Program

W ramach zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, w grupach najstarszych jest realizowany Program Edukacji Antynikotynowej dla dzieci przedszkolnych „CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS”.

 

Główne założenia programu:

-         program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy

 

Cele szczegółowe programu:

q       Umiejętności określania różnych źródeł dymu;

q       Umiejętności określania przyczyn wydobywania się różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego;

q       Uwrażliwienie dzieci na szkodliwość dymu papierosowego;

q       Uświadomienie skutków palenia papierosów;

q       Uwrażliwienie dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym;

q       Radzenie sobie z innymi niepalącymi;

 

Program jest realizowany w wersji 5 zajęć (tydzień czasu). Poszczególne zajęcia skoncentrowane były na pobudzeniu oraz stymulowaniu różnych form aktywności dziecka pięcioletniego i sześcioletniego: zabawy twórczej, tematycznej, konstrukcyjnej. Tytuły zajęć:

  1. WYCIECZKA (obserwacja różnych źródeł dymu)
  2. CO I DLACZEGO DYMI?
  3. JAK SIĘ CZUJĘ KIEDY DYMI PAPIEROS?
  4. CO SIĘ DZIEJE KIEDY LUDZIE PALĄ PAPIEROSY?
  5. JAK UNIKAĆ DYMU PAPIEROSOWEGO?

 

Zajęcia mają charakter warsztatowy, ponieważ forma ta dostarcza dzieciom najwięcej okazji do uczenia się przez doświadczenie. Uwzględnia następujące aspekty pracy warsztatowej:

q       Metody aktywizujące –stanowiące zachętę dla dzieci do aktywnego sprawdzenia dostarczonej im wiedzy, także własnej wartości, postaw, ćwiczenia pewnych umiejętności;

q       Pracę w małych grupach – gdzie dzieci współpracują ze sobą, prowadzą dialogi, konfrontują wiedzę, uczą się asertywności;

q       Wspierającą rolę nauczyciela – gdzie nauczyciel jest doradcą, koordynatorem, wspiera dziecko w działaniu;

 

Zajęcia prowadzone są przy pełnym zaangażowaniu personelu przedszkola oraz rodziców dzieci. Różnorodność pomocy dydaktycznych proponowanych przez autorów programu do jego realizacji (plansze, emblematy, tekst i nuty piosenki, odznaki, książeczka do kolorowania itp.) również przyczyniają się w dużej mierze do osiągnięcia zamierzonych celów.

 

Została potwierdzona zasadność uczestnictwa dzieci w programie profilaktycznym, którego realizacja przyniosła efekty dla dzieci polegające na:

q       Uwrażliwienie dzieci na szkodliwość dymu papierosowego

q       Uświadomienie skutków palenia papierosów

q       Radzenie sobie z innym niepalącymi