W naszej szkole samorządność uczniowska ma wieloletnią tradycję. Działalność Samorządu Uczniowskiego opiera się głównie na tworzonym co roku Planie Pracy Samorządu Uczniowskiego, który jest opracowany za pomocą opiekuna i zatwierdzony podczas zebrania zarządu SU. Działalność Samorządu na duże znaczenie dla rozwoju społecznego naszych uczniów. Dzięki pracy na rzecz społeczności szkolnej uczą się oni efektywnego współdziałania, myślenia w kategoriach wspólnego dobra, realnego planowania działań i odpowiedzialności za wspólne decyzje.
RZECZNIK PRAW UCZNIA to nauczyciel, którego rola polega na przestrzeganiu praw i obowiązków ucznia, rozwiązywaniu konfliktów na płaszczyźnie uczeń-nauczyciel oraz nauczyciel-uczeń. Rzecznik Praw Ucznia jest osobą ułatwiająca podmiotowe traktowanie uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
Rzecznik Praw Ucznia – w naszej szkole rolę tę pełni pani Janina Lubaś.
PLAN PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO NA ROK SZKOLNY 2015/2016
Plan Pracy Samorządu Uczniowskiego powstał na podstawie Planu Pracy szkoły, Planu wychowawczego, programu Profilaktyki, Statutu Szkoły. Jest pochodną propozycji zgłaszanych przez uczniów w toku zebrań oraz doświadczenia uczniów z lat poprzednich. z przedstawicielami samorządów klasowych, które odbywać się będą w ciągu całego roku szkolnego.
Cele
Zadania i formy realizacji:
Zadania | Formy realizacji | Terminy | |||
Rozwijanie samorządności | Wybory trójek klasowych. | Wrzesień | |||
Przypomnienie regulaminu SU | Wrzesień | ||||
Kampania przedwyborcza i | Wrzesień | ||||
Zebranie Zarządu SU- Przypomnienie regulaminu SU, akceptacja proponowanych dni wolnych, Zapoznanie ze Statutem Szkoły, WO, Programem Wychowawczym; | Wrzesień | ||||
Opracowywanie planu pracy SU. | Wrzesień | ||||
Gazetka o prawach ucznia. | Wrzesień | ||||
Stałe prowadzenie tablicy informacyjnej SU. | Cały rok | ||||
Zebrania Zarządu SU z samorządami klasowymi, informacje o podejmowanych akcjach, organizacji pracy, spraw bieżących. | Cały rok | ||||
Pomoc w przeprowadzeniu apeli . | Cały rok | ||||
Systematyczne spotkania Zarządu SU – planowanie i organizowanie pracy. | Cały rok | ||||
Debaty uczniowskie. | Wg harmonogramu | ||||
Działalność SU i realizacja zadań wg opracowanego planu pracy. | Cały rok | ||||
Kontynuacja skrzynki dobrych pomysłów. | Cały rok | ||||
Wykonanie i składanie życzeń świątecznych oraz z okazji Dnia Edukacji | Październik | ||||
Szczęśliwe dni – szczęśliwe numerki. | Cały rok | ||||
Kolorowe dni. | Wg harmonogramu. | ||||
Kształtowanie postaw patriotycznych | Tworzenie postaw patriotycznych poprzez organizowanie imprez i uroczystości rocznicowych o charakterze patriotycznym. | Cały rok | |||
Przygotowanie uczniów do pełnienia funkcji w poczcie sztandarowym szkoły. | Wrzesień | ||||
Udział pocztu sztandarowego w uroczystościach szkolnych i państwowych. | Cały rok | ||||
Przygotowanie i noszenie kotylionów z okazji świąt o charakterze patriotycznym. | Dni akademii | ||||
Właściwy i rzeczowy przekaz informacji. | Komunikaty ustne podczas zebrań SU | Cały rok | |||
Komunikaty pisemne dla samorządów klasowych | Cały rok | ||||
Umieszczanie informacji na tablicy ogłoszeń | Cały rok | ||||
Przekazywanie informacji na stronę internetową szkoły. | Cały rok | ||||
Gazetki tematyczne. | Cały rok | ||||
Pomoc w prowadzeniu Kroniki Szkoły. | Cały rok | ||||
Udział młodzieży w życiu szkoły. Integracja społeczności szkolnej. |
Udział w uroczystościach obchodów rocznic, świąt kościelnych, państwowych i lokalnych | ||||
Poznanie i stosowanie elementarnych zasad dobrego wychowania, wpajanie zasad | Cały rok | ||||
kulturalnego zachowania się, pokazywanie uczniom właściwych postaw i zachowania. | |||||
Debaty uczniowskie: 1. Mój ideał nauczyciela 2. Co to znaczy być patriotą? 3. Tradycje świąt w różnych religiach i kulturach. 4. Jak dbam o zdrowie? 5. Po co nam szkoła? 6. Sport to zdrowie |
Październik Listopad Grudzień Styczeń Marzec Czerwiec |
||||
Organizacja „choinki szkolnej” | Styczeń | ||||
Współorganizacja „Andrzejek” - dyskoteki | 28 listopada | ||||
Współorganizacja „Mikołajek” klasy I – VI | 6 grudnia | ||||
Przygotowanie wigilii klasowych i szkolnej | Grudzień | ||||
Współorganizacja „kiermaszu bożonarodzeniowego” i „Kiermaszu wielkanocnego” | Grudzień/marzec | ||||
Współorganizacja Pikniku | Czerwiec | ||||
Współorganizacja Dni otwartych | Listopad, marzec, maj | ||||
Dekoracje szkoły. | Cały rok | ||||
Dbałość o bezpieczeństwo, niwelowanie zachowań agresywnych. | Reagowanie na postawy agresywne i niebezpieczne zachowanie | Cały rok | |||
„Bezpieczniki” – organizacja dyżurów uczniowskich podczas dużych przerw w celu pomocy w zapewnieniu bezpieczeństwa. | Cały rok | ||||
Tydzień dobrych manier. | Cały rok | ||||
Samokontrola i współkontrola poprawnego zachowania w mowie i czynach | Cały rok | ||||
Udział w akcjach charytatywnych i wolontariacie | Rozpoczęcie akcji nakrętki w ramach akcji „Nakrętki dla Marysi”. | Wrzesień | |||
„Pola Nadziei” | Marzec | ||||
„Pomóż Dzieciom przetrwać zimę” | |||||
Udział w ogólnopolskiej akcji „Góra Grosza” | Wrzesień | ||||
Współzawodnictwo |
- konkurs na najbardziej aktywną klasę: - aktywność w SU -udział w akademiach i apelach - dekoracja klas – gazetki tematyczne -ukwiecenie klas - czystość - praca dyżurnych - udział w konkursach szkolnych i międzyszkolnych - noszenie obuwia zmiennego |
Cały rok | |||
Rada Samorządu Szkolnego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Jaszczwi w roku szkolnym 2021/2022
Przewodniczący – Julia Nowak
Z-ca przewodniczącego – Martyna Oparowska
Skarbnik – Urszula Majkut
Członkowie – Magdalena Okrzesa, Gabriela Majerska, Anna Zaborowska