Statystyki

  • Odwiedziło nas: 743865
  • Do końca roku: 288 dni
  • Do wakacji: 99 dni

Program edukacji regionalnej „Najbliższa okolica moją małą ojczyzną”


    Nasza miejscowość Świdnik wraz z okolicą to wspaniałe otoczenie do realizacji programu edukacyjno- wychowawczego „Najbliższa okolica moją małą ojczyzną”. Powyższy program został opracowany w 2010 roku i z chwilą uzyskania  pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej został wpisany do Zestawu Programów Wychowania Przedszkolnego Przedszkola Nr 2 w Świdniku i wdrożony do realizacji.

    Poznanie kultury naszego regionu  powinno rozpocząć się już w przedszkolu, kiedy dziecko jest otwarte na nowe doświadczenia, a co najważniejsze rozpoczyna się kształtowanie poczucia systemu wartości i przynależności do konkretnego miejsca.

Związek z własnym regionem jest sprawą bardzo istotną dla ukształtowania w dziecku poczucia własnej tożsamości. Lepsze poznanie i zrozumienie swoich korzeni wpływa na kształtowanie osobowości dziecka otwartego na otaczającą je rzeczywistość. Uświadomienie dziecku, że jego naturalne środowisko: rodzina, społeczność lokalna, ojczyzna są wielką wartością daje poczucie bezpieczeństwa i naturalnej przynależności, które nie jest możliwe bez identyfikacji z najbliższym środowiskiem.

      Zajęcia edukacyjne z zakresu edukacji regionalnej w przedszkolu nie powinny opierać się tylko na przekazie słownym, książkowym lub obejrzanym filmie lecz przede wszystkim na wielozmysłowym  poznaniu natury, środowiska. To, co nas otacza w naszej najbliższej okolicy można oglądać podczas codziennych spacerów, zaś dalsze okolice zwiedzać  na wycieczkach oraz wyjazdach edukacyjnych, do organizacji których konieczna jest współpraca przedszkola z rodzicami i najbliższym środowiskiem.

Cel tego programu to także rozbudzanie świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym, wzbudzanie chęci poznania i utożsamiania się z regionem, poprzez stopniowe poznanie historii i tradycji w swoim najbliższym otoczeniu, jakim jest dom rodzinny, przedszkole, własne miasto i najbliższy region.

Praca z programem umożliwia nauczycielom również:

-   wprowadzenie dziecka w środowisko społeczne i przyrodnicze

-   kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody

-   zapoznanie z różnorodnością świata przyrody

-   całościowe postrzeganie świata

-   dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych

-  ciekawość poznawczą prowadzoną do zdobywania wiedzy i umiejętności pod kierunkiem nauczyciela lub samodzielnie

-   kształtowanie więzi społecznych i narodowych, poznanie dóbr kultury narodowej

-   nabywanie umiejętności współdziałania w grupie

-   umiejętność samooceny

-   kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje oraz innych, zdrowie i sprawność fizyczną.

 

Od chwili wdrożenia programu dzieci uczęszczające do naszej placówki miały możliwość poznania miejsc użyteczności publicznej: Bibliotekę, Pocztę, Urząd Miasta, Pogotowie, Policję, Straż Pożarną, zakład WSK. Plac Konstytucji 3 Maja , Pomnik Nieznanego Żołnierza.

Przybliżały także sobie niektóre wydarzenia historyczne poprzez oglądanie wystaw zorganizowanych na terenie naszego miasta, np.:

-   „Ocal zabawki z epoki PRL przed zapomnieniem”- wystawa zorganizowana przez Miejski Ośrodek Kultury

-   „Legendy Polskie”- wystawa Muzeum Lalek w Pilźnie zorganizowana przez Miejski Ośrodek Kultury

-   wizyta w Strefie Historii (przybliżenie dzieciom historii miasta za pomocą zdjęć, pamiątek związanych z lotnictwem, motoryzacją, sportem i codziennym życiem w  dawnym Świdniku)

 

Dzieci poznały również historię skansenu „Muzeum Wsi Lubelskiej”. Mogły oglądać dwór szlachecki, podziwiać jego wnętrze, malarstwo portretowe, sprzęty domowe, których wcześniej używano. Zapoznały się z budownictwem dawnej wsi, sposobami ogrzewania chaty, dawnymi urządzeniami ułatwiającymi chłopom życie. Miały możliwość zaobserwować zmiany w ubieraniu się ludzi na przestrzeni wieków. Dzięki tym wiadomościom wzbogaciły swoje słownictwo.

Dla najstarszych grup zorganizowano także wycieczkę na lotnisko, podczas której dzieci zobaczyły pas startowy z towarzyszącą infrastrukturą, terminal do obsługi pasażerów, budynek straży pożarnej, budynek techniczny oraz stację paliwa lotniczego. Widzieliśmy lądujący i startujący samolot. Dzieci poznały słownictwo i z głowami pełnymi wrażeń wróciły do przedszkola co zaowocowało udziałem w konkursie plastycznym „Latający pojazd” oraz „Drugie życie śmieci”, w którym przewodnim tematem był helikopter z napisem Świdnik, jako wizytówka naszego miasta.