Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 22/2016 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 04.11.2016 o godz. 15:00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 22/2016
z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 04.11.2016 o godz. 15:00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.


Posiedzenie otworzyła przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska. Powitała radnych, p. wójt, p. sekretarz, p. skarbnik oraz pracowników UG- lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia do którego wniesiono zmiany, poszerzono o punkt dotyczący wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowym najemcą, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość – na okres 3 lat. Zmianę porządku przyjęto i ustalono w następującym brzmieniu
1.Otwarcie
2.Informacja z posiedzeń Komisji.
3.Informacja Wójta o złożonych oświadczeniach majątkowych przez radnych.
4.Ustalenie stawek podatków na 2017 rok oraz zwolnienia z podatku od nieruchomości.
5.Ustalenie ekwiwalentu pieniężnego członkom OSP z terenu Gminy Kołaczkowo za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez PSP lub gminę.
6.Omówienie projektu  Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2017 r.
7.Ustalenie stawek jednostkowych dotacji przedmiotowych dla ZGKiM w Kołaczkowie na 2017r.
8.Przyjęcie rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi na rok 2017.
9.Przystąpienie do zmiany Planu Odnowy Miejscowości Wszembórz.
10.Przystąpienie do zmiany Planu Odnowy Miejscowości Borzykowo.
11.Wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowym najemcą, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość – na okres 3 lat.
12.Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na rok 2016.
13.Wprowadzenie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
14.Wolne głosy i wnioski.

Ad.2.
Informacja z posiedzeń komisji złożyli Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Wojciech Tamborski i Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów Małgorzata Jakubowska.
Ad.3.
Przewodnicząca poinformowała radnych, że oświadczenia majątkowe zostały złożone w ustawowym terminie i poprawnie.
Ad.4.
Magdalena Mazurczak omówiła projekty uchwał dotyczące ustalenia podatku od nieruchomości, rolnego, od środków transportowych oraz zwolnień od podatku od nieruchomości jak również materiały przedstawiające stawki obowiązujące, urzędowe i propozycje na 2017r. wraz ze skutkami finansowymi. Materiały w załączeniu.
Podatek rolny postanowiono nie podwyższać i pozostawić na poziomie 50 zł za 1 dt., podatek od środków transportowych pozostawiono bez zmian na poziomie roku 2016r. Podatek leśny postanowiono obniżyć względem stawki ubiegłorocznej która wynosiła 42,1894 zł za 1 m³ do kwoty 42,0222 zł za 1 m³. Stawki roczne podatku od nieruchomości obniżono do poziomu stawek ogłoszonych przez Ministra Finansów w następujących pozycjach:
- budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych obniżono do kwoty urzędowej 4,61 za 1 m²
- budynki zajęte na prowadzenie działalności gosp. w zakresie obrotu kwalifikowalnym materiałem siewnym obniżono do kwoty urzędowej 10,59 zł za 1 m²
- rewitalizacja obniżono do kwoty urzędowej 2,98 zł za 1 m².
Radny Mariusz Gomulski zapytał czy wzrosła ilość pojazdów.
Magdalena Mazurczak odpowiedziała, że trudno jest prowadzić taką ewidencję, ponieważ w ciągu roku jest bardzo dużo zmian w rejestracji pojazdów.
Przewodnicząca Danuta Grabowska poddała wniosek pod głosowanie
 „za” głosów 12   „wstrzymujących”  głosów 1.

Ad.5.
Maciej Andrzejak przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia ekwiwalentu pieniężnego członkom OSP z terenu Gminy Kołaczkowo za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez PSP lub gminę. O podniesienie kwoty za udział w szkoleniu wnioskował Komendant Gminnego ZOSP RP w Kołaczkowie. Radni przyjęli kwotę za udział w szkoleniu 8 zł/h. Projekt uchwały w załączeniu. Przewodnicząca poddała projekt pod głosowanie i został przyjęty jednogłośnie.

Ad.6.
Maciej Andrzejak przedstawił założenia Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2017 rok. Opracowania w załączeniu. Program przedstawia założenia i cele oraz środki do realizacji. Realizacja programu odbywa się ze środków z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Komisja liczy 5 członków .
Radny Mariusz Gomulski zapytał o sprawozdania z działalności komisji, mierniki realizacji programu i celowość wykorzystanych środków.
Wójt Gminy Teresa Waszak poinformowała, że przewodnicząca GKRPA przedstawia każdego roku sprawozdanie z działalności komisji.
Radna Agnieszka Frąckowiak zapytała czy wspieranie organizacji czy stowarzyszeń będzie tylko w formie dotacji i konkursów. Radna zaproponowała zmianę w zadaniu VI polegającą na zastąpieniu nazwy „klubów pracy” na np. „centra kariery lub centra aktywizacji zawodowej”.
Maciej Andrzejak odpowiedział, że zastosuje proponowaną zmianę, a wszelkie wnioski o dofinansowania rozpatruje komisja podczas posiedzeń.

Ad.7.
Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowych dla ZGKiM w Kołaczkowie na 2017 rok. Dotacja jednostkowa do kosztu przyjęcia 1 m ³ ścieków dowożonych z terenu Gminy Kołaczkowo to kwota 1,20 zł/m³. Przewodnicząca poddała pod głosowanie „za” pozostawieniem stawek ubiegłorocznych głosów 13.  

Ad. 8.
Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła program współpracy z organizacjami pozarządowymi na rok 2017. Wyjaśniła, że zgodnie  z ustawą o działalności pożytku publicznego Rada Gminy do końca listopada roku poprzedzającego musi przyjąć program współpracy z organizacjami pozarządowymi. Program wyznacza kierunki i zasady współpracy,  zasady przyznawania dotacji oraz tryb komisji konkursowej. Zawiera kwotę jaką gmina zamierza przeznaczyć na współpracę. Podjęcie uchwały poprzedza spotkanie konsultacyjne z członkami organizacji pozarządowych.
Radny Michał Stefański poprosił o wyjaśnienie w §7 zadania o działalności z zakresu odbudowy pogłowia zwierzyny drobnej.
Pani skarbnik wyjaśniła, że to zadanie ma na celu ochronę zagrożonych wyginięciem gatunków zwierząt.
Przewodnicząca zaproponowała głosowanie nad przyjęciem programu „za” głosów 12 „wstrzymujący” głos 1.
Ad.9 i 10.
Ilona Orakowska wyjaśniła, że zmiana Planu Odnowy Miejscowości Wszembórz i Borzykowo związana jest  z ubieganiem się o dofinansowanie na budowę kanalizacji sanitarnej w Borzykowie. Zadanie to poszerzono o wymianę wodociągu na ul. Strażackiej i ul. Budowlanej w Borzykowie oraz doposażenie hydroforni we Wszemborzu, aby uzyskać większą ilość punktów we wniosku. Zmiany te muszą być ujęte w dokumencie strategicznym którym jest POM.
Przewodnicząca poddała wniosek pod głosowanie w wyniku którego „za” głosów 13.
Ad.11.
Pani Sekretarz Bogusława Wietrzyńska - Stramczewska przedstawiła wniosek od osoby, która chce przedłużyć umowę najmu lokalu użytkowego, w którym znajduje się sklep spożywczy.
Radna Angelika Wojciechowska zapytała jakiego rzędu są dochody do gminy z tytułu najmu i czy wynajmujący ponosi koszty związane z eksploatacją budynku.
Pani sekretarz wyjaśniła, że kwota za najem wynosi 252 zł. Najemca opłaca media oraz ponosi koszty eksploatacji.
Przewodnicząca poddała wniosek pod głosowanie w wyniku którego „za” głosowało13 radnych.
Ad.12.
Pani Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła propozycje zmian budżetowych.
Poinformowała o :
zwiększeniu ogólnych dochodów i wydatków o kwotę 11.308,99 zł tj.
-zwiększeniu planu dochodów z tytułu dofinansowania zakupu podręczników i materiałów edukacyjnych w ramach programu „Wyprawka szkolna” – kwota 779,-
-wprowadzenie dofinansowania wyposażenia szkół w podręczniki – kwota 329,99 zł.
-wprowadzeniu  planu dotacji  na realizację „ Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Kołaczkowo”  w kwocie 10.200,- zł
W wydatkach otrzymane dotacje wprowadza się do planu wydatków zgodnie z ich przeznaczeniem.
-Wprowadza się dotację na opracowanie programu usuwania azbestu w kwocie 10.200,- jednocześnie umniejszając wcześniej zaplanowane wydatki na ten cel ze środków własnych. Środki zaplanowane na opracowanie w/w programu przenosi się z rozdziału 90095 do rozdziału 90002.
-Zwiększa się plan wydatków w rozdziale 71004  o kwotę 5.000,- z przeznaczeniem na opracowanie zmian w palnie zagospodarowania przestrzennego.
-Zwiększa się plan dotacji dla gmin- refundacja wydatków za dzieci uczęszczające do przedszkoli w innych gminach – kwota 5.200,- zł.
-W związku ze zmniejszeniem się liczby uczniów w Społecznej Szkole Podstawowej we Wszemborzu zmniejsza się plan dotacji przekazanej na zakup podręczników o kwotę 669,93zł.
-Dokonuje się przeniesień planu wydatków w ramach działu 801 „Oświata i wychowanie” oraz 854 „Edukacyjna opieka wychowawcza” zgodnie z wynikłymi potrzebami.
W załączniku „Wydatki majątkowe” zmienia się nazwę zadania inwestycyjnego dotyczącego budowy kanalizacji w Borzykowie. Po zmianach inwestycja otrzymuje nazwę: „Budowa kanalizacji sanitarnej w Borzykowie wraz z modernizacją infrastruktury wodociągowej oraz doposażenie hydroforni we Wszemborzu”.
Pani skarbnik przedstawiła autopoprawkę do projektu uchwały budżetowej polegającą na wprowadzeniu dotacji stypendia dla uczniów kwota 20.000 zł, oraz wprowadzeniu zmian w funduszu sołeckim Gorazdowa.
Ad.13.
Pani skarbnik omówiła zmiany w wieloletniej prognozie finansowej, które wiążą się ze zmianą planu dochodów i wydatków  w uchwale budżetowej. Wprowadzeniu nowego przedsięwzięcia do WPF na lata 2016-2020 „Nie jesteśmy sami-człowiek dla człowieka” oraz zmiany nazwy inwestycji dotyczącej budowy kanalizacji w Borzykowie. W przedstawionej autopoprawce do projektu uchwały w sprawie zmiany w WPF wprowadzona została kwota długu umowy zawartej ze Spółką ENEA na modernizację oświetlenia ulicznego na kwotę 184.475,16 zł (płatność rozłożona na 3 lata). Projekt uchwały został przyjęty i jest w załączeniu.
Ad.14.
Radny Michał Stefański zapytał czy urząd planuje zakupić rębak, ponieważ pracownicy UG pracują teraz wypożyczonym.
Wójt Gminy Teresa Waszak w odpowiedzi potwierdziła zamiar kupna rębaka.
Radny Wojciech Tamborski zapytał kiedy będzie kupiony piec na świetlicę w Borzykowie.
Wójt Gminy Teresa Waszak odpowiedziała, że została zlecona analiza, po której zostaną podjęte dalsze kroki.
Radny Mariusz Gomulski zapytał o wyniki inwentaryzacji SP w Bieganowie oraz czy zostanie zakupiony piec.
Wójt Gminy Teresa Waszak wyjaśniła, że analiza wykazała największą utratę ciepła poprzez dach. Jeśli byłby wykonany remont dachu na sali i szkole to nie potrzeba montażu dodatkowego pieca. Jednak z powodu braku możliwości wykonania ocieplenia dachu w tym roku, zostanie zakupiony dodatkowy piec o mocy 120 kW.
Wójt Gminy Teresa Waszak poinformowała o otrzymaniu z Urzędu Marszałkowskiego pozytywnej oceny dotyczącej doposażenia pracowni specjalistycznych w placówkach oświatowych. Poinformowała również o otrzymaniu pisma od Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego w którym informuje o wykonaniu dokumentacji technicznej i kosztorysowej w temacie kolektora odprowadzającego wody deszczowe ze skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 441 i 442. Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich zapewnia partycypowanie w kosztach i na realizację tego zadania zaplanował w budżecie 500.000 zł. Natomiast Gmina Kołaczkowo musi zaplanować na ten cel ok 200.000zł. Po wyrażeniu zgody przez gminę WZDW ogłosi do końca roku 2016 przetarg na realizację tego projektu.
Kolejna informacja dotyczyła budowy ścieżki pieszo-rowerowej. Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich poinformował, że realizacja tego zadania jest zaplanowana na 2017 rok i w pierwszej kolejności zostanie wykonany etap łączący miejscowości Kołaczkowo i Borzykowo.
Wójt Gminy Teresa Waszak przekazała informację o możliwości ubiegania się o dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego na realizację zadania „Kino za rogiem”. Nabór wniosków zaczyna się w grudniu i można otrzymać dofinansowanie w wysokości 85% , co sprawia, że po stronie gminy byłby to koszt ok 20.000zł oraz coroczna opłata abonamentowa. Kino na 20 osób mieściłoby się w pałacu Reymonta.
Radni w głosowaniu wyrazili zgodę na to zadanie „za” 12 głosów , „wstrzymujący” głos 1.
Na tym posiedzenie zakończono o godz. 17:30.

Protokół sporządziła                                         Przewodnicząca Rady
Monika Nowak                                             /-/ Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 01 grudnia 2016 08:19
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 694
05 kwietnia 2018 13:58 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
01 grudnia 2016 08:19 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany