Ochrona Środowiska

OBWIESZCZENIE Wójta Gminy Kołaczkowo

Kołaczkowo, dn. 20.04.2011 r.


OŚ.6220.3.2011

OBWIESZCZENIE
Wójta Gminy Kołaczkowo

  
Na podstawie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227 ze zmianami) w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity  z 2000r. Dz.U. Nr 98, poz. 1071 ze zm.),
 

zawiadamiam strony postępowania

 
że Wójt Gminy Kołaczkowo wydał postanowienie, w którym stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz określił zakres raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia polegającego na odbudowie Kanału Kołaczkowskiego – gm. Kołaczkowo, Pyzdry, powiat wrzesiński, gm. Lądek, powiat słupecki, woj. Wielkopolskie.
 
Wnioskodawca:     Wielkopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Poznaniu,  ul. Piekary 17, 60-967 Poznań


POSTANOWIENIE


Wójt Gminy Kołaczkowo na podstawie art. 63 ust. 1 i 4, art. 66 oraz art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227) w związku z § 3 ust 1 pkt 65 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397) oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. Nr 98, poz. 1071 z 2000 r. ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku Wielkopolskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Poznaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na odbudowie Kanału Kołaczkowskiego – gm. Kołaczkowo, Pyzdry, powiat wrzesiński, gm. Lądek, powiat słupecki, woj. Wielkopolskie

postanawia


1.    Stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla inwestycji polegającej na  odbudowie Kanału Kołaczkowskiego.
2.    Określić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Raport o oddziaływaniu na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art.  66 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udział społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności powinien zawierać szczegółową i wnikliwą analizę aspektów związanych z ochroną przyrody, gospodarką odpadami, gospodarką wodno – ściekowej i hydrogeologii tj.:

1.    Z zakresu ochrony przyrody należy:
•    przedstawić opis elementów przyrodniczych środowiska będących w zasięgu przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia (w tym szaty roślinnej z chronionymi gatunkami i siedliskami przyrodniczymi, występujących zwierząt, ukształtowania terenu, występowania wód powierzchniowych); powyższe informacje należy sporządzić na podstawie szczegółowych, aktualnych i konkretnych danych dotyczących gatunków oraz siedlisk występujących na przedmiotowym terenie i obejmujących m.in. okres wegetacyjny roślin, a także okres lęgowy, migracji i zimowania chronionych gatunków zwierząt. Ponadto należy opisać metody wykorzystane do zebrania ww. danych;
•    przedstawić analizę wpływu realizacji inwestycji na gatunki, siedliska przyrodnicze lub siedliska gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony zostały wyznaczone ww. obszar Natura 2000, integralność obszarów lub ich powiązanie z innymi obszarami – w opisie oddziaływania należy szczegółowo odnieść się do każdego z siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt będących przedmiotami ochrony obszarów Natura 2000, na terenie lub w bezpośrednim sąsiedztwie, których zlokalizowana jest inwestycja, przy czym każdy z obszarów powinien być opisany oddzielnie. Należy przedstawić na czym będzie polegało oddziaływanie inwestycji na dany przedmiot ochrony;
•    przedstawić ocenę wpływu inwestycji na ww. elementy środowiska przyrodniczego, wraz z propozycją środków minimalizujących ewentualny negatywny wpływ;
•    przedstawić dokładną inwentaryzację drzew planowanych do wycięcia pierśnicy, wieku i przynależności gatunkowej oraz informacje dotyczące występowania gniazd ptaków lub dziupli i zasiedlenia drzew przez gatunki chronione (grzyby, rośliny i zwierzęta). W przypadku gdy drzewa zakwalifikowane do wycinki będą stanowić potencjalne miejsca występowania chronionych gatunków zwierząt (np. ptaków lub owadów, w tym figurującej w załączniku II i IV Dyrektywy Siedliskowej – pachnicy dębowej Osmoderma eremita), należy zaproponować środki minimalizujące negatywny wpływ wycinki na środowisko przyrodnicze i przeciwdziałające ewentualnemu naruszeniu przepisów o ochronie gatunkowej. Należy rozważyć np.: możliwość wykonania wycinki drzew poza okresem lęgowym ptaków (w Wielkopolsce przypada on w terminie od 15 marca do 15 lipca) i możliwość wykonania przed wycinką inwentaryzacji przyrodniczej pod katem występowania chronionych gatunków owadów, zgodnie z odpowiednią metodyką i przez doświadczonego specjalistę (entomologa). W przypadku konieczności wykonania czynności podlegającym zakazom w stosunku do chronionych gatunków zwierząt, np. umyślnego zabicia, zniszczenia siedlisk, postaci młodocianych, form rozwojowych, przed rozpoczęciem realizacji planowanego konieczne będzie uzyskanie odpowiedniego zezwolenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska lub Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu;
•    przedstawić opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływanie na środowisko, wynikające z istnienia przedsięwzięcia oraz wykorzystywania zasobów środowiska;
•    przedstawić opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczenie (wskazanie działań minimalizujących) ewentualnych negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność obszaru – wszelkie proponowane do wykonania działania minimalizujące bądź rekompensujące powinny być przedstawione w sposób szczegółowy, niebudzący wątpliwości co do sposobu ich wykonania;
•    przedstawić zagadnienia związane z oddziaływaniem inwestycji i działaniami minimalizującymi należy przedstawić także w formie graficznej;
•    przedstawić opis analizowanych wariantów wraz z uzasadnieniem proponowanego wariantu ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko , obejmujący oddziaływanie skumulowane.

2.    Z zakresu gospodarki odpadami należy:
•    przedstawić rodzaje odpadów oraz szacunkowe ilości poszczególnych rodzajów odpadów, które mogą powstać na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia;
•    podać sposoby minimalizacji ilości powstających odpadów oraz sposoby ograniczenia ich negatywnego oddziaływania na środowisko na ww. etapach.

3.    Z zakresu gospodarki wodno – ściekowej i hydrogeologii należy:
•    opisać przewidywane zmiany stosunków hydrologicznych w wyniku realizacji planowanego przedsięwzięcia;
•    opisać jak planowane prace wpłyną na zmianę ilości i dynamiki przepływu wody, a w konsekwencji na dotychczasowy sposób gospodarowania wodami w rzece;
•    przedstawić analizę wpływu inwestycji na tereny przyległe (na dobra materialne) wraz z załącznikiem graficznym (wykazem gruntów, ich powierzchni oraz informacją na temat ich własności);
•    podać informację dotyczącą najbliżej położonych ujęć wód podziemnych (wraz z ich strefami ochronnymi) oraz opisać wpływ planowanego przedsięwzięcia na te ujęcia;
•    dołączyć dokumentację geotechniczną dla projektowanych do budowy i remontu budowli piętrzących oraz w sposób ogólny opisać technologię ich działania;
•    przedstawić dokumentację określającą przepływ nienaruszalny dla projektowanej inwestycji.

Należy również dokonać szczegółowej analizy wariantów planowanego przedsięwzięcia, w tym wariantu polegającego na niepodejmowaniu przedsięwzięcia oraz przedstawić racjonalny wariant alternatywny i wariant najkorzystniejszy dla środowiska.

UZASADNIENIE


W dniu 01.03.2011 r. do Urzędu Gminy w Kołaczkowie wpłynął wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na odbudowie Kanału Kołaczkowskiego – gm. Kołaczkowo, Pyzdry, powiat wrzesiński, gm. Lądek, powiat słupecki, woj. Wielkopolskie.
Do wniosku została załączona karta informacyjna w 3 egzemplarzach wraz z ich zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych, poświadczona przez właściwy organ kopia mapy ewidencyjnej obejmująca przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmująca obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie oraz wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.
Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397) stwierdzono, że planowana inwestycja jest wyszczególniona w § 3 ust 1 pkt 65 jako inwestycja mogąca potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 w/w ustawy obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko stwierdza w drodze postanowienia organ właściwy do wydania decyzji. Stosowanie zaś do art. 64 ust. 1 przedmiotowej ustawy postanowienie, o którym mowa wyżej, wydaje się po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
W związku z powyższym na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 w dniu 22.03.2011 r. wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Wrześni o wydanie opinii czy dla przedmiotowego przedsięwzięcia zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w postanowieniu (znak sprawy:WOO-II.4240.140.2011.KS) z dn. 07.04.2010 r. (wpł. 11.04.2011 r.) wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na  odbudowie Kanału Kołaczkowskiego – gm. Kołaczkowo, Pyzdry, powiat wrzesiński, gm. Lądek, powiat słupecki, woj. Wielkopolskie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, oraz określił zakres raportu dla w/w inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z zakresu ochrony przyrody, gospodarki odpadami, gospodarki wodno – ściekowej i hydrogeologii.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Wrześni w opinii sanitarnej (znak sprawy: ON.NS-72/3-9/2011) z dn. 01.04.2011 r. stwierdził, że dla w/w inwestycja nie będzie stwarzała zagrożeń dla środowiska pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych, w związku z tym nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Po przeanalizowaniu stanowisk Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego a także informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz po uwzględnieniu uwarunkowań zawartych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji  o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227 ze zmianami), w szczególności:

•    rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia: przedsięwzięcie polega na odbudowie Kanału Kołaczkowskiego na odcinku około 10 423 m. Inwestycja zlokalizowana będzie na terenie gminy Kołaczkowo, Pyzdry oraz Lądek. W ramach planowanego przedsięwzięcia planuje się m.in. wykonanie prac pozwalających na dostosowanie przepustowości koryta kanału oraz istniejących budowli hydrotechnicznych i komunikacyjnych do występujących zlewni warunków hydrologicznych, zabezpieczenie dna i skarp dla zapewnienia stabilizacji koryta przy przepływie wód miarodajnych i powodziowych oraz stworzenie systemu odwadniająco-nawadniajacego na gruntach ornych. Zgodnie z zapisami karty informacyjnej planuje się wykonać 15 nowych budowli w korycie cieku, natomiast w związku z przebudową przekroju poprzecznego koryta kanału planuje się wykonanie nowych bocznych (dopływów Kanału Kołaczkowskiego).
•    usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczenia się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego: planowana inwestycja przebiega poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie przepisów ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r., Nr 151, poz. 1220 ze zmianami). Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są oddalone o ok. 2200 m obszary PLH300009 Ostoja Nadwarciańska i PLB300002 Dolina Środkowej Warty oraz oddalone o ok. 2300 m Pyzdrski Obszar Chronionego Krajobrazu i Nadwarciański Park Krajobrazowy. Ponadto, przedmiotowa inwestycja przebiega w bliskim sąsiedztwie (ok. 100 m) granicy obszaru „ważnego dla ptaków” pn. „Dolina Środkowej Warty”, zgodnie z opracowaniem „Obszary ważne dla ptaków w okresie gniazdowania oraz migracji na terenie województwa wielkopolskiego” (Wylegała P. i inni 2008). Obszar ten stanowi jedno z najważniejszych w zachodniej Polsce miejsc gniazdowania ptaków wodno – błotnych. W obrębie powyższego obszaru gniazduje m.in. bąk (37 par), bocian biały (> 100 par), gęgawa (90 – 100 par), bielik (2 pary), błotniak stawowy (85 par), błotniak łąkowy (15 par), derkacz (ok. 65 samców), żuraw (10-20 par), rybitwa Białowąsa (do 100 par), rybitwa czarna (100-150 par). Jest to również jedna z najważniejszych w Polsce tras migracyjnych ptaków. W czasie wędrówek gromadzi się tu m.in. do ok. 10 000 gęsi zbożowych, biało czelnych i gęgaw, 1200 batalionów, 400 siewek złotych.
•    rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2: inwestycja nie będzie miała transgranicznego oddziaływania na poszczególne elementy przyrodnicze;

nałożono obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz określono zakres raportu.
W tym stanie rzeczy orzeczono jak w sentencji.

Pouczenie


Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za pośrednictwem Wójta Gminy Kołaczkowo w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Wójt Gminy
/-/ Wojciech Majchrzak


Otrzymują:

1.    Wielkopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Poznaniu
ul. Piekary 17, 60 – 967 Poznań;
2.    Strony postępowania zgodnie z art. 49 KPA;
3.    a/a.

Do wiadomości:

1.    Urząd Miasta i Gminy Pyzdry;
2.    Urząd Gminy Lądek;
3.    Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu;
4.    Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Wrześni.

Z uwagi na fakt, że liczba stron postępowania przekroczyła 20, niniejsze obwieszczenie zostało podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na:
-    tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Kołaczkowo,
-    tablicach ogłoszeń w m. Szamarzewo, Gorazdowo, Borzykowo, Kołaczkowo-gm. Kołaczkowo,
-    tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Pyzdry,
-    tablicach ogłoszeń w m. Ksawerów, Rataje-gm. Pyzdry,
-    tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Lądek,
-    tablicy ogłoszeń w m. Samarzewo-gm. Lądek,
-    stronie internetowej Urzędu Gminy Kołaczkowo – BIP zakładka Ochrona środowiska.

Doręczenie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Termin 14 dni liczy się od dnia następnego po wywieszeniu obwieszczenia.

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Wójt
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 02 kwietnia 2012 09:36
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 1726
02 kwietnia 2012 09:36 (Administrator) - Dodanie dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany