Home Aktualności Zielona szkoła.
PDF

Zielona szkoła  Wieliczka-Zakopane –Kraków

Poniedziałkowy poranek -  23 maja 2016 r. – pierwszy dzień „zielonej szkoły” - Wieliczka! Tam pod opieką sympatycznego, pełnego humoru przewodnika zwiedzaliśmy podziemne korytarze Kopalni Soli. Przeszliśmy 3 km krętych korytarzy , pokonaliśmy 800 schodów , zeszliśmy na głębokość 135 m pod ziemię. Podziwialiśmy wykute w soli piękne komory, niesamowite podziemne jeziora , majestatyczne konstrukcje ciesielskie i unikalne solne rzeźby . W trakcie zwiedzania poznaliśmy legendę  księżnej Kingi, która przyniosła bogactwo soli na polską ziemię ,podziwialiśmy jej cudowną kaplicę .  Obejrzeliśmy też film 5D o historii wydobycia soli w Wieliczce, więcej informacji mogliśmy zdobyć korzystając  z multimedialnych urządzeń znajdujących się w podziemnej sali kinowej. Po południu dojechaliśmy do miejsca zakwaterowania-willi ,,Jędruś” w Murzasichlach, położonych 8 km od Zakopanego. Ośrodek jest wyposażony w plac zabaw i boiska sportowe. Wieczorem czekały na nas zabawy integracyjne- było przeciąganie liny, puszczanie baniek mydlanych, wyścigi w workach i mnóstwo innych .

Kolejny dzień to Zakopane. Powitała nas piękna, słoneczna pogoda. Po mieście oprowadzał nas  p. Bartek Gąsienica- Józkowy , przewodnik, ratownik TOPR-u oraz instruktor narciarstwa w jednej osobie. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Muzeum Tatrzańskiego im . Tytusa Chałubińskiego –jednego z najstarszych muzeów regionalnych w Polsce. Obejrzeliśmy tam czarna i biała izbę góralską, sprzęty, ubiór , sztukę  zdobniczą i rzeźby górali podtatrzańskich. Podziwialiśmy również okazy roślin i zwierząt żyjących w Tatrzańskim Parku Narodowym. Później kolejką terenowo- linową wyjechaliśmy na Gubałówkę, skąd podziwialiśmy panoramę Tatr słuchając opowieści przewodnika na temat tatrzańskich szczytów. Wyzwaniem dla wszystkich było bezpieczne zejście z Gubałówki, a trasa pełna wystających kamieni i korzeni nie należała do łatwych. Zwiedziliśmy też najstarszy zakopiański cmentarz na Pęksowym Brzysku. Pochowani tutaj są ludzie wybitni, zasłużeni dla Zakopanego, Tatr i Podhala: K. Makuszyński, T. Chałubiński, S. Marusarz, K. Przerwa –Tetmajer, S. Witkiewicz, a także znany góralski bajarz Sabała. Znajdują się tutaj groby taterników, ratowników i himalaistów m.in. Macieja Berbeki.

Kolejnym etapem naszej zakopiańskiej wędrówki był ,, Domek do góry nogami” istniejący od 2010 roku, który pozwolił nam na odczucie zjawiska w postaci innego oddziaływania sił grawitacji na człowieka. Na koniec   spacer po Krupówkach i zakup upragnionych pamiątek.

Wieczorem było pieczenie  kiełbasek na ognisku i odlewy gipsowych  figurek - prezenty dla rodziców, gra w piłkę .

W  ostatni dzień powitaliśmy Kraków. Zwiedziliśmy Smoczą Jamę, Katedrę na  Wawelu . Krętymi, wąskimi i bardzo stromymi  schodami weszliśmy  na  wieżę, gdzie podziwialiśmy potężny, ważący 12 ton Dzwon Zygmunta. Wysłuchaliśmy też hejnału z wieży kościoła Mariackiego, wraz ze zgromadzonym na placu tłumem podziękowaliśmy hejnaliście gromkimi brawami. Oczywiście podziwialiśmy również monumentalne dzieło –Ołtarz Wielki  Wita Stwosza w Kościele Mariackim. Na zakończenie wycieczki zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie pod pomnikiem wieszcza- Adama Mickiewicza. Jeszcze tylko Sukiennice i pamiątki !

Pobyt na zielonej szkole na długo pozostanie w naszej pamięci .