Pan Parasol

ZAŁOŻENIA  PROGRAMU

 

 

             Program „Pan Parasol” został opracowany w oparciu o Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009r. Nr 4, poz.17), zgodnie z Planem Rozwoju Przedszkola na rok szkolny 2009/2010, a także będzie uzupełnieniem projektu „BEZPIECZNI W SWOIM MIEŚCIE”.

Jego powstanie wiąże się z przeprowadzaną w placówce obserwacją zachowań dzieci podczas zabaw i zajęć w sali i w ogrodzie przedszkolnym.

Jest on również dopełnieniem autorskiego programu z zakresu edukacji zdrowotnej „ZDROWY ZĄBEK”, powstałego w naszym przedszkolu. Przede wszystkim jednak wynika on z potrzeby autora, którego zamiarem jest zwiększenie świadomych, a w konsekwencji bezpiecznych zachowań dzieci.

Zaproponowane działania zmierzają do poprawy zachowań dzieci pod względem bezpieczeństwa swojego i innych od momentu przekroczenia progu przedszkola, aż do uzyskania dojrzałości szkolnej, a więc adresowane są do dzieci przedszkolnych.

Program kierowany jest do nauczycieli otwartych na nowatorskie metody pracy, umiejących decydować o stopniu trudności podejmowanych działań tak by odpowiadały one możliwościom dzieci. W „bezpieczny świat" wprowadza dzieci postać „PANA PARASOLA”, który pomaga zrozumieć dzieciom czego powinny unikać i jak zachować się w obliczu niebezpieczeństwa.

Program zawiera załączniki do programu w postaci scenariuszy zajęć, które mogą być wykorzystywane w realizacji poszczególnych bloków tematycznych. Umieściłam również opowiadania, historyjki obrazkowe, obrazki do kolorowania, które mają posłużyć do wykorzystania przez nauczycieli

Wspomniane opracowania stanowią punkt wyjścia do realizacji w szerszym zakresie zagadnień programowych dla nauczycieli wdrażających program.

     Przewodnikiem w kształtowaniu prawidłowych postaw, dotyczących bezpieczeństwa własnego i kolegów jest postać „ PANA PARASOLA”.

Zagadnienia do realizacji ujęte są w blokach tematycznych:      

  • Bezpieczeństwo w budynku przedszkola
  • Bezpieczeństwo w ogrodzie przedszkolnym

 

 W myśl zamierzeń autora w wyniku realizacji programu, dziecko posiądzie określone umiejętności gdy będzie aktywnie uczestniczyło w planowanych działaniach.. Nauczyciel ma stwarzać warunki do samodzielnych doświadczeń pamiętając, że priorytetem jest dobro dziecka, jego indywidualne tempo rozwoju, dążenia, oczekiwania i zainteresowania.

Program zakłada, że realizacja jego treści przebiegać będzie w korelacji

z innymi działaniami podejmowanymi w ramach realizacji programu wychowania przedszkolnego, gdzie tematyka bezpieczeństwa powinna być realizowana nie tylko w trakcie zajęć i zabaw, lecz w ciągu całego dnia pobytu w przedszkolu.

          Efektem przeprowadzonych działań zgodnie z założeniami programu powinno być wpojenie świadomych i bezpiecznych zachowań wśród dzieci.