Kontakt
SAMORZĄDOWE PUBLICZNE PRZEDSZKOLE NR 2 W PROSZOWICACH
Menu
Strona głowna  /  Dokumenty
Dokumenty

 

STATUT

SAMORZĄDOWEGO PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA NR2

W PROSZOWICACH

 

 

 

Rozdział 1

Nazwa i typ Przedszkola

 

§ 1

  1. Samorządowe Publiczne Przedszkole nr2 w Proszowicach, zwane dalej „Przedszkolem”, jest przedszkolem publicznym.
  2. Siedzibą Przedszkola jest budynek przy ul. 3 Maja 96.
  3. Przedszkole ma 2 oddziały zlokalizowane w bloku  przy ul. Kopernika .
  4. Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Proszowice . Siedzibą Gminy Proszowice jest budynek przy ul.3 Maja 72.Zadania i kompetencje rady gminy i burmistrza określa ustawa Prawo oświatowe.
  5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem jest Małopolski Kurator Oświaty.

§ 2

Ilekroć w statucie jest mowa o:

  1. Dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Samorządowego Publicznego Przedszkola nr2  w Proszowicach;
  2. dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Samorządowego Publicznego Przedszkola nr2 w Proszowicach;
  3. rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby  sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
  4. nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Samorządowym  Publicznym Przedszkolu nr 2 w Proszowicach;
  5. organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Proszowice;

 

Rozdział 2

Cele i zadania Przedszkola

§ 3

Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

  1. Do zadań Przedszkola należy:
  1. wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
  2. tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
  3. wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej           i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
  4. zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
  5. wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
  6. wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
  7. tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,      w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
  8. przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
  9. tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
  10. tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
  11. tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania    i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
  12. współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
  13. kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
  14. systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
  15. systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
  16. organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego- kaszubskiego;
  17. tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

 

§ 4

  1. Przedszkole udziela dzieciom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu      i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych dziecka i rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka oraz czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Przedszkolu organizuje Dyrektor.
  4. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w Przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  5. Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z dziećmi w formie:
  1.  zajęć rozwijających uzdolnienia;
  2. zajęć specjalistycznych: korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;                                                                                                                            
  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na organizowaniu i prowadzeniu porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
  2. Do zadań Dyrektora w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:
  1. planowanie i koordynowanie udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  2. ustalanie form udzielania pomocy, okresu jej udzielania oraz wymiar godzin dla poszczególnych form, które będą realizowane;
  3. pisemne informowanie rodziców dziecka o formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin;
  1. Do zadań nauczyciela  w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:
  1. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci;
  2. rozpoznawanie zainteresowań i uzdolnień dzieci;
  3. prowadzenie diagnozy i obserwacji pedagogicznych;
  4. koordynowanie pracą zespołu opracowującego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny;
  5. zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym;
  6. współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym,    w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń   w środowisku utrudniającym funkcjonowanie dzieci  w życiu przedszkola;
  7. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami  i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i rodziny.

§ 5

  1. Zadania Przedszkola są realizowane z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
  2. W Przedszkolu przestrzega się następujących zasad:
  1. wszystkie zajęcia prowadzone są pod nadzorem nauczyciela;
  2. dziecko nie może pozostawać bez opieki, w każdej grupie nad bezpieczeństwem dzieci czuwa nauczyciel, woźna oddziałowa, a w grupie dzieci 3-4 letnich pomoc nauczyciela;
  3. podczas spacerów poza terenem Przedszkola opiekę nad grupą sprawuje dwóch opiekunów;
  4. sprzęt z którego korzystają dzieci jest sprawny i bezpieczny;
  5. gorące posiłki są spożywane wyłącznie w  pomieszczeniach wydzielonych w tym celu.
  1. Przedszkole dba o zdrowie dzieci poprzez:
  1. wdrażanie do dbałości o higienę osobistą;
  2. przestrzeganie przepisów w zakresie higieny i bezpieczeństwa;
  3. zachowanie właściwych proporcji między nauką i zabawą;
  4. respektowanie stosowania odżywiania wynikającego ze stanu zdrowia dziecka,   w tym stosowanej diety;
  5. zwracanie szczególnej uwagi na dzieci, którym ze względów chorobowych wymagane jest specjalne postępowanie.
  1. W zakresie promocji i ochrony zdrowia Przedszkole:
  1. współpracuje z rodzicami w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia dzieci;
  2. przeprowadza zajęcia z pielęgniarką i lekarzem;
  3. w realizowanych programach uwzględnia treści dotyczące dbałości o zdrowie   i higienę;
  4. prowadzi  działania prozdrowotne i proekologiczne.

§ 6

 1.Przedszkole realizuje cele i zadania określone w przepisach prawa, dążąc w szczególności do:

1)wspomagania indywidualnego rozwoju każdego dziecka;

2)udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej;

3)zapewnienia opieki dzieciom przebywającym w przedszkolu,

4)dostosowania metod, form i organizacji pracy z dzieckiem na zajęciach, w trakcie zabaw i innych aktywności, które dziecku towarzyszą podczas pobytu w przedszkolu.

§7

Realizacja celów następujące poprzez:

1.Zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka.

2.Stwarzanie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życia przedszkola oraz środowisku lokalnym.

3.Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów .

 

Rozdział 3

Organy Przedszkola

 

§ 8

Organami Przedszkola są:

  1. Dyrektor Przedszkola;
  2. Rada Pedagogiczna;
  3. Rada Rodziców.

§ 9

  1. Dyrektor Przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu. Zasady powierzania   i odwoływania ze stanowiska Dyrektora regulują odrębne przepisy.
  2. Przedszkolem kieruje Dyrektor, który jest jego przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników Przedszkola oraz przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
  3. Dyrektor Przedszkola w szczególności:
    1. kieruje działalnością Przedszkola i reprezentuje go na zewnątrz;
    2. sprawuje nadzór pedagogiczny;
    3. sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
    4. realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
    5. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Przedszkola  i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
    6. wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole;
    7. współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
    8. stwarza warunki do działania w Przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej  i opiekuńczej Przedszkola;
    9. odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego;
    10. wydaje decyzje administracyjne w sprawie:
    11. skreślenia dziecka z listy dzieci Przedszkola, jeżeli nie podlega obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,
    12. nadania stopnia awansu nauczyciela kontraktowego;
    13. do dnia 31 sierpnia każdego roku przedstawia Radzie Pedagogicznej wyniki    i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
    14. gromadzi informacje o pracy nadzorowanych nauczycieli niezbędne do dokonywania oceny ich pracy;
    15. dokonuje oceny pracy nauczyciela;
    16. dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
  1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu  nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
  1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola;
  2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Przedszkola;
  3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Przedszkola.
  1. Dyrektor Przedszkola odpowiedzialny jest w szczególności za:
    1. wychowawczo - dydaktyczny poziom Przedszkola;
  1. realizację zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej, podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących, oraz zarządzeniami organów nadzorujących Przedszkole;
  2. tworzenie warunków do rozwijania samodzielnej pracy dzieci;
  3. zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;
  4. zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków do pracy;
  5. prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej.
  1. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i  rodzicami.
  2. Dyrektor jest obowiązany powiadomić do 30 września dyrektora szkoły podstawowej w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie.
  3. Na wniosek rodziców Dyrektor może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego poza Przedszkolem.
  4. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego wpisując go do  zestawu programów wychowania przedszkolnego.
  5. Dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.

§ 10

  1. W Przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni   w Przedszkolu. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Przedszkola.
  3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.
  4. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora, organu prowadzącego Przedszkole albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
  5. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z „Regulaminem działalności Rady Pedagogicznej”.
  6. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
  1. zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
  2. podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Przedszkolu, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;
  3. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola;
  4. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Przedszkola;
  5. ustalanie regulaminu swojej działalności;
  6. przygotowywanie projektu statutu albo jego zmian.
  1. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
  1. organizację pracy Przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć;
  2. projekt planu finansowego Przedszkola;
  3. propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych  i opiekuńczych;
  4. wnioski Dyrektora o przyznanie  odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Przedszkola;
  5. dopuszczenie do użytku w Przedszkolu zaproponowanego przez nauczycieli programu wychowania przedszkolnego;
  6. powierzenie stanowiska Dyrektora, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił.

       8.Rada Pedagogiczna:

  1. deleguje dwóch przedstawicieli Rady Pedagogicznej do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora Przedszkola;
  2. może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora Przedszkola;
  3. wyłania przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;
  4. uzgadnia czas pracy przedszkola ustalonego przez organ prowadzący na wniosek Dyrektora Przedszkola;                                                                                                                                       
  5. Wnioskuje o ustalenie ramowego rozkładu dnia w Przedszkolu.
  1. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 6, niezgodnych   z przepisami prawa. Sposób postępowania w przypadku wstrzymania uchwały określa ustawa.
  2. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
  3. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Teksty uchwał są rejestrowane   i przechowywane osobno.
  4. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
  5. Zadania i obowiązki przewodniczącego Rady Pedagogicznej oraz członków Rady Pedagogicznej, sposób głosowania, formy i sposób protokołowania i dokumentowania zebrań Rady Pedagogicznej, zadania zespołów Rady określa ,,Regulaminu działalności Rady Pedagogicznej Samorządowego Publicznego Przedszkola Nr 2  w Proszowicach”.

§ 11

  1. W Przedszkolu działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci.
  2. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
  3. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
  1. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Przedszkola;
  2. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Przedszkola;
  3. uchwalanie regulaminu swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem Przedszkola;
  4. delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora Przedszkola;
  5. opiniowanie pracy nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego do ustalenia oceny dorobku zawodowego za okres stażu.
  1. Rada Rodziców może wystąpić:
    1. z wnioskiem do Dyrektora o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
    2. do Dyrektora i innych organów Przedszkola, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Przedszkola.
  2. Rada Rodziców uchwala „Regulamin działalności Rady Rodziców”, w którym określa w szczególności:
  1. wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady;
  2. szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych do Rady Rodziców;
  3. zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
  1. Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
  2. W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa Regulamin, o którym mowa w ust. 5.
  3. Fundusze, o których mowa w ust. 7, mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym Rady Rodziców.

§ 12

  1. Organy Przedszkola działają w ramach posiadanych kompetencji i regulaminów tak, aby przede wszystkim:
    1. gwarantowały każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji;
    2. zapewniały bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola, planowanych i podejmowanych działań lub decyzji;
    3. planowały i podejmowały wspólne działania.
  1. Bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola o podejmowanych  i planowanych działaniach umożliwiają:
    1. zebrania z ogółem rodziców i nauczycielami;
    2. zapraszanie na zebrania Rady Pedagogicznej przedstawicieli Rady Rodziców;
    3. zapraszanie na zebrania Rady Rodziców Dyrektora lub innego przedstawiciela Rady Pedagogicznej.

§ 13

1.Nieporozumienia i spory kompetencyjne pomiędzy Radą Pedagogiczną a Radą  Rodziców rozstrzyga Dyrektor Przedszkola poprzez:

  1)wysłuchanie każdej z zainteresowanych stron;

  2)podejmowanie próby wyjaśniania istoty nieporozumień;

  3)mediacje.

2.W sprawach nierozstrzygniętych przez Dyrektora strony mogą  zwracać się, w zależności od przedmiotu sporu, do organu prowadzącego lub organu sprawującego            

     nadzór pedagogiczny.

3.W sprawach spornych pomiędzy Dyrektorem Przedszkola, a organami Przedszkola, których nie udało się rozstrzygnąć w Przedszkolu, strony mogą zwracać się    o   rozstrzygnięcie, w zależności od przedmiotu sporu, do organu prowadzącego lub  organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

4.Decyzja organu, o którym mowa w ust.1 uznaje się za ostateczną.

 

Rozdział 4

Organizacja pracy  Przedszkola

 

§ 14

  1. Przedszkole pracuje cały rok szkolny z wyjątkiem okresu wyznaczonego przez organ prowadzący Przedszkole. Czas pracy Przedszkola jest uzgadniany z Radą Rodziców.
  2. W okresie przerwy w pracy Przedszkola dzieci mają prawo uczęszczania do dyżurnego przedszkola wskazanego przez organ prowadzący.
  3. Przedszkole pełni także w terminie ustalonym przez organ prowadzący zadania przedszkola dyżurnego.
  4. Dyrektor opracowuje na każdy rok szkolny arkusz organizacji Przedszkola, w którym określa szczegółową organizację kształcenia, wychowania i opieki po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych.
  5. Arkusz organizacji Przedszkola zatwierdza organ prowadzący po zasięgnięciu opinii Małopolskiego Kuratora Oświaty.
  6. W przypadku wprowadzenia do 30 września zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji Przedszkola ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.

§ 15

Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział do którego uczęszczają dzieci w zbliżonym wieku.

  1. Przedszkole prowadzi 3 oddziały.
  2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 osób.
  3. Zasady powierzania oddziału i zadania wychowawcy oddziału określa § 27.

§ 16

  1. W Przedszkolu może być organizowane  wczesne wspomaganie rozwoju dzieci.
  2. Dyrektor powołuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zwany dalej „zespołem”. Dyrektor koordynuje pracę zespołu lub upoważnia do tych zadań nauczyciela.
  3. W skład zespołu wchodzi:
  1. pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog
  2. psycholog;
  3. logopeda;
  4. inny specjalista – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
  5. Do zadań zespołu należy:
  6. Ustalanie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka:
  7. Nawiązanie współpracy z: przedszkolem,  podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności,  ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb;

  8. Opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem;
  9. Ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;

  10. Analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.

  11. Miejsce prowadzenia zajęć ustala Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
  12. Dyrektor może zawierać porozumienia z innymi organami lub osobami prowadzącymi podmioty, w celu realizacji części wskazań zawartych w opinii.
  13.  Dyrektor określa liczbę godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, którymi obejmowane jest dane dziecko, sposób rozliczeń między podmiotami.

§ 17

  1. Rodzice dziecka mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka z Przedszkola z zastrzeżeniem ust. 2. Opiekę na dzieckiem w drodze do Przedszkola   i z Przedszkola sprawują rodzice.
  2. Rodzice mogą upoważnić pełnoletnią osobę do odbioru dziecka z Przedszkola. Upoważnienie powinno zawierać: imię i nazwisko osoby upoważnionej, serię i numer dowodu tożsamości oraz własnoręczny podpis rodzica. Jednorazowe upoważnienia przechowuje wychowawca w dokumentacji Przedszkola przez tydzień.
  3. W szczególnym przypadku rodzice mogą upoważnić osobę, która ukończyła 13 lat, do odbioru dziecka z Przedszkola.
  4. Rodzice lub osoba upoważniona powinna przyprowadzić dziecko do szatni i oddać pod opiekę nauczyciela.
  5. Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie, która ze względu na swój stan (np. nietrzeźwość) stanowi zagrożenie dla jego bezpieczeństwa.
  6. Rodzice mają obowiązek odebrania dziecka z przedszkola do godziny jego zamknięcia. W przypadku, gdy rodzice lub osoba upoważniona nie odbiera dziecka z Przedszkola, dziecko pozostaje pod opieką nauczyciela lub innej osoby wyznaczonej przez Dyrektora nie dłużej jak do jednej godziny od zakończonych zajęć.
  7. Przedszkole podejmuje działania związane z kontaktowaniem się z rodzicami lub osobami upoważnionymi, które nie odebrały dziecka z Przedszkola. Nauczyciel lub osoba dyżurująca o nieodebraniu dziecka w terminie zawiadamia Dyrektora.
  8. W przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola przez rodziców po upływie czasu, o którym mowa w ust. 6, oraz niemożnością skontaktowania się z nimi bądź osobami upoważnionymi, Dyrektor lub nauczyciel podejmie decyzję o wezwaniu Policji.
  9. Żądanie jednego z rodziców dotyczące nie wydawania dziecka z Przedszkola drugiemu z rodziców może być respektowane wyłącznie w wypadku poparcia tego żądania stosownym orzeczeniem sądowym.

§ 18

1.Przedszkole zapewnia  stałą opiekę pedagogiczną   dzieciom w czasie pobytu   w przedszkolu oraz zajęć poza przedszkolem ( spacery, wycieczki).                                  

2. Zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak  i psychicznych.

3. W nagłych zdarzeniach działania wszystkich pracowników przedszkola, bez względu na zakres czynności służbowych,  w pierwszej kolejności skierowane są na 

   zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.                                                                                                                                 

4.Współpracuje  z poradnią psychologiczno- pedagogiczną w celu uzyskania porad  i konsultacji.

§ 19

1.Wysokość opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz zasady zwolnienia z opłat ustalone przez organ prowadzący.

2.Wysokość opłaty za świadczenia Przedszkola realizowane w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie nie może być wyższa niż 1 złotych za godzinę zajęć.        

 3.Przedszkole zapewnia możliwość korzystania z 3 posiłków dziennie.           

 4.Rodzice dziecka przebywającego w przedszkolu dłużej niż 3 godziny dziennie, a nie  korzystającego z wyżywienia, są zobowiązani do zapewnienia dziecku posiłku we

    własnym zakresie. Sposób dożywiania dziecka ustala Dyrektor w porozumieniuz rodzicami.

5.Koszty wyżywienia dziecka/wsad do garnka/w pełni pokrywane są przez rodziców.

6.Dzienna stawka wyżywienia oraz poszczególnych posiłków ustala Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.

7.W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, po uprzednim zgłoszeniu tego  faktu Dyrektorowi, rodzicom przysługuje zwrot kosztów za niewykorzystane posiłki,

   w następnym miesiącu.

8.Termin i sposób opłat za przedszkole ustala dyrektor w porozumieniu z rodzicami.

9.Dyrektor podpisuje z rodzicami umowę w sprawie korzystania z usług Przedszkola.

§ 20

1.Czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek Dyrektora   Przedszkola, w uzgodnieniu z radą rodziców.

 2.Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, tj. od 1 września do 31 sierpnia.

3.Terminy przerw w pracy Przedszkola ustalane są i zatwierdzane przez organ prowadzący, po  zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, w arkuszu

  organizacji Przedszkola na dany rok szkolny.

4.Przedszkole pracuje w godzinach od 6:45 do 15:45 w dni robocze, od poniedziałku do piątku.

5.Czas otwarcia i zamykania Przedszkola może ulegać zmianie, w zależności od potrzeb rodziców.

6.Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się od godz.8:00 do 13:00.

§ 21

1.Współdzialanie z rodzicami dzieci odbywa się poprzez:

   1)zebrania ogólne z Dyrektorem i grupowe z nauczycielem ;

   2)konsultacje i rozmowy indywidualne z Dyrektorem, nauczycielami, logopedą -  w miarę potrzeb;   

  3) tablice informacyjne dla rodziców;

  4)zajęcia otwarte dla rodziców 2 razy w ciągu roku;

  5)udział w uroczystościach i imprezach przedszkolnych;

  6)współpraca z Radą Rodziców.

2.Spotkania z rodzicami organizowane są w miarę potrzeb bieżących, lecz nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym.

3.Spotkania indywidualne z rodzicami organizowane są z inicjatywy rodziców lub  nauczyciela, po zakończeniu  pracy z dziećmi.

4.Rodzice mają prawo do:

   1)znajomości zamierzeń i działań dydaktyczno- wychowawczych nauczyciela, wynikających z planowania miesięcznego;

   2)uzyskiwania rzetelnej i fachowej informacji na temat dziecka w zakresie postępów  i niepowodzeń oraz zachowania;

   3)pomocy ze strony Przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

   3)pomocy w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęcia wczesnej interwencji specjalistycznej.

 

Rozdział 5

Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola

 

§ 22

  1. W Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola.
  2. Zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli regulują przepisy Karty Nauczyciela    i Kodeksu pracy.
  3. Zasady zatrudniania i zwalniania innych pracowników Przedszkola regulują przepisy Kodeksu pracy.
  4. W Przedszkolu obowiązuje Regulamin pracy.

§ 23

  1. Do zakresu zadań nauczyciela związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy:
  1. zapewnienie dzieciom stałej opieki gwarantującej  bezpieczeństwo podczas prowadzonych zajęć oraz podczas spacerów i wycieczek;
  2. przestrzeganie ustaleń porządkowych dotyczących przemieszczania się dzieci po Przedszkolu;
  3. zwracanie uwagi na okoliczności nasuwające możliwość nieszczęśliwego wypadku, w tym podczas przebywania dzieci na zewnątrz budynku;                                     
  4. zapoznawanie dzieci z zasadami bezpiecznych zachowań w różnych sytuacjach
  5. nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę  moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej dzieci.
  6. współpracowanie z rodzicami w ramach jednolitych oddziaływań dotyczących utrwalania nawyków bezpiecznego zachowania;
  7. dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt przedszkola;
  8. zapewnienie higienicznych warunków pracy;
  9. Nauczycielowi  nie wolno pozostawić dzieci bez opieki innego nauczyciela.

§ 24

       1. Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie współdziałania z rodzicami należy:

  1. systematyczne informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu;
  2.  zapoznawanie rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego  i włączanie ich do kształtowania u dziecka określonych w tej podstawie wiadomości i umiejętności;
  3. informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączanie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie one natrafiają;
  4. zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola poprzez:
    1. wspólne organizowanie wydarzeń, w których biorą udział dzieci,
    2. pomoc w organizowaniu wycieczek, wyjść do teatru,
    3. udział w akcjach charytatywnych np. zbieranie nakrętek,
  5. informowanie rodziców o zachowaniu dziecka w Przedszkolu i grupie rówieśniczej oraz o jego postępach w  rozwoju;

§ 25

  1. Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie planowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej należy:
  1. przedstawianie Dyrektorowi programu wychowania przedszkolnego;
  2. planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo- dydaktycznej w oparciu o wybrany program wychowania przedszkolnego;
  3. stosuje nowoczesne, aktywizujące metody pracy;
  4. organizowanie zajęć wspierających rozwój aktywności dzieci zgodnych z ich  z możliwościami;
  5. tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań;
  6.  prowadzenie zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach.
  1. Nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
  2. Nauczyciel powinien podnosić swoją wiedzę ogólną i zawodową uczestnicząc we wszelkich formach doskonalenia zawodowego
  3. Planowanie własnego rozwoju zawodowego- systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych poprzez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego, samokształcenia, doskonalenia warsztatu pracy.

§ 26

  1. Nauczyciel jest obowiązany do prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci.
  2. Nauczyciel dokumentuje obserwacje pedagogiczne w „Arkuszu obserwacji dziecka”.
  3. Arkusz obserwacji dziecka stanowi podstawę do sporządzenia przez nauczyciela „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w klasie pierwszej. Informację tą nauczyciel przekazuje rodzicom do końca kwietnia.

§ 27

  1. Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną należy:
  1. zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów w formie: zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć specjalistycznych-logopedycznych oraz innych rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne;
  2. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,  dostosowanie sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych dzieci;
  3. udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy   z dzieckiem;
  4. ocena efektywności udzielanej pomocy;
  5. formułowanie wniosków dotyczących  dalszych działań mających na celu  poprawę funkcjonowania dziecka
  1. W zakresie realizacji zadań związanych z opieką zdrowotną nauczyciel:
  1. ponosi odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu dzieci w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek , spacerów  i zabaw;
  2. podejmuje działania z zakresu profilaktyki;

§ 28

  1. Dyrektor powierza opiece poszczególne oddziały dwóm nauczycielom pracującym   w tym oddziale, zwanych  dalej „wychowawcami”.
  2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej jeden wychowawca opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do Przedszkola.
  3. Do zadań wychowawcy należy:
  1. planowanie pracy wychowawczej powierzonego oddziału;
  2. współdziałanie z rodzicami w zakresie realizacji zadań wychowawczych Przedszkola;
  3. utrzymywanie stałych kontaktów z rodzicami dzieci oddziału;
  4. prowadzenie dziennika oddziału przedszkolnego;
  1. Dyrektor na wniosek nauczyciela może odwołać go z funkcji wychowawcy.
  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dyrektor może odwołać nauczyciela   z funkcji wychowawcy.

§ 29

  1. Do zakresu zadań innych pracowników Przedszkola w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole należy:
  1. przestrzeganie przyjętych w Przedszkolu zarządzeń Dyrektora dotyczących spraw organizacyjno-porządkowych;
  2. właściwe reagowania na zauważone ryzykowane zachowania dzieci poprzez powiadamianie o nich wychowawcę i Dyrektora;
  3. uniemożliwianie dzieciom wstępu do kuchni i jej zaplecza.

 

Rozdział 6

Dzieci Przedszkola

 

§ 30

  1. Dziecko ma prawo do:
  1. właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczego dostarczającego różnorodnych bodźców, zgodnie z zasadami pracy z małym dzieckiem, potrzebami i możliwościami rozwojowymi ;
  2. zabawy i działania w bezpiecznych warunkach;
  3. wszechstronnego rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań i zdolności, możliwości i potrzeby twórczej aktywności;
  4. szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
  5. ochrony przed wszelkimi formami wyrażenia przemocy fizycznej bądź psychicznej
  6. poszanowania jego godności osobistej;
  7. poszanowania własności;
  8. opieki i ochrony;
  9. partnerskiej rozmowy na każdy temat;
  10. akceptacji takim, jakie jest;
  11. indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju;
  12. korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej i innej specjalistycznej organizowanej w przedszkolu;
  13. swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one praw innych;
  14. zabawy i wyboru towarzyszy zabaw;
  15. regulowania własnych potrzeb zgodnie z zasadami współżycia społecznego;
  16. nagradzania wysiłków i osiągnięć;
  17. stałej  uwagi i opieki nauczyciela, oraz innych pracowników przedszkola
  1. Do obowiązków dziecka należy:
  1. Przestrzeganie wspólnie ustalonych zasad i norm postępowania w grupie;
  2. bezwzględnego poszanowania nietykalności cielesnej innych: dzieci, dorosłych;
  3. przestrzeganie ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
  4. poszanowanie godności osobistej i innych;
  5. dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych;
  6. sygnalizowanie złego samopoczucia i potrzeb fizjologicznych;
  7. słuchanie i reagowanie na polecenia nauczyciela;
  8. szanowanie wytworów innych dzieci;
  9. szanowanie sprzętu i zabawek znajdujących się w przedszkolu
  1. Dyrektor może skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku:
  1. uzyskania opinii specjalisty stwierdzającej, że dziecko nie może przebywać  w grupie dzieci zdrowych, w oddziale ogólnodostępnym.

       4.Skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka objętego rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym.

 

Rozdział 7

Przyjmowanie dzieci do przedszkola

 

§ 31

  1. Do Przedszkola mogą uczęszczać dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
  2. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego.
  3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
  4. Dzieci w wieku 3–5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w Przedszkolu.
  5. Zapewnienie warunków, o których mowa w ust. 2 jest zadaniem organu prowadzącego.

§ 32

1.Dzieci przyjmuje się do przedszkola po przeprowadzeniu postępowania  rekrutacyjnego, na wniosek rodzica.

2.Do publicznego przedszkola przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze  danej gminy.

3.W przypadku większej liczby kandydatów spełniających warunek, o którym mowa w ust.2 niż liczba wolnych miejsc w przedszkolu brane są pod uwagę kryteria

  określone w art.131 ust.2 Prawo oświatowe

4.Na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę kryteria określone  przez organ prowadzący.

5.Kandydaci zamieszkali poza obszarem danej gminy mogą być przyjęci do Przedszkola na terenie tej gminy, jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, Przedszkole  dysponuje wolnymi miejscami.

6. O przyjęciu dziecka do Przedszkola, w trakcie roku szkolnego, decyduje Dyrektor Przedszkola, jeżeli przedszkole dysponuje wolnymi miejscami.

§ 33

Szczegółowe zasady rekrutacji do Przedszkola określa ustawa Prawo oświatowe.

 

Rozdział 8

Postanowienia końcowe

 

§ 34

Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację w oparciu o odrębne przepisy zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt.

§35

Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.

§ 36

Przedszkole używa pieczęci w brzmieniu:

 

Samorządowe Publiczne Przedszkole nr2

  32- 100 Proszowice ul. 3 Maja 96

   tel. 12 386-13-58

  NIP 682 15 27 579 REGON 357106006

§37

1.Statut obowiązuje w równym stopniu  wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.                                              

2. Zmiany  statutu wprowadza się na wniosek organów przedszkola, organu prowadzącego lub nadzorującego albo w przypadku zmiany przepisów.                                                                   

3.Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o zmianie tekstu jednolitego statutu.

§ 38

Rada Pedagogiczna uchwałą nr 7/2017/2018 z dnia 29 listopada 2017r zatwierdza ujednolicony tekst statutu po wprowadzonych zmianach.

§39

Traci moc statut z dnia 31 stycznia 2014r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

 


Ostatnia aktualizacja: 2021-03-09