Statystyki

  • Odwiedziło nas: 743865
  • Do końca roku: 288 dni
  • Do wakacji: 99 dni

Program z zakresu edukacji zdrowotnej "Żyj zdrowo"


       Wiek przedszkolny jest bardzo ważnym etapem w kształtowaniu prozdrowotnych nawyków dziecka. Wiedza o zdrowiu stanowi znakomitą płaszczyznę integrującą wiece różnorodnych działań edukacyjnych, wspomagających wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka. Upowszechnienie wiedzy o właściwych zachowaniach zdrowotnych jest niewątpliwie istotne, lecz ważniejsze wydaje się promowanie i kształtowanie zdrowego stylu życia, już od najmłodszych lat. Styl ten będzie wyznaczał konkretne zachowania, przyzwyczajenia i nawyki „prozdrowotne’’ jednostki w okresie dzieciństwa, a następnie w jej dorosłym życiu.

       Powyższe argumenty stały się podstawową przesłanką do stworzenia programu własnego z wychowania zdrowotnego „Żyj zdrowo”, promującego zdrowy styl życia. Jest on zgodny z podstawa programowa wychowania przedszkolnego.

       Program „Żyj zdrowo” został opracowany przez nauczycieli naszego przedszkola i wdrożony do realizacji w roku szkolnym 2009/2010. Ma on na celu wyrabianie i utrwalanie nawyków zdrowotno -  higienicznych, kształtowanie prawidłowej postawy ciała, umiejętność rozróżniania czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na rozwój, jak i rozwijanie nawyków prawidłowego żywienia.

Cele szczegółowe ujęte w programie to:

-   wyrabianie poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych,

-   kształtowanie umiejętności rozróżniania czynników wpływających pozytywnie na rozwój,

-   rozwijanie nawyków prawidłowego żywienia,

-   wyrabianie i utrwalanie nawyków zdrowotno-higienicznych, związanych przede wszystkim z higieną osobistą i otoczenia oraz hartowaniem i uprawianiem ruchu na świeżym powietrzu,

-   kształtowanie prawidłowej postawy ciała, uświadamianie znaczenia przyjmowania poprawnej pozycji podczas zajęć ruchowych i w ciągu dnia,

-   rozwijanie podstawowych cech motorycznych: szybkości, siły, mocy, skoczności, zwinności, wytrzymałości, gibkości, rozwijanie cech indywidualnych zgodnych z możliwościami i zainteresowaniami dziecka,

-   wdrażanie do rożnych form aktywności ruchowej, a szczególnie sportowo-relaksacyjnej,

-   wyrabianie nawyków bezpiecznego zachowania się w ruchu drogowym.

-   przestrzeganie przez dzieci zakazów dotyczących zabaw w miejscach niebezpiecznych.

 

Treści kształcenie skupione zostały wokół czterech obszarów tematycznych:

-   Ja i mój rozwój

-   Ja i moja rodzina

-   Ja i moje przedszkole

-   Ja i moje bezpieczeństwo

 

Realizacja treści tematycznych zawarta w programie umożliwia rozwój określonych kompetencji u dzieci ułatwiających funkcjonowanie w życiu, dbałość o zdrowie oraz śmiałe uczestnictwo w różnorodnych formach aktywności ruchowej.

Poprzez te treści dziecko wzbogaca swoje wiadomości prozdrowotne, dzięki którym rozumie znaczenie podstawowych zabiegów higienicznych w swoim najbliższym otoczeniu, wyrabia u siebie nawyki dbania o zdrowie i czystość, poznaje zasady racjonalnego odżywiania.

 

Spodziewane efekty realizowanych działań:

-    Realizacja programu ma pozytywny wpływ na kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych.

-    Dzieci dbają o swój wygład zewnętrzny.

-    Rozumieją potrzebne zachowania umiaru w jedzeniu słodyczy.

-    Potrafią z pomocą osoby doroślej sporządzić surówkę owocową i warzywną oraz kanapki.

-    Opiekują się kącikiem przyrodniczym.

-    Pełnią funkcje dyżurnych i dbają o porządek w swoim otoczeniu.

Wspólne spotkania w ramach realizacji programu ma pozytywny wpływ na integrację rodziców, dzieci, nauczycieli oraz środowiska lokalnego.


Program