1298 i Nr179,poz.1485 - Rada Gminy Kołaczkowo uchwala, co następuje :

 

§ 1

 

Przyjąć Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006r.

w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

 

 

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kołaczkowo.

 

 

§ 3

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2006r.

 

 

 

 

Załącznik do uchwały

Nr XXVIII/199/2005

z dnia 29-12-2005r.

 

Program

Profilaktyki i Rozwiązywania

Problemów Alkoholowych

dla Gminy Kołaczkowo

na 2006 rok

 

 

Podstawą prawną opracowania programu jest ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z 26.10.1982r. wraz ze zmianami

 

 

I. Informacja o gminie

Gmina Kołaczkowo liczy 6300 mieszkańców. Na terenie gminy są cztery wsie po byłym PGR. Naukę w szkołach pobiera 980 uczniów. Naucza 94 nauczycieli. Na terenie gminy są 3 szkoły podstawowe, Zespół Szkolno – Przedszkolny w skład którego wchodzą szkoła w Kołaczkowie, Borzykowie i Wszemborzu.

Działa przedszkole w Kołaczkowie z filią w Sokolnikach. Łącznie do przedszkoli uczęszcza 45 dzieci.

 

  1. Alkoholizm jako problem społeczny

Pojęcie alkoholizmu należy już obecnie do historii dorobku intelektualnego w zakresie problematyki alkoholowej. Zastąpiły go i uściśliły nowocześniejsze pojęcia : uzależnienie, nadużywanie, problemy czy niesprawności związane z alkoholem. W języku potocznym jest ono jednak dalej obecne i zgodnie z poprzednią tradycją bywa rozumiane szeroko, jako picie nadmierne, niezgodne z normami, powodujące powstawanie problemów. Poza licznymi wadami, pojęcie to ma istotną zaletę – stanowi w potocznym rozumieniu syntezę problemu społecznego. Z nadmiernym piciem napojów alkoholowych często związane są przejawy przemocy,szczególnie przemocy w rodzinie. Przybiera ona niekiedy bardzo drastyczne formy. Osoby pokrzywdzone są zwykle bezradne, zaś instytucje, które powołane są do niesienia pomocy często nie potrafią tej pomocy skutecznie udzielić. Każda interwencja w życie rodziny jest kwestią niezwykle delikatna, uwikłaną w kontekst norm i zwyczajów z jednej strony, z drugiej zaś w złożoną materię emocjonalnych relacji między ludźmi, którzy powinni być sobie bliscy. Niesprawność instytucji w niesieniu pomocy ofiarom przemocy w rodzinie ma swe źródła zarówno po stronie, jak i osób potrzebujących pomocy. Te pierwsze działają w sposób nie skoordynowany, często obciążony biurokratycznymi procedurami, zwykle mało aktywny w docieraniu do osób doświadczających przemocy. Osoby potrzebujące pomocy zaś zwykle obciążone są lękiem o swoje bezpieczeństwo, wstydem, poczuciem zagubienia. Często też popadają w apatię, nie znajdują w sobie dość siły by starać się wyrwać z kręgu przemocy w jakim się znalazły. Próbą zaradzenia w tej sytuacji jest inicjatywa społecznej kampanii pomocy ofiarom przemocy w rodzinie podjęta przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Symbolem tej kampanii jest „ niebieska linia”. Warunkami niezbędnymi powodzenia tej kampanii są świadomość i akceptacja społeczna.

