Home Aktualności Wycieczka kl. 4b i 5a do Sandomierza
PDF

Klasy 4b i 5a na wycieczce w Baranowie Sandomierskim, Sandomierzu

i Ujeździe.

28 maja 2014 roku klasy 4b i 5a pod opieką p. I. Dobosz, p. C. Buczyńskiej, p. I. Pikuli p. A. Ginalskiej pojechały na wycieczkę szkolną do Baranowa Sandomierskiego, Sandomierza i Ujazdu.

Najpierw dotarliśmy do Baranowa Sandomierskiego. Znajduje się tam światowej klasy zabytek, dawna siedziba rodu Leszczyńskich, nazywany też „małym Wawelem”.

Kolejnym etapem naszej podróży był Sandomierz. To jedno
z najstarszych, najpiękniejszych i najważniejszych historycznie miast Polski. Zachowało się tutaj ponad 120 zabytków architektury z różnych epok. Zwiedziliśmy m.in. Bazylikę Katedralną z XIV wieku, Kościół św. Józefa z XVII wieku, wspięliśmy się na gotycką Bramę Opatowską, skąd podziwialiśmy panoramę miasta. Widzieliśmy dom Jana Długosza, Pałac Biskupi, przeszliśmy przez Furtę Dominikańską, podziwialiśmy średniowieczny rynek z Ratuszem i mieszczańskimi kamieniczkami. Przeszliśmy Podziemną Trasą Turystyczną („sandomierskie lochy”) oraz spacerowaliśmy Wąwozem Królowej Jadwigi.

Odwiedziliśmy też Zbrojownię Rycerską Chorągwi Ziemi Sandomierskiej. Taka lekcja historii bardzo ucieszyła uczniów, bo mogli nie tylko obejrzeć , ale również przymierzyć rycerskie zbroje, wziąć do ręki miecz czy kuszę.

Spacerując po Sandomierzu, trafiliśmy też na wiele miejsc znanych z serialu „Ojciec Mateusz”.

Ostatnim miejscem na trasie naszej wycieczki był Ujazd, gdzie znajduje się niezwykły pałac o nazwie Krzyżtopór. Jest to obiekt niezwykle malowniczy, wokół którego narosło wiele legend. Wskutek prac remontowych zamek odzyskał przynajmniej część dawnego blasku. Obecnie ma status trwałej ruiny.

Program wycieczki był bardzo bogaty, więc dzieci zmęczone ale pełne wrażeń wróciły do domów.