Statystyki

  • Odwiedziło nas: 743865
  • Do końca roku: 288 dni
  • Do wakacji: 99 dni

Program terapii pedagogicznej dla dzieci 5-6 letnich z trudnościami w zakresie sprawności językowej, percepcji wzrokowej i słuchowej "Ja też potrafię"


Program terapeutyczny „Ja też potrafię” został opracowany dla dzieci 5 i 6-letnich mających trudności w zakresie rozwoju sprawność językowej i komunikacyjnej, sprawności grafomotorycznej, percepcji słuchowej i wzrokowej. Jest wykorzystywany w trakcie pracy indywidualnej z dziećmi podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Cele ogólne programu:

‐ stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych

‐ wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach

‐ umożliwienie dzieciom uzyskania gotowości szkolnej   

Cele szczegółowe:

‐ kształtowanie komunikatywności mowy i rozwijanie mowy jako czynności umysłowej.

‐ wzbogacanie zasobu słownictwa poprzez stwarzanie okazji do rozmów, dyskusji i swobodnego wypowiadania się.

‐ wspomaganie rozwoju sprawności manualnej i graficznej

‐ usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej

‐ usprawnianie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni

‐ ćwiczenia koncentracji uwagi

‐ wspomaganie rozwoju ruchowego

‐ motywowanie do systematycznej pracy i ćwiczeń

‐ rozbudzanie wiary we własne siły i możliwości

‐ wzmacnianie pozytywnej i adekwatnej samooceny

Wymienione cele mogą być osiągnięte przez wczesne wykrycie dysfunkcji rozwojowych i prowadzenie oddziaływań terapeutycznych dostosowanych do wieku dziecka jak i rodzaju stopnia zaburzenia.

Program „Ja też potrafię” opracowany w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego ma wspomóc w osiągnięciu poniższych umiejętności określonych podstawą programową:

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: 

- w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań

Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

- zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;

- mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;

- uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi;

- w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.

Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

‐ przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych obserwowanych zmianach);

‐ grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;

‐ stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć

Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

‐ jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;

- uczestniczy w zajęciach ruchowych,

Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

‐ śpiewa piosenki; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;

‐ dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, w skupieniu słucha muzyki,

‐ tworzy muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych.

Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

‐ liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;

‐ wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;

‐ ustala równoliczność dwóch zbiorów, posługuje się liczebnikami porządkowymi;

‐ rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;

‐ wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą; zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.

Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

‐ potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki;

‐ potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;

‐ dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;

‐ interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania;

‐ słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;

‐ układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby;

‐ wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;

- rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu.

Podczas realizacji programu wykorzystywane są następujące metody pracy z dzieckiem:
• Elementy Metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz
• Kinezjologia edukacyjna G. Dennisona
• Stymulowanie rozwoju dzieci zakresie usprawniania rozwoju intelektualnego i emocjonalnego wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
• Pedagogika zabawy
• Metody: słowne, praktyczne, oglądowe, problemowe
Wszystkie metody są wspierane przez odpowiednio dobrane formy pracy inicjujące aktywność dziecka w zależności od jego indywidualnych możliwości.
Podczas indywidualnej pracyz dzieckiem powinny być uwzględniane zasady pracy korekcyjno –kompensacyjnej z dzieckiem:
- zasada indywidualizacji
- zasada stopniowania trudności
- zasada celowości
- zasada wszechstronności
- zasada życzliwości

Dla potrzeb programu stosuje się formy pracy, które sprzyjać będą zdobywaniu przez dziecko nowych umiejętności i wiadomości:
- praca w małym zespole,
- praca indywidualna,
- ćwiczenia praktyczne.

Program jest realizowany od 2011 roku. i wchodzi w skład zestawu programów wychowania przedszkolnego naszej placówki. Ze względu na charakter programu koniecznością staje się ścisła współpraca z rodzicami dzieci zakwalifikowanych do objęcia pomocą psychologiczno-pedagogicznąi.