 

  1. Cele programu

  1. Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych

  2. Zmniejszanie rozmiarów tych problemów, które aktualnie występują

  3. Zwiększanie zasobów niezbędnych do radzenia sonie z juz istniejącymi problemami

  4. Zwiększanie świadomości społecznej na temat zagrożeń jakie niesie ze sobą używanie środków chemicznych zmieniających świadomość

  5. Przestrzeganie prawa w zakresie nie podawania alkoholu nieletnim w punktach sprzedaży na terenie gminy

  6. Uwzględnianie problematyki przemocy w rodzinie związanej z nadużywaniem alkoholu

  7. Utrzymanie na obecnym poziomie oddziaływań profilaktycznych dla dzieci i młodzieży

  8. Rozszerzenie systemu szkoleń pracowników różnych grup zawodowych współpracujących z komisją rozwiązywania problemów alkoholowych

  9. Dalsze wspieranie systemu lecznictwa odwykowego

  10. Tworzenie systemów wspierania dzieci z rodzin zagrożonych alkoholizmem

 

  1. Warunki niezbędne do osiągnięcia tych celów

 

1.Ograniczenie i zmiana struktury spożycia napojów alkoholowych

2.Zwiększenie skuteczności, dostępności terapii dla osób uzależnionych i członków

ich rodzin

3.Wprowadzenie nowych programów profilaktyczno – edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych

4.Usprawnienie systemu kontroli związanego z przestrzeganiem prawa w punktach sprzedaży

5.Zmiana zachowań, postaw obywateli i instytucji w sytuacjach związanych z alkoholem

6.Budowanie skutecznych form kontroli prawnej i społecznej nad szkodliwymi formami postępowania osób nadużywających alkoholu ( w szczególności przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie )

7.Organizowanie działalności kulturowej, rekreacyjno – rozrywkowej mającej na celu ukazanie prawidłowych form spędzania wolnego czasu.

8.Szkolenia podnoszące kwalifikacje i umiejętności w pracy komisji.

9.Współpraca z organizacjami niosącymi wszechstronną pomoc w dziedzinie rozwiązywania problemów alkoholowych

10.Rozpropagowanie materiałów ( plakaty, broszury ) w środowisku lokalnym

 

V. Zadania

Zwiększanie pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu.

1.Wspomaganie rzeczowe i finansowe Poradni Terapii Uzależnień i Współuzależnień

Centrum we Wrześni i Stowarzyszenia Jantar do których to instytucji kierowane

są osoby z terenu Gminy Kołaczkowo

 

a) Sposób realizacji :

-Zakup literatury niezbędnej do pracy w/w instytucji

-Zapewnienie możliwości udziału w szkoleniach

-Udzielanie pomocy finansowej w tworzeniu bazy

b)odpowiedzialni za realizację :komisja

 

2.Dalsze funkcjonowanie punktu informacyjno – konsultacyjnego dla osób uzależnionych i ich rodzin, w przyszłości rozpatrzenie możliwości utworzenia punktu przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ofiar przemocy

a) Sposób realizacji :

-Zatrudnianie specjalisty instruktora do pracy z grupą dla osób uzależnionych

i współuzależnionych od alkoholu

b) odpowiedzialni za realizację :komisja

 

Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe,

pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

1. Celem jest zmniejszanie ilości i dolegliwości alkoholowych, zaburzeń życia rodzinnego

a) Sposoby realizacji :

-Prowadzenie punktu informacyjno – konsultacyjnego dla osób uzależnionych i współuzależnionych

-Wzywanie osób zgłoszonych do komisji z powodu nadużywania alkoholu i stosowania przemocy na rozmowy interwencyjno – motywacyjne

b) odpowiedzialni za realizację: komisja

 

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

  1. Zmniejszanie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież

a) Sposoby realizacji :

-kontynuacja programów profilaktycznych na terenie szkół

-działania profilaktyczne w szkołach rozszerzające działalność wychowawczą

-otwarte grupy wsparcia informujące o chorobie alkoholowej

b)Odpowiedzialni za realizację : komisja

 

Organizacja imprez rozrywkowych mających wyraźne odniesienie profilaktyczne, odbywające się bez alkoholu

  1. Spotkania wigilijne w świetlicach

  2. Spartakiady sportowe

  3. organizacja i promocja imprez propagujących trzeźwy i zdrowy styl zycia

    a) Sposób realizacji :

-współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Policją, Kościołem i Szkołami

b)Odpowiedzialni za realizację : komisja

 

Organizacja koloni terapeutyczno – profilaktycznych ( letnich i zimowych ) oraz obozów.

a) Sposób realizacji :

-współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej i szkołami

b) Odpowiedzialni za realizację : komisja

 

 

Finansowe wynagrodzenie członków komisji

1.Zasady wynagradzania członków GKRPA

-w wysokości 8% najniższego wynagrodzenia w tym :

a) udział w posiedzeniach komisji

b) udział w pracach komisji, wezwaniach osób na rozmowy interwencyjno –

motywacyjne

c) za prowadzenie kontroli punktu sprzedaży

d)za pracę przy przeprowadzaniu imprez wynikających z programu

  1. Podstawą wypłaty wynagrodzenia jest lista obecności podpisana przez członków komisji oraz potwierdzenie pracy członka komisji przedłożone do księgowości w Urzędzie Gminy

  2. Członkom komisji w podróży przysługują diety z tytułu podróży służbowej i zwrot kosztów podróży

  3. Delegację zlecającą podróż komisji podpisuje wójt

 

Rozwiązania niezbędne do realizacji zadań

  1. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest koordynatorem programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w Gminie Kołaczkowo.

 

Środki finansowe niezbędne do realizacji programu na 2006 rok

1. art.11, ust. 1 – ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wskazuje źródło finansowania zadań programu PPiRPA

2.Środki na ten cel gmina pozyskuje z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

 

HARMONOGRAM ZADAŃ GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI

I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

 

Lp

Zadanie

Sposób realizacji

Termin

Odpowiedzialni

1

Zwiększenie pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych i współużaleznionych od alkoholu

-Praca grupy wsparcia

-zwrot kosztów przejazdu na terapię do poradni i stowarzyszenia

I - XII

komisja

2

Wspomaganie finansowe poradni i stowarzyszenia Jantar

-Pomoc rzeczowa (zakup środków biurowych)

-pomoc finansowa

Wg potrzeb

komisja

3

Praca punktu informacyjno – konsultacyjnego dla osób uzależnionych i współuzależnionych

-czynne 1 raz w tygodniu w godz. popołudniowych

I -XII

komisja

4

Udzielanie rodzinom wszechstronnej pomocy psychospołecznej

-wezwanie osób zgłoszonych do komisji z powodu nadużywania alkoholu i stosowania przemocy na rozmowy interwencyjno- motywacyjne

I – XII

Komisja

5

Organizacja szkoleń

-szkolenia i kursy dokształcające do pracy w komisji

-szkolenia i kursy dla nauczycieli i sprzedawców

Wg potrzeb

Komisja

6

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjno-edukacyjnej

-programy profilaktyczne w szkołach

-otwarte grupy wsparcia

Wg potrzeb

Komisja

7

Organizowanie imprez rozrywkowych

-imprezy odbywające się bez alkoholu, mające wyraźne odniesienie profilaktyczne ( spartakiady sportowe, rodzinny rajd rowerowy)

Wg potrzeb

Komisja

8

Organizacja koloni i obozów terapeutycznych- profilaktycznych

-letni wypoczynek dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych

-obóz terapeutyczny dla rodzin

Wg potrzeb

komisja

 

WYDATKI ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ PROGRAMU PROFILAKTYKI ROZWIAZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

 

Lp

Wyszczególnienie

Koszty

1

Zwrot kosztów przejazdu na terapię

3500

2

Pomoc rzeczowa i finansowa

5500

3

Wynagrodzenie członków komisji

4700

4

Wynagrodzenie nauczycieli i terapeutów

21000

5

Energia,

1000

6

Zakupy

12000

7

Delegacje

1800

8

ZUS, Fundusz pracy

800

9

Opłaty ,szkolenia

3300

 

Razem

53600


Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 29 marca 2012 14:18
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 2180
29 marca 2012 14:18 (Administrator) - Dodanie dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany