Ochrona Środowiska

OBWIESZCZENIE Wójta Gminy Kołaczkowo

Kołaczkowo, dn. 28.05.2012 r.

OŚ.6220.3.2011

OBWIESZCZENIE
Wójta Gminy Kołaczkowo

Na podstawie art. art. 3 ust. 1 pkt 11 oraz na podstawie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227 ze zmianami) w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity  z 2000 r. Dz. U. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), podaje do publicznej wiadomości, że w dniu 28 maja 2012 r. została wydana

DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach

dla przedsięwzięcia polegającego na odbudowie Kanału Kołaczkowskiego – gm. Kołaczkowo, Pyzdry, powiat wrzesiński, gm. Lądek, powiat słupecki, woj. wielkopolskie.

Wnioskodawca:     Wielkopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Poznaniu,

                          ul. Piekary 17, 60-967 Poznań


Kołaczkowo, dn. 28.05.2012 r.

OŚ.6220.3.2011

DECYZJA
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

Na podstawie art. 71 ust. 1, ust. 2, art. 72 ust. 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 79 ust. 1 oraz art. 80, 82 i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt 67 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku inwestora:

Wielkopolskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Poznaniu

i przeprowadzeniu postępowania
w sprawie oceny oddziaływania na środowisko

ustalam

środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na:

odbudowie Kanału Kołaczkowskiego – gm. Kołaczkowo, Pyzdry,
powiat wrzesiński, gm. Lądek, powiat słupecki, woj. Wielkopolskie

i jednocześnie:

I.    określam:

1.    Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:

1.    Planowane przedsięwzięcie polega na odbudowie Kanału Kołaczkowskiego – gm. Kołaczkowo, Pyzdry, powiat wrzesiński, gm. Lądek, powiat słupecki, woj. Wielkopolskie.
Rozpatrywany teren, na którym planuje się odbudowę Kanału Kołaczkowskiego znajduje się w obrębie gmin: Kołaczkowo i Pyzdry w powiecie wrzesińskim oraz Lądek w powiecie słupeckim w województwie wielkopolskim na działkach oznaczonych nr ewid. gruntu:

Gmina Kołaczkowo – pow. Września
obręb Szamarzewo: 279, 287, 286/2, 288/6, 288/1, 291, 272/6, 257/2, 271, 267/1, 266, 265/2, 268;
obręb Gorazdowo: 235, 237, 160, 159, 236, 153, 156, 154/2, 152/3, 151, 109, 97, 98, 99/1, 96/6, 91/2, 92, 161, 90, 68/16, 78/1, 82/2, 78/2, 73/10, 68/12, 72, 68/33, 68/32, 73/9, 68/31, 73/8, 68/37, 73/12, 68/36, 73/11, 68/29, 73/6, 68/28, 73/5, 68/27, 73/4, 68/26, 73/3, 68/41, 73/2, 68/40, 68/24, 68/23, 68/22, 68/21, 65, 64;
obręb Borzykowo: 233, 228, 229, 231/2, 231/1, 232, 234, 235, 236;
obręb Kołaczkowo: 87, 90, 91, 92, 80, 81, 89, 83, 82, 39/1, 39/2, 70, 40, 27/4, 68/2, 69/4, 27/1, 26, 410/2, 21, 20/2, 55/3, 54, 12, 15, 1, 53/2, 249/4, 250/8, 250/19, 249/5, 250/18, 250/17, 250/16, 250/15, 246/1, 248, 251, 247, 245, 241, 242, 240, 239, 237, 238, 236, 235;

Gmina Pyzdry- pow. Września
obręb Rataje: 224/1, 224/2, 222, 221/1, 221/2, 225, 167/2, 166, 160/1, 161, 128, 155;
Gmina Lądek- pow. Słupca
obręb Samarzewo: 47/2, 46.

2.    Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

  • masy ziemne powstające w trakcie realizacji przedsięwzięcia w miarę możliwości wykorzystać ponownie, pod warunkiem, że nie przekraczają standardów jakości gleby i ziemi, określonych w przepisach szczegółowych;
  • sprzęt budowlany parkować poza placem budowy, w miejscach charakteryzujących się odpowiednim zabezpieczeniem przed przenikaniem zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego;
  • teren wokół inwestycji oraz teren zaplecza placu budowy i dróg dojazdowych, po realizacji przedsięwzięcia, przywrócić do stanu pierwotnego;
  • zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami poprzez minimalizację ich ilości, selektywne magazynowanie w wydzielonych miejscach oraz przekazywanie podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami;
  • roboty budowlane w bliskiej odległości od zabudowy mieszkaniowej prowadzić jedynie w porze dziennej między godziną 6:00 a 22:00;
  • po odbudowie Kanału Kołaczkowskiego stworzyć warunki do rewitalizacji zieleni wysokiej wzdłuż cieku w części przebiegającej przez użytki zielone, w miejscach niekolidujących z funkcjonowaniem cieku;
  • w związku ze stwierdzeniem w rejonie przewidzianym do odbudowy kanału występowania roślin objętych ochroną ścisłą:
  • wskazać w projekcie zagospodarowania miejsca ich występowania,
  • skutecznie oznakować te miejsca w terenie,
  • pozostawić miejsca występowania roślin objętych ochroną ścisłą w stanie nienaruszonym;
  • prace związane z usuwaniem drzew i krzewów przeprowadzić poza sezonem lęgowym ptaków, trwającym od 15 marca do 15 lipca;
  • roboty z wykorzystaniem ciężkiego sprzętu będącego źródłem hałasu, realizowane w pobliżu zadrzewień, zakrzewień oraz kompleksu leśnego, przeprowadzić poza sezonem lęgowym ptaków;
  • przed przejściem na następny odbudowany odcinek kanału, przeprowadzić lustrację terenu na którym prowadzone będą prace, celem zebrania ewentualnych znalezionych gatunków chronionych płazów i przeniesienia ich w odpowiedni dla nich teren, nieobjęty robotami;
  • w miejscu realizacji inwestycji zapewnić nadzór przyrodniczy, polegający na dokonywaniu wizji terenowych w następujących terminach:
  • jedna wizja przed rozpoczęciem wycinki drzew i krzewów,
  • po jednej wizji w każdym miesiącu prowadzenia robót budowlano-montażowych, 
  • jedna wizja po zakończeniu realizacji inwestycji; każde odbycie wizji udokumentować w dzienniku budowy.


3.    Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 pkt 1:

  • projekt powinien uwzględniać wymogi dotyczące ochrony środowiska wynikające z odrębnych przepisów.


4.    Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych:

  • nie dotyczy.


5.    Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko:

  • lokalizacja przedsięwzięcia i rodzaje oddziaływania wykluczają oddziaływanie transgraniczne planowanego przedsięwzięcia na środowisko.


II.    Nie stwierdzam konieczności wykonania kompensacji przyrodniczej.

III.    Nie stwierdzam konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.

IV.    Nie nakładam obowiązku:

  • przeprowadzenia powtórnej oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, pod warunkiem jednak, że we wniosku o wydanie ww. decyzji nie zostaną dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w niniejszej decyzji oraz w raporcie o oddziaływaniu na środowisko;
  • przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.


V.    Nie nakładam obowiązku przedstawienia analizy porealizacyjnej.


UZASADNIENIE

W dniu 01.03.2011 r. Wielkopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Poznaniu wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na odbudowie Kanału Kołaczkowskiego – gm. Kołaczkowo, Pyzdry, powiat wrzesiński, gm. Lądek, powiat słupecki, woj. Wielkopolskie.
    Do wniosku została załączona karta informacyjna w 3 egzemplarzach, kopia mapy ewidencyjnej obejmującą przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmującą teren, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, wypis z rejestru gruntów oraz opłata skarbowa.
W związku z tym, iż w/w przedsięwzięcie zlokalizowane jest na terenie Gminy Pyzdry i Lądek, Wójt Gminy 07.03.2011 r. zwrócił się do Burmistrza Pyzdr i Wójta Gminy Lądek z prośbą o wyrażenie zgody Wójtowi Gminy Kołaczkowo na prowadzenie postępowania administracyjnego w celu wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na odbudowie Kanału Kołaczkowskiego – gm. Kołaczkowo, Pyzdry, powiat wrzesiński, gm. Lądek, powiat słupecki, woj. wielkopolskie. Pisemna zgodę w/w organów otrzymano dn. 14.03.2011 (znak sprawy: OCH.6220.1.2011) i 21.03.2011 r. (znak sprawy: OSL.6220.4.2011).
Dnia 14.03.2011 r. Wielkopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Poznaniu pismem z dn. 10.03.2011 (znak sprawy: PRIM-2211/24-2/1/2011) przesłał aktualny wykaz działek ewidencyjnych dotyczących w/w zadania.
Gmina Kołaczkowo nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla n/w działek objętych wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na odbudowie Kanału Kołaczkowskiego – gm. Kołaczkowo, Pyzdry, powiat wrzesiński, gm. Lądek, powiat słupecki, woj. Wielkopolskie:
obręb Szamarzewo: 279, 287, 286/2, 288/6, 288/1, 291, 272/6, 257/2, 271, 267/1, 266, 265/2, 268;
obręb Gorazdowo: 235, 237, 160, 159, 236, 153, 156, 154/2, 152/3, 151, 109, 97, 98, 99/1, 96/6, 91/2, 92, 161, 90, 68/16, 78/1, 82/2, 78/2, 73/10, 68/12, 72, 68/33, 68/32, 73/9, 68/31, 73/8, 68/37, 73/12, 68/36, 73/11, 68/29, 73/6, 68/28, 73/5, 68/27, 73/4, 68/26, 73/3, 68/41, 73/2, 68/40, 68/24, 68/23, 68/22, 68/21, 65, 64;
obręb Borzykowo: 233, 228, 229, 231/2, 231/1, 232, 234, 235, 236;
obręb Kołaczkowo: 87, 90, 91, 92, 81, 89, 83, 82, 39/1, 39/2, 70, 40, 27/4, 68/2, 69/4, 27/1, 26, 410/2, 21, 20/2, 55/3, 54, 12, 15, 1, 53/2, 249/4, 250/8, 250/19, 249/5, 250/18, 250/17, 250/16, 250/15, 246/1, 248, 251, 247, 245, 241, 242, 240, 239, 237, 238, 236, 235. Miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego objęta jest część działki 80, która stanowi w planie teren zabudowy mieszkaniowej (MN). Obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Kołaczkowo dla wsi Kołaczkowo zatwierdzony jest uchwałą Nr XXXI/226/2006 Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 28.06.2006 r. Pozostałe działki znajdujące się na terenie Gminy Pyzdry (obręb Rataje: 224/1, 224/2, 222, 221/1, 221/2, 225, 167/2, 166, 160/1, 161, 128, 155) oraz Gminy Lądek (obręb Samarzewo: 47/2, 46) również nie posiadają miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wymagane jest dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko i potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zgodnie z § 3 ust 1 pkt 67 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), w/w inwestycja została zakwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wójt zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227 ze zm.).
W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 cyt. ustawy Wójt Gminy Kołaczkowo pismem OŚ.6220.3.2011 z dnia 22.03.2011 r. wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Wrześni i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Wrześni w opinii sanitarnej nr ON.NS-72/3-9/2011 z dnia 01.04.2011 r. (data wpływu: 06.04.2011 r.) stwierdził, że przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla w/w inwestycji nie jest wymagane.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w postanowieniu znak WOO-II.4240.140.2011.KS z dnia 07.04.2011 r. (data wpływu: 11.04.2011 r.) wyraził opinię, że dla w/w inwestycji istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz określił zakres raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Po przeprowadzeniu analizy wniosku i karty informacyjnej przedłożonej przez inwestora oraz przychylając się do opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Wójt Gminy Kołaczkowo w dniu 20.04.2011 r. wydał postanowienie OŚ.6220.3.2011, w którym stwierdził obowiązek przeprowadzania ocen oddziaływania na środowisko oraz określił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Zgodnie z art. 69 ust. 4 w/w ustawy organ wydał dn. 20.04.2011 r. postanowienie zawieszając postępowanie w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
W dniu 17.11.2011 r. Inwestor – Wielkopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Poznaniu złożył raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko opracowany w październiku przez mgr inż. W. Marskiego, mgr inż. arch. kraj. M. Walczaka, we współpracy z prof. dr hab. B. Marską dla przedsięwzięcia polegającego na odbudowie Kanału Kołaczkowskiego – gm. Kołaczkowo, Pyzdry, powiat wrzesiński, gm. Lądek, powiat słupecki, woj. Wielkopolskie.
    Wójt Gminy dn. 21.11.2011 r. wydał Postanowienie OŚ.6220.3.2011 wznawiające postępowanie w związku ze złożonym pismem w dniu 17.11.2011 r. przez Wielkopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Poznaniu o wszczęcie procedury uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na odbudowie Kanału Kołaczkowskiego – gm. Kołaczkowo, Pyzdry, powiat wrzesiński, gm. Lądek, powiat słupecki, woj. wielkopolskie.
Pismem OŚ.6220.3.2011 z dn. 21.11.2011 r. zwrócono się z prośbą do Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego we Wrześni o wydanie opinii w sprawie realizacji ww. przedsięwzięcia przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia – zgodnie z art. 77 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 ze zm.).
    Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Wrześni w opinii sanitarnej z dnia 12.12.2011 r. (data wpływu: 19.12.2011 r.), znak: NS-72/4-10/2011 pozytywnie zaopiniował warunki w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i nie wniósł zastrzeżeń do projektowanej inwestycji.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu pismem z dn. 18.01.2012 r. (data wpływu: 20.01.2012 r.), 27.02.2012 r. (data wpływu: 02.03.2012 r.) oraz 05.04.2012 r. (data wpływu: 10.04.2012 r.) znak sprawy: WOO-II.4240.57.2011.AK wezwał Inwestora do uzupełnienia raportu. Dodatkowo pismami – znak sprawy WOO-II.4240.57.2011.AK z dn. 23.12.2012 r. (data wpływu: 28.12.2012 r.), 23.01.2012 r. (data wpływu: 25.01.2012 r.), 23.02.2012 r. (data wpływu: 27.02.2012 r.) 29.03.2012 (data wpływu: 02.04.2012 r.), poinformował Wójta Gminy Kołaczkowo, iż z uwagi na prowadzenie postępowania wyjaśniającego ustalił nowe terminy załatwienia sprawy – wydanie uzgodnienia – tj. na dzień 23.01.2012 r., 29.02.2012 r., 29.03.2012 r. i 30.04.2012 r.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem znak: WOO-II.4240.57.2011.AK z dn. 20.04.2012 r. (data wpływu: 24.04.2012 r.) uzgodnił pozytywnie realizację wnioskowanego przedsięwzięcia.
Biorąc pod uwagę zarówno opinię Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego we Wrześni jak i uzgodnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu ustalono poniżej warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.
    Przedmiotem niniejszego postępowania jest realizacja przedsięwzięcia polegającego na odbudowie Kanału Kołaczkowskiego, zlokalizowanego w południowej części powiatu wrzesińskiego, w większości na obszarze gminy Kołaczkowo oraz w niewielkim fragmencie na terenie gminy: Pyzdry i Lądek. Przedmiotowy kanał posiada długość 10,521 km i stanowi prawobrzeżny dopływ rzeki Wrześnicy, do której wpada w km 4+750, w okolicach Borkowa. Przepływa głównie przez tereny rolnicze, użytkowane jako grunty orne. Zasilany jest 9 dopływami bocznymi w formie przepustów rurowych lub betonowych, tj.:
•    rowem K-3, posiadającym ujście na prawym brzegu w km 3+402,
•    rowem K-4, posiadającym ujście na lewym brzegu w km 5+268,
•    rowem K-5, posiadającym ujście na prawym brzegu w km 5+684,
•    rowem K-6, posiadającym ujście na lewym brzegu w km 7+261,
•    rowem K-7, posiadającym ujście na prawym brzegu w km 8+399
•    rowem K-8-1, posiadającym ujście na lewym brzegu w km 8+551
•    rowem K-8-1, posiadającym ujście na prawym brzegu w km 8+551
•    rowem K-8, posiadającym ujście na lewym brzegu w km 8+653
•    rowem K-9, posiadającym ujście na lewym brzegu w km 9+054.
Kanał Kołaczkowski można podzielić na następujące zróżnicowane odcinki:
•    odcinek od ujścia do rzeki Wrześnicy (km 0+000) do Zbiornika Borkowo (km 0+610), przebiegający przez grunty orne,
•    odcinek od ujścia kanału do Zbiornika Borkowo (km 1+945) do km 3+924, przebiegający przez leśne tereny mokradłowe,
•    odcinek od km 3+924 do początku kanału (km 10+521), przebiegający przez tereny rolnicze użytkowane jako grunty orne.
Oddziaływanie Kanału Kołaczkowskiego i rowów zlokalizowanych na analizowanym terenie odzwierciedla stan uwilgotnienia gleb oraz skład florystyczny użytków zielonych. Gleby są tu okresowo lub stale podmokłe, a w składzie florystycznym występują rośliny bagienne. Biorąc pod uwagę opinię użytkowników gruntów położonych w dolinie Kanału Kołaczkowskiego oraz służb melioracyjnych stwierdzono, że obecny system odwadniający jest niewydolny w przeważającej części roku. Skutkuje to tym, że w okresie wiosennym i w okresach nasilenia się opadów atmosferycznych, tereny te w dużej części są podtapiane, a także bywają częściowo zalewane. Długi spływ wód i niepełne odwodnienie powodują zabagnienia i uniemożliwiają dostęp dla rolniczego użytkowania. Sytuacja te jest wynikiem braku możliwości odprowadzania wód przez główny ich odbiornik – Kanał Kołaczkowski. Przyczyny tego upatrywać należy w złym stanie koryta kanału oraz budowli zlokalizowanych w jego korycie. W okresach suszy możliwości pełnienia funkcji retencyjnej Kanału Kołaczkowskiego i zasilających go rowów melioracyjnych są znikome. Stan techniczny i konstrukcja istniejących budowli uniemożliwia ich prawidłową eksploatację. Zgodnie z zapisami raportu zaobserwowano próby odcinkowego udrożniania odpływu w kanale, przeprowadzone prawdopodobnie przez użytkowników sąsiednich gruntów. W wyniku tych prac uzyskano efekt chwilowego, szybkiego odpływu nadmiaru wód. Prace te jednak doprowadziły do zniszczenia skarp koryta oraz ich umocnień.
    Zakresem prac w ramach realizacji niniejszego przedsięwzięcia objęty zostanie odcinek o długości 9,182 km (bez Zbiornika Borkowo). Przewiduje się utrzymanie dotychczasowej trasy kanału. Niewielkie korekty na odcinkach od km 0+000 do km 0+400 i od km 1+872 do km 2+100 wynikają z przystosowania parametrów koryta do wymogów technicznych, związanych z istniejącą lub projektowaną infrastrukturą i wyregulowania niewielkich odcinków koryta. Aby zagwarantować bezpieczny spływ wielkich wód przepustowość koryta cieku obliczono dla maksymalnych rocznych przepływów o prawdopodobieństwie przewyższenia p=10% Q max, 10%. Zmiany projektowanej szerokości dna kanału występują w miejscach ujścia większych rowów do Kanału Kołaczkowskiego tj.:
•    poniżej ujścia rowu K-9 (km 9+054 cieku),
•    poniżej ujścia rowu K-6 (km 7+261 cieku),
•    poniżej ujścia rowu K-4 (km 5+268 cieku),
oraz w km 3+924 cieku, od którego Kanał Kołaczkowski zaczyna przebiegać przez leśne tereny mokradłowe.
    W miejscach budowli komunikacyjnych, niespełniających wymogów technicznych (zniszczone przepusty o zbyt małym świetle), zaplanowano nowe, dostosowane do nowo projektowanego koryta przepusty skrzynkowe oraz – w dolnej części zlewni – przepusty rurowe. Budowle zaprojektowano jako prostą konstrukcję opartą o prefabrykowane, żelbetowe elementy. Wloty i wyloty przepustów przeznaczonych do przeprowadzenia wody ukształtowane zostaną w postaci żelbetowej, trapezowej w planie płyty dennej oraz trójkątnych skrzydeł przytrzymujących skarpy nasypu, odchylonych w planie od osi przepusty o kąt 45o. Wszystkie te elementy zostaną połączone monolitycznie z przewodem przepustu i stanowić będą skrajne segmenty przepustu. Na górnej powierzchni zmontowanego przepustu będą ułożone żelbetowe płyty wyrównawcze.
    W razie wystąpienia zbyt wysokich stanów wody podczas budowy przepustów może zaistnieć konieczność wykonania tymczasowych kanałów obiegowych. Przewiduje się ponadto remont odcinków ujściowych rowów bocznych (dopływów Kanału Kołaczkowskiego), zaliczających się do urządzeń melioracji szczegółowych, z ubezpieczeniem skarpy kiszką faszynową Ø 10 cm oraz skarp poprzez humusowanie warstwą ziemi urodzajnej grubości 5 cm i obsiew mieszanka traw.
