Protokoły z Sesji

PROTOKOŁ Nr X/2015 z obrad X sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 04.11.2015r. w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

P R O T O K O Ł  Nr X / 2015

z obrad X sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 4.11.2015r. w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska o godz. 15 otworzyła dziesiątą sesję Rady Gminy Kołaczkowo. Powitała radnych i zaproszonych gości – listy obecności w załączeniu nr 1 i 2.
Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych, obecnych na sesji jest 14 radnych i Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał. Nieobecna radna Agnieszka Frąckowiak.
Przewodnicząca następnie przedstawiła porządek obrad, do którego p. wójt Teresa Waszak wniosła o zmianę tematu pkt 14 i wycofanie pkt.18 z porządku obrad. Zaproponowane zmiany przyjęto jednogłośnie. Porządek obrad ustalono w brzmieniu:
 1.  Otwarcie
 2.  Stwierdzenie kworum.
 3.  Przedstawienie porządku obrad.
 4.  Przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji.
 5.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działaniach podejmowanych w okresie                               
      międzysesyjnym.
 6.  Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym i   
      realizacji uchwał podjętych  na poprzedniej sesji.
 7.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy na temat złożonych odpowiedzi na
      interpelacje.  
8.  Interpelacje i zapytania radnych
9.  Likwidacja GZOEiAO.
10. Określenie ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku rolnego    
      na obszarze Gminy Kołaczkowo na 2016r.
11. Określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kołaczkowo.
12. Określenie wysokości stawek podatku od środków transportowych na terenie Gminy  
      Kołaczkowo.
13. Zwolnienie od podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kołaczkowo.
14. Obciążenie nieruchomości służebnością przesyłu.
15. Szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów   
      komunalnych od właścicieli nieruchomości.
16. Zmiana Uchwały nr XXXVI/251/2014 z dnia 5.11.2014r w sprawie Regulaminu utrzymania   
      czystości i porządku na terenie Gminy Kołaczkowo.
17. Zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu osiedleńczego wsi   
      Borzykowo w rejonie ul. Wrzesińskiej i Polnej.
18. Przyjęcie programu współpracy Gminy Kołaczkowo z organizacjami pozarządowymi oraz   
       innymi podmiotami w 2016r.
19.  Przyjęcie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na
       2016r.
20. Przyjęcie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2016r.
21. Ustalenie stawek jednostkowych dotacji przedmiotowej dla ZGKiM  na 2016r.
22. Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2015r.
23. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych radnych i pracowników gminy.
      24. Wolne głosy i wnioski.
      25. Odpowiedzi na zapytania.
      26. Zamknięcie sesji.

Ad.4.
Do protokołu nie  zgłoszono uwag i został przyjęty  jednogłośnie.
Ad.5.
Przewodnicząca oznajmiła, że uczestniczyła w różnych spotkaniach na zaproszenia oraz posiedzeniach komisji.
Ad.6.
Pani wójt Teresa Waszak przestawiła informację z podjętych działań w okresie między sesjami.  Wymieniła szereg spotkań, zebrań, posiedzeń w których uczestniczyła. Również złożyła informację z realizacji uchwał podjętych na ostatniej sesji. Informacje pisemne w załączeniu nr 3 i 4.
Ad.7.
Przewodnicząca przedstawiła odpowiedzi, które wpłynęły na złożone  interpelacje i zapytania radnych. Pisma w aktach.
Ad.8.
Interpelacje i zapytania złożyli radni:                                                                             
Robert Ptaszyński ponawia problem kanału Flisy ponieważ utrzymuje się zator i nie ma odpowiedniego odpływu wody. Wnioskuje o ponowienie sprawy w WZMiUW.
Małgorzata Jakubowska wnioskuje o wycięcie suchych drzew w Grabowie Król. w kierunku na Porębę, wycięcie krzewów przy drodze powiatowej, oraz przysłanie równiarki na drogę z Grabowa do budki sokolnickiej.
Michał Stefański wnioskuje o wystąpienie do właścicieli działek  nr 26 i 27 na ul. Szkolnej w Kołaczkowie o ich uporządkowanie.
Wojciech Tamborski  wnosił o ustawienie tablicy wskazującej dojazd do mieszkańców ul. Zakole w Sokolnikach,  udrożnienie rowu przy drodze koło betoniarni w Borzykowie ponieważ  zrobił się zator i nie odpływa woda, naprawę lamp ulicznych w Bieganowie przy posesji nr 48 oraz naprawę lamp na ul. Budowlanej w Borzykowie.
Adam Gierszewski ponawia sprawę uporządkowania skrzyżowania  przy drodze powiatowej Zieliniec-Grabowo-Kołaczkowo oraz wycięcie drzew w Zielińcu koło p. Skrzypczaka ponieważ stanowią zagrożenie dla linii energetycznej.
Danuta Grabowska zgłasza do naprawy umocowanie lustra na skrzyżowaniu w centrum Sokolnik ponieważ jest obluzowane i nie ma poprawnej widoczności, oznakowanie ul. Rolnej w Sokolnikach od strony Bieganowa, przełożenie chodnika przy drodze powiatowej ponieważ naprawy doraźne są , ale kostka stale się zapada i jest niebezpiecznie.
Piotr Górecki wnosi o usunięcie drzew w miejscu rozebranego budynku przy szkole we Wszemborzu, oraz usunięcie krzewów przy drodze Wszembórz-Budziłowo.
Ad.9.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie likwidacji jednostki organizacyjnej pn. Gminny Zespół Obsługi Ekonomicznej i Administracji Oświaty w Kołaczkowie i otworzyła dyskusję.
Radny Jerzy Woś złożył oświadczenie, iż jako pracownik tej jednostki nie będzie brał udziału w dyskusji i głosowaniu w tej sprawie i prosi o odnotowanie jego wypowiedzi.
Radna Jadwiga Stajkowska zapytała czy zostały dostarczone dowody na zarzuty o niekompetencji p. dyrektor GZOEiAO.
P. wójt odpowiadając stwierdziła, iż wyraziła się w sposób jasny na komisji i nie chce tematu powielać. Argumentem likwidacji jednostki jest usprawnienie działalności, poprawa przepływu informacji i lepsze zarządzanie oświatą.
Radny Wojciech Tamborski prosił o dowody na oskarżenia p. dyrektor ponieważ sytuacja była niczym sąd kapturowy nad p. dyrektor. Podczas gdy w maju wypowiedź p. wójt o GZOEiAO była pozytywna, a w lipcu  padły zarzuty i propozycja likwidacji jednostki. Radny przytoczył zapisy protokółu z wypowiedzi p. wójt. Odczytał też opinię prawną odnośnie prawnych rozwiązań obsługi finansowej oświaty.
Radny Mariusz Gomulski zapytał czy opinia prawna podważa  rozwiązania gdzie są referaty zamiast zespołów. Według radnego im więcej struktur tym bardziej rozmywa się odpowiedzialność. Natomiast obecne rozwiązanie  spowoduje prostszą drogę w zarządzaniu oświatą.
Radny Tamborski odnosząc się uznał, że konflikt powstał pomiędzy dyrektorem a wójtem, a nie z całą jednostką. Natomiast w opinii wskazywano na lepszą kontrolę nad działalnością jeśli istnieje jednostka ponieważ  Urząd Gminy oprócz Rady też kontroluje jednostki. Nie wie więc czy będzie to dobre rozwiązanie. Za przykład podaje remont tysiąclatki, gdzie koszty wzrosły do dwustu tysięcy.
P. wójt odnosząc się stwierdziła, że radny przejaskrawia sytuację zespołu choć potwierdza, że dobrej współpracy nie ma i było już wcześniej. W większości gmin zespoły też nie istnieją.
Odnośnie remontu tysiąclatki  tak duża kwota jaką podał radny jest p. wójt i p. skarbnik nie znana. Prawdopodobnie wypłynęła z GZOEiAO.  Według p. wójt jednostka ta winna współpracować z dyrektorami szkół i Urzędem, a tej współpracy nie ma. O wielu rzeczach p. dyrektor nie wie co jest w szkołach. Przy obecnym systemie zarządzania łańcuch informacji jest wydłużony. Natomiast w nowej formie będzie lepsza współpraca  i jej efekty. Zdaniem p. wójt na utrzymanie szkół wydaje się  50% budżetu gminy i musi być wzajemna współpraca i wspólne decyzje i takie działania widzi  w nowej formie jakim będzie referat oświaty w Urzędzie Gminy.
Radny Tamborski zapytał o opinię związków zawodowych odnośnie planowanej likwidacji jednostki.
Opinię NSZZ Solidarność odczytała p. sekretarz. Opinia nie wnosi sprzeciwu jeśli pracownicy jednostki otrzymają pracę na dotychczasowych zasadach.
Przewodnicząca stwierdziła, że rada nie jest sądem kapturowym. Chce  poprawić tylko funkcjonowanie i obsługę oświaty. Nie planuje się też zwolnień pracowników. A zmiana spowoduje poprawę i usprawnienie pracy w  nowej  formie jakim będzie referat w UG.
Przewodnicząca projekt uchwały podała pod głosowanie. „Za” przyjęciem głosów 9, „przeciw” głosów 4.   Uchwała Nr X/72/2015 została przyjęta i stanowi zał. nr 5.
Ad.10.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie kreślenia ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze Gminy Kołaczkowo na 2016r. i otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu”za” przyjęciem projektu uchwały głosów 6,  „przeciw” głosów 7, „wstrzymujących” 1. Uchwała nie została przyjęta.
Radny Jerzy Woś  w tej sytuacji zwrócił się o opinię radcy prawnego, jaka będzie obowiązywała cena żyta, czy będzie to cena GUS 53,75  i czy można ponowić głosowanie ponieważ uważa, że radni tak zagłosowali w nieświadomości.
Radca prawny Rafał Masłowski poinformował, że nie podjęcie uchwały powoduje, że będzie obowiązywała cena urzędowa podana przez GUS. W dniu dzisiejszym głosowanie uchwały już się  odbyło. Ponownie do tematu można  powrócić, ale na kolejnej sesji.
Ad.11.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kołaczkowo i otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu”za” przyjęciem projektu uchwały głosów 14. Uchwałę Nr X/74/2015 przyjęto jednogłośnie i stanowi zał nr 6.
Ad.12.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie określenia stawek od środków transportowych na terenie Gminy Kołaczkowo na 2016r i otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu”za” przyjęciem projektu uchwały głosów 11, „przeciw” głosów 3.
Uchwałę Nr X/75/2015 przyjęto  i stanowi zał nr 7.
Ad.13.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kołaczkowo i otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu”za” przyjęciem projektu uchwały głosów 14.. Uchwałę Nr X/76/2015 przyjęto jednogłośnie i stanowi zał nr 8.
Ad.14.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie obciążenia nieruchomości służebnością przesyłu i otworzyła dyskusję. Uzasadnienie projektu uchwały przedstawiła Ilona Orakowska.
Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu”za” przyjęciem projektu uchwały głosów 14. Uchwałę Nr X/77/2015 przyjęto jednogłośnie i stanowi zał nr 9.
Ad.15.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów  komunalnych od właścicieli nieruchomości i otworzyła dyskusję. Uzasadnienie projektu uchwały przedstawiła Monika Jazic.
Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu”za” przyjęciem projektu uchwały głosów 14.
Uchwałę Nr X/78/2015 przyjęto jednogłośnie i stanowi zał nr 10.
Radny Michał Stefański zwrócił się z apelem do mieszkańców, aby  zgłaszali do straży chęć oddania elektro-sprzętu, ponieważ do końca roku będzie prowadzona zbiórka.
Ad.16.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr XXXVI/251/2014 z dnia 5.11.2014r w sprawie Regulaminu utrzymania  czystości i porządku na terenie Gminy Kołaczkowo. i otworzyła dyskusję. Uzasadnienie projektu uchwały przedstawiła Monika Jazic.
Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu”za” przyjęciem projektu uchwały głosów 14. Uchwałę Nr X/79/2015 przyjęto jednogłośnie i stanowi zał nr 11.
Ad.17.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu osiedleńczego wsi Borzykowo w rejonie ul. Wrzesińskiej i Polnej i otworzyła dyskusję. Uzasadnienie projektu uchwały przedstawiła Ilona Orakowska.
Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu”za” przyjęciem projektu uchwały głosów 14. Uchwałę Nr X/80/2015 przyjęto jednogłośnie i stanowi zał nr 12.
Przerwa w obradach 15min. Od 16;30
Ad.18.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Kołaczkowo z organizacjami pozarządowymi oraz  innymi podmiotami w 2016r. i otworzyła dyskusję. Uzasadnienie projektu uchwały przedstawiła Mirosława Woźniak.
Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu”za” przyjęciem projektu uchwały głosów 14. Uchwałę Nr X/81/2015 przyjęto jednogłośnie i stanowi zał nr 13.
Ad.19.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie  przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na  2016r.  i otworzyła dyskusję. Uzasadnienie projektu uchwały przedstawił Krzysztof Durczak. Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu”za” przyjęciem projektu uchwały głosów 14. Uchwałę Nr X/82/2015 przyjęto jednogłośnie i stanowi zał nr 14.
Ad.20.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie  przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2016r.  i otworzyła dyskusję. Uzasadnienie projektu uchwały przedstawił Krzysztof Durczak. Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu”za” przyjęciem projektu uchwały głosów 14. Uchwałę Nr X/83/2015 przyjęto jednogłośnie i stanowi zał nr 15.
Ad.21.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie  ustalenia stawek jednostkowych dotacji
przedmiotowej dla ZGKiM  na 2016r.i otworzyła dyskusję. Uzasadnienie projektu uchwały przedstawił Kierownik ZGKiM Jarosław Zgoliński. Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu”za” przyjęciem projektu uchwały głosów 13, wstrzymujący głos 1. Uchwałę Nr X/84/2015 przyjęto  i stanowi zał nr 14.
Ad.22.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2015r i otworzyła dyskusję. Uzasadnienie projektu uchwały oraz autopoprawkę przedstawiła p. skarbnik Danuta Olejniczak.  Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu”za” przyjęciem projektu uchwały głosów 14. Uchwałę Nr X/85/2015 przyjęto jednogłośnie i stanowi zał nr 15.
Ad.23.
Przewodnicząca Rady Gminy złożyła  informację o złożonych oświadczeniach majątkowych  radnych, natomiast p. wójt złożyła informację o złożonych oświadczeniach majątkowych  pracowników gminy. W informacjach podano, że wszystkie oświadczenia zostały złożone w ustawowym terminie i poprawnie.
Ad.24.
W wolnych głosach głos zabrali:
Radny Jerzy Woś podziękował p. wójt za założone światła na Wygodzie przy przejściu dla dzieci szkolnych, które niebawem zostaną uruchomione. Stwierdził, że od kilku lat nie było można zmienić sygnalizacji, natomiast  obecnie  udało się załatwić, za co mieszkańcy Grabowa Król. i Krzywej Góry są  bardzo wdzięczni.
Kierownik Posterunku  Policji p. Robert Wróblewski proponował uczulić dzieci by zachowali bezpieczeństwo i  nie wjeżdżali rowerami na pasy.
Sołtys Krzywej Góry Mariusz Kozielski zwrócił się przywrócenie znaku z ograniczonym tonażem i znaku z pierwszeństwem przejazdu przy drodze powiatowej w Krzywej Górze.
Sołtys Spławia Wioleta Dzienniak zgłasza, że mieszkaniec Spławia posesji nr 11 zgłaszał jej, że ostatnio trzykrotnie nie miał odebranych  odpadów 25.8, 22.9, 20.10 br. mimo uiszczanej opłaty. Prosi więc o wyjaśnienie przyczyny.
Radna Danuta Grabowska zwróciła się na naprawę wejścia do Przedszkola w Sokolnikach, jest obruszona kostka, wystająca rura.
Radna Jadwiga Stajkowska wnioskowała o zwołanie i ustalenie ponownej sesji w celu ustalenia ceny żyta do podatku rolnego na 2016.
Radny Woś proponuje zwołanie sesji z zachowaniem procedury i terminu zwoływania sesji.
Sołtys Sokolnik Wojciech Bimek stwierdził, że równiarka , którą równane są drogi nie zdaje egzaminu ponieważ nie ma efektu pracy. Drogi po równaniu w Sokolnikach są nierówne, trudno z nich korzystać i mieszkańcy są  niezadowoleni.
Sołtys Wszemborza Aurelia Banaszak zwróciła uwagę na nieporządek przy posesji niezamieszkałej w Wszemborzu oraz zagrożenie w okresie zimowym.
Radny  Robert Ptaszyński zgłasza  do usunięcia drzewo lipy przy świetlicy w Budziłowie  ponieważ stanowi zagrożenie.
Ad.25.
Do poruszonych spraw w interpelacjach i zapytaniach oraz dyskusji odniosła się p. wójt.
Odnośnie kanału Flisa jest umówiona z burmistrzem Pyzdr i będą zabiegać w WZIR, aby inwestycji nie pomięto zwłaszcza, że jest już opracowana dokumentacja.
O wycięcie drzew należy składać wnioski i zostanie wszczęta procedura administracyjna. Jeśli chodzi o równanie dróg jest prowadzone sprzętem gminnym i poleciła kilkakrotnie przejechać do uzyskania odpowiedniego efektu. Poinformowała, że wzorem roku ubiegłego czyni starania w Cukrowni o dofinansowanie remontu dróg polnych, z których korzystali. Obecnie załatwiany jest kamień i żużel na naprawę dróg. Do właścicieli wskazanych nieruchomości zostaną wystosowane pisma o uprzątnięcie. Zgłaszane tablice drogowe są sukcesywnie zamawiane i montowane. W roku
przyszłym będzie ich  kontynuacja. Awarie oświetlenia należy zgłaszać bezpośrednio do p. Durczaka i nie czekać do posiedzeń. Sprawy dotyczące dróg powiatowych zostaną przekazane do powiatu. Problemy z odbiorem odpadów należy zgłaszać do p. Jazic. Firma jest zobowiązana dojechać wszędzie zgodnie z umową.
P. wójt zaprosiła wszystkich na obchody Święta Niepodległości, które odbędą się w kościele w Sokolnikach o godz. 11.
Na tym porządek obrad wyczerpano. Przewodnicząca zamknęła obrady sesji o godz. 17;55.

Protokoł sporządziła                                                                                Przewodnicząca Rady

Wanda Szymaniak                                                                                    Danuta Grabowska                            




















Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 13 stycznia 2016 08:49
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 942
06 lutego 2017 13:40 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
13 stycznia 2016 08:49 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany