Spotkanie integracyjne w klasie II gimnazjum

Jesteś tu: » Strona główna » Wydarzenia » Spotkanie integracyjne w klasie II gimnazjum

Spotkanie integracyjne w klasie II gimnazjum

W ramach Planu Pracy Wychowawczej 27 X 2017r. klasę II gimnazjum odwiedzili podopieczni Środowiskowego Domu Samopomocy z Wrocimowic wraz ze swoją terapeutką - Panią Magdaleną Ziółkowską (mamą naszego ucznia Szymona Mazurka). 

Pani Ziółkowska opowiedziała o szlachetnej pracy ośrodka, o jego celach i zadaniach. Dowiedzieliśmy się, że celem tego Domu jest stworzenie osobom zakwalifikowanym systemem oparcia społecznego poprzez zaspokojenie potrzeb bytowych, edukacyjnych, społecznych, ukierunkowanych na podtrzymanie Środowiskowego rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia.

Zaprezentowała piękne prace swoich uzdolnionych podopiecznych.

Prowadząca podkreśliła, że twórczość uczestników tej placówki jest jedną z form usprawniania, umożliwia pokazanie się, daje szansę na samorealizację. Uświadamia potencjalne możliwości, budząc tym samym zaufanie do siebie. Stanowi znaczący czynnik psychologiczny w poszukiwaniu i odkrywaniu prawdy o sensie życia, określenia swego miejsca i roli w zastanej rzeczywistości. Uprawianie sztuki, dzięki jej wielorakim wartościom, wzbogaca życie duchowe uczestników.
W procesie usprawniania, sztuka pełni również inne funkcje, takie jak: oczyszczająca, korygująca i kompensacyjna. Właśnie sztuka jest niezbędnym sposobem osiągania równowagi między organizmem, a środowiskiem w krytycznych momentach życia człowieka. Kontakty ze sztuką umożliwiają rozładowanie napięć i niepokojów. Aktywność twórcza to sprawdzony sposób radzenia sobie ze stresem czy załamaniem. Kompensacja przez sztukę umożliwia częściowe zrekompensowanie braków realnego życia, zaspokojenie niezrealizowanych pragnień i potrzeb. Nabiera szczególnego znaczenia dla osób z niepełnosprawnością, pomagając im w poznaniu zjawisk niedostępnych w bezpośredniej obserwacji. Twórcze wyrażanie natomiast, wymagając różnych form aktywności fizycznej i umysłowej, przyczynia się do podtrzymania u osoby niepełnosprawnej odporności psychicznej, pobudzania procesów psychicznych, motywacji. W aktywności twórczej osoba niepełnosprawna odzwierciedla swoje uczucia, stany emocjonalne, potrzeby.

Twórczość ta wyraża się podczas prowadzonych zajęć terapeutycznych w takich pracowniach jak:

• pracownia plastyczna- rękodzielnicza

• pracownia krawiecka

• pracownia stolarska

• pracownia kulinarna

• pracownia komputerowa

• pracownia rehabilitacji ruchowej

• poradnictwo psychologiczne

 

Podczas tego spotkania nie zabrakło również własnoręcznie przygotowanych słodkości oraz upominków (w tej części zajęć wykazały się obie strony).

Takie spotkania uświadamiają, że wokół nas jest mnóstwo ludzi obdarzonych niezwykłym talentem oraz dobrym sercem. Musimy pamiętać, że nikt nie jest samotną wyspą. A oto fotorelacja z tego spotkania . . .  


Anita Paluch


Opracowanie: szkolnastrona.pl