    W związku z przebudową przekroju poprzecznego koryta kanału przewiduje się ponadto przeprowadzenie remontu 60 wylotów sieci drenarskiej, łącznie z przełożeniem końcowych odcinków rurociągów drenarskich na długość 10 m. Wyloty będą wyposażone w klapki, zabezpieczające je przed zamulaniem i przedostawaniem się zwierząt. Projekt przewiduje także możliwość piętrzenia się wody na Kanale Kołaczkowskim. W tym celu zaprojektowano prowadnice na szandory o wys. 1 m, umieszczone na skrzydełkach wlotów przepustów; przyjęto szandory drewniane o grubości 10 cm.
    Realizacja przedmiotowej inwestycji pozwoli zagwarantować na odcinkach Kanału Kołaczkowskiego od km 10+521 do km 3+993 oraz od km 0+578 do km 0+000 zabezpieczenie od wylewu wielkich wód rocznych o prawdopodobieństwie wystąpienia p=10%, z zachowaniem na całej długości co najmniej 0,20 m zapasu wysokości nad zwierciadło wody miarodajnej. Zbyt niskie brzegi na odcinku cieku od km 5+650 do km 5+450 zostaną podniesienie o ok. 0,25 m ÷0,50 m. Na odcinku Kanału Kołaczkowskiego o długości ok. 2 km, tj. od km 3+993 do km 1+905, który biegnie na podmokłym obszarze leśnym, utrzymana zostanie możliwość wylewu wód wielkich, co pozwoli na zachowanie występujących tam stosunków wodnych, sprzyjających rozwojowi ekosystemów od wód zależnych. Przeprowadzone obliczenia symulacyjne pozwalają szacować, iż przy przepływie wielkich wód o prawdopodobieństwie przewyższenia p=10% w wyniku proponowanych prac regulacyjnych nastąpi obniżenie poziomu zwierciadła wody średnio o ok. 45 cm. Roboty budowlane prowadzone będą w następującej kolejności:
•    rozbiórka istniejących budowli (5 przepustów rurowych i 9 betonowych) nie spełniających warunków technicznych ze względu na zły stan techniczny bądź na zbyt małe światło przepływu,
•    usunięcie drzew i zakrzewień dla umożliwienia przeprowadzenia odbudowy,
•    wykoszenie dna i skarp kanału oraz pasa w zakresie 5,0 ÷ 15,0 m przeznaczonego pod ruch maszyn i rozplantowanie ziemi z wykopów,
•    zdjęcie warstwy ziemi urodzajnej grubości 20 cm pod rozplanowanie ziemi z wykopów i technologiczne gruntowe drogi tymczasowe,
•    wykop koryta kanału o założonych parametrach przekroju poprzecznego i niwelety dna (szerokość dna b=2,0 ÷0,5 m, nachylenie skarp = 1:1,5),
•    ubezpieczenie stopy skarpy kiszką faszynową Ø 20 cm, ułożenie powyżej opaski z kiszki pasa darniny rolowanej o szerokości 0,5 m,
•    humusowanie skarp powyżej umocnień ziemią urodzajną warstwą humusu grubości 5 cm,
•    obsiew skarp mieszanką traw,
•    rozplantowanie urobku z wykopów w pasie 10,0÷15,0 m wzdłuż kanału lub wywóz poza obręb robót.
    Odbudowa Kanału Kołaczkowskiego odbywać się będzie odcinkami sukcesywnie wzdłuż trasy kanału. Roboty ziemne wykonywane będą z wykorzystaniem następującego sprzętu:
•    wycinka drzew i krzewów przy pomocy pił spalinowych,
•    usuwanie ściętych drzew i wyciąganie karczy przy pomocy ciągników i samochodów ciężarowych,
•    pogłębianie koryta i formowanie skarp przy pomocy koparki,
•    usuwanie humusu przy pomocy spycharki lub koparki;
•    roboty rozbiórkowe (przepusty i umocnienia) przy pomocy młotów pneumatycznych, koparek i samochodów ciężarowych.
    Niepodejmowanie przedsięwzięcia nie będzie skutkowało ujemnym wpływem na środowisko przyrodnicze, które od lat zachowuje na omawianym terenie równowagę. Będzie miało jednak rozległe, ujemne skutki gospodarcze. Utrzymanie dotychczasowego przebiegu trasy uznać należy za wariant korzystny dla środowiska. Wprowadzanie zmian przebiegu trasy kanału wiązałoby się z koniecznością przeprowadzania intensywnych i rozległych prac ziemnych, obejmujących przekształcenia powierzchni gruntu, okresowo uciążliwych dla klimatu akustycznego, a tym samym dla ludzi i fauny. Spośród kilku przedstawionych wariantów projektowo-konstrukcyjnych realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia wybrano wariant polegający na wykonaniu urządzeń umożliwiających piętrzenie wody w Kanale Kołaczkowskim za pomocą 4 zastawek o wysokości piętrzenia do 1 m, rozmieszczonych na górnym odcinku kanału (powyżej Zbiornika Borkowo) i usytuowanych przy przepustach – dla ułatwienia ich obsługi oraz na umocnieniu skarp i koryta kanału przy pomocy opasek z kiszek faszynowych o średnicy Ø 20 cm, mocowanych do podłoża palikami drewnianymi wbijanymi w grunt. Wybrany do realizacji wariant uznać należy za korzystny dla środowiska, gdyż umożliwia on regulację stosunków wodnych w zlewni. Wykorzystanie do umocnienia koryta i skarp opasek wykonanych z kiszek faszynowych stanowić będzie rozwiązanie przyjazne środowisku i sprawdzające się w wieloletniej praktyce.
    Warunki gruntowe dokumentowanego podłoża określono na podstawie analizy wyników prac terenowych (wykonanych wierceń), badań makroskopowych, przeprowadzonych analiz laboratoryjnych oraz prac kameralnych, z uwzględnieniem wymogów normy PN-81/B-03020. Pozwoliło to na ujęcie gruntów rodzimych występujących w podłożu w siedem pakietów, z wydzieleniem w ich obrębie warstw geotechnicznych o zbliżonych wartościach cech fizykomechanicznych:
•    PAKIET I stanowią holoceńskie grunty organiczne pochodzenia zastoiskowego, wykształcone jako torfy i namuły piaszczyste, lokalnie na pograniczu piasków próchniczych, plastyczne, mokre,
•    PAKIET II stanowią holoceńskie piaski próchnicze, wilgotne i nawodnione; w związku ze zróżnicowaniem ich stanu zagęszczenia w obrębie tego pakietu wyodrębniono dwie warstwy geotechniczne gruntów o zbliżonych wartościach parametrów geotechnicznych,
•    PAKIET III obejmuje grunty niespoiste drobnoziarniste, wykształcone jako piaski drobne i piaski pylaste, a sporadycznie także soczewki piasków średnich pochodzenia rzecznego i wodnolodowcowego, wilgotne i nawodnione; w związku ze zróżnicowaniem stanu zagęszczenia tych gruntów w obrębie tego pakietu wyodrębniono trzy warstwy geotechniczne gruntów o zbliżonych wartościach parametrów geotechnicznych,
•    PAKIET IV ujmuje grunty niespoiste średnioziarniste, wykształcone głównie jako piaski średnie i częściowo piaski grube pochodzenia rzecznego i wodnolodowcowego, wilgotne i nawodnione, średniozagęszczone; w związku ze zróżnicowaniem stanu zagęszczenia tych gruntów w obrębie tego pakietu wyodrębniono trzy warstwy geotechniczne gruntów o zbliżonych wartościach parametrów geotechnicznych,
•    PAKIET V stanowią plejstoceńskie osady wodnolodowcowe wykształcone w postaci pospółki w stanie średniozagęszczonym, o stopniu zagęszczenia ID=0,50,
•    PAKIET VI ujmuje grunty spoiste związane z akumulacją lodowcową zlodowacenia bałtyckiego, głównie brązowe gliny piaszczyste oraz piaski gliniaste, lokalnie z przewarstwieniami piasków drobnych; ze względu na zróżnicowaną konsystencję tych gruntów w grupie tej wydzielono cztery warstwy geotechniczne,
•    PAKIET VII stanowią plejstoceńskie grunty spoiste morenowe bezpośredniej akumulacji lodowcowej, zdeponowane w okresie zlodowacenia środkowopolskiego, skonsolidowane, wykształcone przeważnie w postaci szarych glin piaszczystych; ze względu na zróżnicowaną konsystencję tych gruntów w grupie tej wydzielono pięć warstw geotechnicznych.
W powyższym podziale nie uwzględniano poziomu glebowego (humusu) oraz nasypów niekontrolowanych o miąższości sięgającej maksymalnie do 1,4 m p.p.t., występujących na powierzchni terenu, które nie mogą stanowić bezpośredniego podłoża projektowanych obiektów i przewidziane są do usunięcia.
    Wykonanie badania wykazały, że podłoże analizowanego terenu charakteryzuje się niejednorodną  budową geologiczną. Zbudowane jest generalnie z gruntów nośnych o bardzo niejednorodnym wykształceniu, przy stosunkowo płytko występujących wodach gruntowych. Stwierdzone w podłożu warunki gruntowo-wodne nadają się do zaprojektowania i bezpośredniego posadowienia planowanej inwestycji, przy jednoczesnym uwzględnieniu niekorzystnego czynnika w postaci stosunkowo płytkiego występowania zwierciadła wody gruntowej oraz gruntów plastycznych i miękkoplastycznych.
    W udokumentowanym podłożu występują piaszczyste osady o charakterze przepuszczalnym, a także słabo przepuszczalne osady lodowcowe – gliny piaszczyste i piaski gliniaste. W trakcie prowadzenia prac terenowych w wykonanych otworach stwierdzono występowanie zwierciadła wody – głownie o charakterze mieszanym. W otworach zlokalizowanych we wschodniej części badanego terenu, tj. w rejonie Zbiornika Borkowo oraz u ujścia kanału do rzeki Wrześnicy, występuje swobodne zwierciadło wód gruntowych. W pozostałych otworach zwierciadło wód gruntowych ma charakter napięty; jedynie w dwóch otworach stwierdzono występowanie wód gruntowych w postaci sączeń. Swobodne zwierciadło wody w otworach kształtowało się na głębokościach rzędu 1,37÷2,44 m p.p.t., natomiast napięte zwierciadło występowało na zmiennych głębokościach w zakresie 0,60÷2,88 m p.p.t., a stabilizowało się na głębokościach w zakresie 0,10÷2,04 m p.p.t. Opisany stan wód gruntowych przyjęto jako średni, co oznacza, że w naturalny sposób będzie on podlegać sezonowym wahaniom.
    Odbudowa Kanału Kołaczkowskiego będzie miała wpływ na powierzchnię ziemi jedynie lokalnie w pasie wzdłuż obu brzegów kanału. W pasach tych znajdą się dojazdy technologiczne i miejsca czasowego składowania humusu. Będzie to wpływ lokalny, krótkotrwały i w pełni odwracalny.
    Projektowany zakres robót związanych z przebudową Kanału Kołaczkowskiego wraz z przebudową obiektów melioracyjnych i komunikacyjnych nie wpłynie niekorzystnie zarówno na położenie zwierciadła wód gruntowych w jego otoczeniu, jak i na wody powierzchniowe. Głębokości cieku na odcinku poddawanym przebudowie wyniosą do 2 m, a tylko sporadycznie więcej (wymagania względem istniejących wylotów drenarskich). Parametry te pozwolą przeprowadzić bezpiecznie wody powodziowe, umożliwiając jednocześnie wykonanie w przyszłości odbudowy urządzeń melioracji szczegółowych w dole kanału (wymagane głębokości dla tych urządzeń wynoszą ok. 1,2÷1,5 m ).
    Odbudowa skarp i profilowanie dna oraz prace związane z jego umocnieniem prowadzić będą, w rejonie wykonywania prac, do zaburzenia dotychczasowej równowagi środowiska wodnego oraz okresowego wzrostu zanieczyszczeń wód w wyniku wzbudzenia osadów dennych. Zaburzenie lokalnej równowagi środowiska i wzrost zanieczyszczenia wód stanowić będą jednak jedyne okresowe niekorzystne oddziaływanie na środowisko, które ustąpi po zakończeniu prac ziemnych i czerpalnych. Roboty czerpalne w zakresie przedstawionym w dokumentacji nie będą miały negatywnego wpływu na istniejącą bazę drenażu wód gruntowych.
    W najbliższym sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary ochronne ujęć wód podziemnych, zatem nie ma ryzyka oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na obszar zasobowy ujęć. Najbliżej zlokalizowane ujęcia, zasilające sieć wodociągową, znajdują się w miejscowościach Kołaczkowo i Gorazdowo i posiadają jedynie ustanowione strefy ochrony bezpośredniej, które nie przekraczają 50 m. W bezpośrednim sąsiedztwie kanału usytuowana jest również studnia głębinowa, stanowiąca własność osoby prywatnej i eksploatowana na potrzeby nawadniania upraw za pomocą deszczowni. Analiza dokumentacji wykazała, że planowane przedsięwzięcie nie będzie wywierać żadnego wpływu na ww. ujęcia, gdyż zakres przewidywanych prac nie spowoduje zmian w istniejących obecnie na przedmiotowym terenie stosunkach wodnych.
    W celu zminimalizowania negatywnego oddziaływania realizacji planowanej inwestycji na gleby, zagospodarowanie ziemi pozostałej z wykopów powinno zostać przeprowadzone zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r., Nr 185, poz. 1243 ze zm.). W ramach projektowanej inwestycji wykonane zostaną roboty czerpalne w ilości 14 400 m3. Urobek należy rozplantować wzdłuż koryta kanału w pasie 5 – 15 m lub wywieźć poza obręb robót w miejsce wskazane przez Inwestora. Przedstawione wyżej rozwiązanie należy zastosować pod warunkiem, że masy ziemne nie będą przekraczać standardów jakości gleby i ziemi, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska w dniu 9 września 2002 r. w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (Dz. U. z 2002., Nr 165, poz. 1359).
    Etap realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia stwarza potencjalną możliwość niekorzystnego oddziaływania na środowisko wodne i gruntowo-wodne, w głównej mierze na wody Kanału Kołaczkowskiego. Na etapie budowy istotne jest zapewnienie ochrony środowiska gruntowo-wodnego, poprzez właściwe zabezpieczenie placu budowy, baz materiałowo-surowcowych oraz miejsc postoju i obsługi maszyn budowlanych przed ewentualnym zanieczyszczeniem gruntu i wód podziemnych oraz powierzchniowych substancjami wykorzystywanymi do eksploatacji pojazdów i maszyn budowlanych. Analiza uzupełnienia raportu wykazała, że z uwagi na niewielką ilość wykorzystywanego sprzętu budowlanego Inwestor nie przewiduje budowy miejsc przeznaczonych do parkowania sprzętu. Przedmiotowy sprzęt parkowany będzie w okresie nocnym oraz podczas weekendów miejscach ogólnodostępnych w pobliskich miejscowościach lub na terenie prywatnych gospodarstw.
    Z przedstawionych materiałów wynika, że przyjęte rozwiązania zapewnią minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Wyposażenie zaplecza budowy w szczelne kabiny sanitarne, objęte serwisem podmiotów uprawnionych do prowadzenia działalności w przedmiotowym zakresie, pozwoli na bezpieczne dla środowiska wodnego i gruntowo-wodnego zagospodarowanie powstających na etapie realizacji nieczystości ciekłych.
    W odniesieniu do art. 81 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Inwestor wyjaśnił, że obszar zlewni rzeki Wrześnicy został wymieniony w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, zatwierdzonym na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 22 lutego 2011 r. przez Prezesa Rady Ministrów i zakwalifikowany do obszarów zagrożonych nieosiągnięciem dobrego potencjału ekologicznego. Za nadrzędny cel środowiskowy dla jednolitych części wód powierzchniowych na terenie analizowanej zlewni uznano niepogarszanie stanu tych wód.
    Kanał Kołaczkowski charakteryzuje się niską naturalnością hydromorfologiczną oraz znacznym stopniem przekształcenia. Wynika to z przeprowadzonych w czasie przeszłym prac regulacyjnych oraz faktu, że stanowi on główny odbiornik wód systemu drenarskiego użytków wolnych. Potencjał ekologiczny Kanału Kołaczkowskiego jest słaby, zwłaszcza w odniesieniu do makrolitów i fitoplanktonu. Jest to efektem daleko posuniętej eutrofizacji, spowodowanej przez spływy pochodzenia rolniczego oraz okresowe zaniki przepływu w okresach deficytów opadów. Planowane działania nie pogorszą trwale i znacząco jakości wód Kanału Kołaczkowskiego. Zmiany będą miały charakter okresowy. Realizacja przedsięwzięcia pozwoli zachować ciągłość korytarza ekologicznego. Nie spowoduje również zmian reżimu hydrologicznego. Analiza dokumentacji wykazała, że realizacja inwestycji nie spowoduje pogorszenia parametrów fizykochemicznych wód cieku. Z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie będą się wiązać dodatkowe źródła zanieczyszczeń. Inwestycja nie przyczyni się do trwałego pogorszenia stanu ekologicznego wód Kanału Kołaczkowskiego. Inwestor oświadczył, że pozostanie on na obecnym poziomie. Z uwagi na bardzo wysokie stężenia biogenów w wodach przedmiotowego cieku przewiduje się szybki i intensywny rozwój życia biologicznego w korycie kanału. Zgodnie z zapisami uzupełnienia raportu już po dwóch sezonach wegetacyjnych zbiorowiska roślinności wodnej i szuwarowej będą zbliżone do tych sprzed realizacji inwestycji.
    Aby zapewnić właściwą gospodarkę odpadami w niniejszym postanowieniu nałożono obowiązek minimalizacji ilości wytwarzanych odpadów, selektywnego ich magazynowania w wydzielonych miejscach oraz przekazywania podmiotem posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. Gospodarka odpadami na etapie realizacji przedsięwzięcia prowadzona będzie z ukierunkowaniem na zapewnienie ochrony środowiska gruntowo-wodnego i wodnego analizowanego obszaru. Odpady gromadzone będą na uszczelnionym podłożu, w sposób uniemożliwiający przenikanie zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego. Zgodnie z zapisami raportu podczas prowadzenia prac ziemno-budowlanych nie będą powstawały odpady niebezpieczne. Prowadzona w taki sposób gospodarka odpadami będzie zgodna z zapisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 ze zm.) i nie spowoduje negatywnego oddziaływania na środowisko.
    Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie eksploatacji, nie będzie powodować emisji substancji do powietrza. Niewielka emisja substancji do powietrza może wystąpić jedynie w fazie prowadzenia prac budowlanych. Będzie ona związana z powstaniem pyłów, w związku z prowadzeniem robót ziemnych oraz przemieszczaniem mas ziemnych. Źródłem emisji substancji do powietrza będą także procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na budowie. Z uwagi jednak na fakt, że emisje te będą miały charakter miejscowy i okresowy oraz ustaną po zakończeniu prac budowlanych, należy uznać, że planowane przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na jakość powietrza.
    Nie przewiduje się również negatywnego oddziaływania na środowisko ze strony przedmiotowej inwestycji w zakresie emisji hałasu. Chwilowe niekorzystne oddziaływanie hałasu na środowisko może wystąpić jedynie w fazie realizacji inwestycji. Będzie to jednak oddziaływanie krótkotrwałe, odwracalne i ustąpi po zakończeniu robót budowlanych. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia, ze względu na charakter i technologie planowanej inwestycji, nie będzie następowała emisja hałasu do środowiska. W wyniku realizacji proponowanego przez wnioskodawcę wariantu nie przewiduje się ujemnego oddziaływania przedsięwzięcia na ludzi, z uwagi na to, że planowane prace odbywać się będą w większości na terenie oddalonym od zabudowy mieszkalnej. Zgodnie z zapisami raportu wzdłuż Kanału Kołaczkowskiego brak jest zwartej zabudowy mieszkaniowej oraz innych terenów, podlegających ochronie akustycznej. Najbliższa zwarta zabudowa mieszkaniowa znajduje się w Kołaczkowie i Gorazdowie – odległość skrajnych budynków od kanału wynosi ok. 600÷650 m. Analiza raportu wykazała, że prace ziemno-budowlane prowadzone będą w trzech przypadkach w pobliżu pojedynczych zabudowań mieszkalnych, z których jedno zlokalizowane jest w bezpośrednim sąsiedztwie rejonu prac. Z tego względu nałożono warunek, aby roboty budowlane w bliskiej odległości od zabudowy mieszkaniowej prowadzić jedynie w porze dziennej między godziną 6:00 a 22:00.
    Planowana inwestycja zlokalizowana zostanie poza granicami obszarów chronionych, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, ze zm.). W odległości ok. 2 km od miejsca realizacji przedsięwzięcia znajduje się obszar Natura 2000 PLB300002 Dolina Środkowej Warty oraz obszar Natura 2000 PLH300009 Ostoja Nadwarciańska. Zlewnia Kanału Kołaczkowskiego nie sięga do granic ww. obszarów chronionych.
    Przedmiotowy ciek przebiega głównie wzdłuż odlesionych terenów rolniczych, upraw zbóż, buraka, rzepaku i innych. Na objętym projektem odcinku kanału łąki znajdujące się w jego sąsiedztwie zajmują niewielkie powierzchnie i nie reprezentują cennych przyrodniczo typów fitocenoz. Ponadto, wzdłuż analizowanego fragmentu cieku występują także zbiorowiska szuwarowe, przede wszystkim mozgi trzcinowatej, zadrzewienia oraz kompleks leśny.
    Na terenie przeznaczonym pod planowaną inwestycję stwierdzono występowanie 9 roślin objętych ochroną, w tym 3 objętych ochroną ścisłą (wawrzynek wilczełyko, przylaszczka pospolita oraz lilia złotogłów) oraz 6 objętych ochroną częściową (kopytnik pospolity, konwalia majowa, kruszyna pospolita, bluszcz pospolity, porzeczka czarna oraz kalina koralowa). W ramach inwestycji planuje się wycinkę 571 szt. drzew oraz 1408 m2 krzewów. Drzewa i krzewy przeznaczone do usunięcia to wyłącznie osobniki, które spowalniają spływ wód, rosną w korycie, na skarpach i koronie skarp – usunięcie ich umożliwi przeprowadzenie odbudowy kanału. Z drzew przeznaczonych do wycinki, znajdujących się na terenie przeznaczonym pod planowaną inwestycję, wyłączonych zostało 7 szt. związanych z gniazdowaniem dudka.
    Na obszarze przez który przebiega Kanał Kołaczkowski stwierdzono występowanie 4 gatunków płazów (rzekotki drzewnej, żaby wodnej, żaby trawnej oraz żaby moczarowej). Przedmiotowy odcinek cieku, ze względu na małą głębokość, okresowe wysychanie, a także całkowite przemarzanie, nie jest miejscem atrakcyjnym dla ryb. W wyniku przeprowadzonej na potrzeby opracowania inwentaryzacji ornitologicznej w bezpośrednim otoczeniu Kanału Kołaczkowskiego stwierdzono 56 gatunków ptaków, z których 42 zaliczono do lęgowych lub prawdopodobnie lęgowych. Spośród chronionych gatunków ssaków na badanym obszarze stwierdzono występowanie jedynie bobra europejskiego; na całym odcinku nie odnaleziono jednak nor, żeremi oraz prób ich budowania, co świadczy o wykorzystywaniu tego terenu jedynie jako szlaku migracyjnego. Ponadto, na przedmiotowym terenie nie stwierdzono występowania chronionych gatunków owadów.
    Ze względu na fakt, iż zakres prac związanych z odbudową Kanału Kołaczkowskiego będzie ingerował w szatę roślinną strefy brzegowej kanału, zobowiązano Inwestora do stworzenia warunków do rewitalizacji zieleni wysokiej wzdłuż cieku w części przebiegającej przez użytki zielone, w miejscach niekolidujących z funkcjonowaniem cieku. Ponadto, w celu zapewnienia ochrony stwierdzonych w wyniku inwentaryzacji chronionych gatunków roślin, nakazano ich zabezpieczenie poprzez wskazanie w projekcie zagospodarowania miejsc ich występowania, skuteczne oznakowanie w terenie oraz pozostawienie miejsc występowania roślin objętych ochroną ścisłą w stanie nienaruszonym.
    Z uwagi na fakt, iż zarówno drzewa, jak i krzewy mogą stanowić miejsce przebywania chronionych gatunków ptaków, nałożono na Inwestora warunek przeprowadzenia wycinki drzew i krzewów poza sezonem lęgowym, trwającym od 15 marca do 15 lipca. Z tego samego względu zobowiązano Inwestora do przeprowadzenia prac związanych z użyciem ciężkiego sprzętu poza ww. terminem, w celu ograniczenia negatywnego wpływu prac na ww. grupę zwierząt.
    W związku z tym, że planowane prace będą prowadzone etapowo, nałożono warunek, aby na kolejnych etapach, przed przejściem na kolejny odcinek kanału, przeprowadzić lustrację terenu celem zebrania ewentualnie znalezionych gatunków chronionych płazów i przeniesienia ich w odpowiedni dla nich teren, nieobjęty robotami.
    W celu kontroli dotrzymania nałożonych na wykonawcę warunków z zakresu ochrony przyrody zobowiązano Inwestora do zapewnienia nadzoru przyrodniczego, polegającego na dokonywaniu wizji terenowych przez przyrodnika na następujących etapach: jedna wizja przed rozpoczęciem wycinki drzew i krzewów, po jednej wizji w każdym miesiącu prowadzenia robót budowlano-montażowych oraz jedna wizja po zakończeniu realizacji inwestycji, których odbycie należy odnotować w dzienniku budowy.
    Biorąc powyższe pod uwagę, przy uwzględnieniu ww. warunków realizacji inwestycji, nie przewiduje się znacząco negatywnego wpływu przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary chronione, a w szczególności na gatunki, siedliska przyrodnicze lub siedliska gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000: PLB300002 Dolina Środkowej Warty i PLH300009 Ostoja Nadwarciańska, ani pogorszenia integralności tych obszarów lub ich powiązania z innymi obszarami.
    W rejonie prac związanych z odbudową Kanału Kołaczkowskiego nie występują zabytki chronione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
    Odbudowa Kanału Kołaczkowskiego nie będzie wiązać się z oddziaływaniem transgranicznym, bowiem odległość przedsięwzięcia od najbliższych granic (z Niemcami i Czechami) wynosi ok. 200 km, a sama odbudowa ma niewielkie oddziaływanie lokalne.
    Ze względu na szczegółowy i jednoznaczny opis planowanej do wykorzystania technologii oraz stosowanych środków mających na celu zmniejszenie uciążliwości dla środowiska, w związku z planowanym przedsięwzięciem, nie stwierdzono konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, pod warunkiem jednak, że we wniosku o wydanie ww. decyzji nie zostaną dokonane zmiany w stosunku do wymagań przedstawionych w raporcie o oddziaływaniu na środowisko.
    Ponadto, ze względu na lokalizację w dużej odległości od granic państwa oraz zakres oddziaływania inwestycji nie stwierdzono również konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie trans granicznego oddziaływania na środowisko.  
Wszystkie informacje o planowanej inwestycji na każdym etapie postępowania podane zostały do publicznej wiadomości na stronie internetowej BIP Urzędu Gminy Kołaczkowo. Niniejsze postępowanie prowadzone było z udziałem społeczeństwa zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.). W obwieszczeniu umieszczonym na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu Gminy w Kołaczkowie podano do publicznej wiadomości informacje o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz o wszczęciu postępowania z udziałem społeczeństwa w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Obwieszenia wywieszono również na tablicach ogłoszeń w następujących sołectwach na terenie Gminy Kołaczkowo: Szamarzewo, Gorazdowo, Borzykowo, Kołaczkowo. Obwieszczenia wysłano także do Burmistrza Pyzdr oraz Wójta Gminy Lądek z prośbą o wywieszenie 2 egz. w miejscach zwyczajowo służących do komunikowania się ze społeczeństwem. W terminie 21 dni od dnia ogłoszenia nie złożono uwag i wniosków w sprawie. Wójt Gminy Kołaczkowo dn. 25.04.2011 r. obwieszczeniem zawiadomił o zakończeniu postępowania wyjaśniającego prowadzonego w sprawie wydania w/w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach informując, iż strony postępowania przed wydaniem decyzji, iż mogą wypowiedzieć się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań w terminie 7 dni od otrzymania w/w zawiadomienia. Żadna ze stron nie skorzystała z przysługującego im prawa i w toku całego postępowania nikt nie wniósł żadnych wniosków i zastrzeżeń.
    Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje naruszenia wymagań ochrony środowiska zawartych w przepisach, jeśli spełnione będą warunki określone w postanowieniu wydanym przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, w niniejszej decyzji oraz w przedłożonych dokumentach natomiast wszelkie odstępstwa od założeń projektowych i przyjętych w załączonej dokumentacji, a mogących spowodować zmianę warunków korzystania ze środowiska lub możliwość wystąpienia uciążliwości wymagają odrębnego uzgodnienia.
Wnikliwie rozważając całość sprawy oraz biorąc pod uwagi wyrażone opinie i uzgodnienia orzeczono jak w sentencji niniejszej decyzji.


POUCZENIE

Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr z 2008 r. 199, poz. 1227 ze zm.) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w ust. 1 pkt 1-13. Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Od niniejszej decyzji przysługuje stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu al. Niepodległości 16/18, za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Wójt Gminy
/-/ Wojciech Majchrzak

Załącznik:

1.    Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś.

Otrzymują:


1.    Wielkopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Poznaniu
       ul. Piekary 17, 60 – 967 Poznań;
2.    Strony postępowania zgodnie z art. 49 KPA;
3.    a/a.

Do wiadomości:

1.    Urząd Miasta i Gminy Pyzdry;
2.    Urząd Gminy Lądek;
3.    Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu;
4.    Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Wrześni.

Z uwagi na fakt, że liczba stron postępowania przekroczyła 20, niniejsze obwieszczenie zostało podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na:
-    tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Kołaczkowo,
-    tablicach ogłoszeń w m. Szamarzewo, Gorazdowo, Borzykowo, Kołaczkowo-gm. Kołaczkowo,
-    tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Pyzdry,
-    tablicach ogłoszeń w m. Rataje-gm. Pyzdry,
-    tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Lądek,
-    tablicy ogłoszeń w m. Samarzewo-gm. Lądek,
-    stronie internetowej Urzędu Gminy Kołaczkowo – BIP zakładka Ochrona środowiska.


Doręczenie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Termin 14 dni liczy się od dnia następnego po wywieszeniu obwieszczenia.


Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 30 maja 2012 08:51
Dokument wprowadzony do BIP przez: Olga Pietrzykowska
Ilość wyświetleń: 1324
30 maja 2012 08:53 (Olga Pietrzykowska) - Zmiana danych dokumentu.
30 maja 2012 08:51 (Olga Pietrzykowska) - Dodanie dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany