Home Aktualności Wycieczka do Dębna, Porąbki Uszewskiej i Kopalni Soli w Wieliczce.
PDF

21 listopada grupa 48 uczniów z klas IV-VI, wraz z opiekunami, udała się na wycieczkę do Dębna i Wieliczki.

W Dębnie zwiedziliśmy rezydencję o charakterze obronnym – późnogotycką budowlę wzniesioną w latach 1470-1480 przez kanclerza wielkiego koronnego kasztelana krakowskiego Jakuba z Dębna, przebudowaną w okresie renesansu. Zobaczyliśmy między innymi: Salę Rycerską urządzoną jako staropolską świetlicę zamkową, kaplicę ze sprzętami liturgicznymi i obrazami, ,,Skarbiec'' wyposażony w kolekcję ,,czarnych mebli'', gdzie m.in. eksponowana jest XVI-wieczna Biblia Wujka oraz ciekawie wyposażona winnicę i kuchnię. Zamek jest unikalną zabytkową budowlą w skali kraju.

Po wyjeździe z Dębna na kilka chwil zjechaliśmy z trasy, aby zobaczyć polskie Lourdes - Grotę Matki Bożej z Lourdes w Porąbce Uszewskiej.

Główny punkt wycieczki, czyli zwiedzanie Kopalni Soli w Wieliczce rozpoczęliśmy
o godz. 15-tej. Podzieleni na trzy grupy rozpoczęliśmy przygodę górniczą, gdyż nie zwiedzaliśmy kopalni trasą turystyczną, ale trasą górniczą. Każdy z uczestników otrzymał ekwipunek godny górnika -  roboczy strój, kask, lampę. Przygoda nasza rozpoczęła się od zjazdu najstarszym istniejącym w Wieliczce szybem górniczym - szybem Regis. Początkowo zwiedzaliśmy kopalnię na głębokości 66 m, a później zeszliśmy na głębokość 110 m. Nad wyprawą czuwał doświadczony przewodnik zwany przodowym, który  zna kopalnię od podszewki, pewnie prowadzi po labiryncie komór i korytarzy i jest dla grupy niedoświadczonych śleprów (początkujących w zawodzie górnika) najlepszym nauczycielem podziemnego fachu. Przodowy każdemu uczestnikowi ekspedycji przydzielił górniczy zawód oraz zadanie do wykonania. Do naszych zadań należało m.in.: samodzielnie zmierzyć poziom stężenia metanu, wyszukiwać i transportować sól, wyznaczać drogę i badać nieznane sobie komory. Zadania w pełni wykonaliśmy, a za nasze zaangażowanie i rzetelność otrzymaliśmy (każdy uczestnik) imienne certyfikaty potwierdzające zdobycie pierwszych szlifów górniczych.

Dzięki tej wycieczce poznaliśmy w praktyce codzienne podziemne życie, a także tajniki górniczych tradycji i obrzędów.  Trasa górnicza to niezapomniana przygoda, fascynujące spotkanie z górniczymi tradycjami i obrzędami oraz pomysł na aktywne spędzenie czasu.