W bieżącym roku szkolnym w I Liceum Ogólnokształcącym w Głownie realizowana jest już trzecia edycja innowacji pedagogicznej pod nazwą „Akademia Licealisty”, w ramach której uczniowie LO biorą udział w wykładach i zajęciach warsztatowych, organizowanych we współpracy z Uniwersytetem Łódzkim i Politechniką Łódzką.

Już we wrześniu tegoroczni pierwszoklasiści dokonali wyboru wariantu programowego Akademii, zgodnego z ich zainteresowaniami: humanistycznymi i językowymi, przyrodniczymi czy matematyczno-informatycznymi. Zgodnie z tymi deklaracjami, zaproponowano im udział w odpowiednich profilach zajęć akademickich, koordynowanych z ramienia szkoły przez nauczycielki: Annę Rakowską, Martę Polit-Wawrzyn, Beatę Binias i Ilonę Dąbrowską. Należy tu zaznaczyć, że autorką koncepcji Akademii i jej pierwszego programu jest dyrektor I LO Iwona Mokras-Wosik.

- Inspiracją do napisania programu zajęć „Akademia Licealisty - International Studies” była współpraca z Wydziałem Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego w latach 2012-2016 – opowiada dyrektor Mokras-Wosik. - Doświadczenia związane z organizowaniem warsztatów stacjonarnych i wyjazdowych, w oparciu o zasoby ww. wydziału, przyczyniły się do chęci ujęcia takich zajęć w usystematyzowany program, spójny z podstawą programową.

Do tej pory uczelniane realia poznawały trzy kolejne roczniki adeptów Akademii, wyjeżdżając na zajęcia do Łodzi, czy też goszcząc naukowców w murach LO, a także spotykając się z dyplomatami USA i Kanady. W tym roku szkolnym I Liceum Ogólnokształcącemu w Głownie, poza wspomnianym wyżej wdziałem UŁ, udało się nawiązać współpracę z wydziałami uniwersyteckimi: Biologii i Ochrony Środowiska, Zarządzania i in., a także z Politechniką Łódzką.

- Władze wspomnianych uczelni wyraziły zgodę na wspieranie merytoryczne i organizacyjne naszych działań podczas realizacji innowacji. – opowiada Iwona Mokras-Wosik. - Wprowadzenie innowacji zmierza do stworzenia uczniom, tym deklarującym chęć kształcenia się w przyszłości w zawodach związanych z szeroko rozumianymi studiami humanistycznymi, a z drugiej strony także uczniom o zainteresowaniach naukami ścisłymi, szansy na dokonanie w niedalekiej przyszłości trafnych wyborów edukacyjno – zawodowych, co uchroni ich przed ewentualnymi porażkami na starcie kariery zawodowej.

Od pierwszej edycji „Akademii Licealisty”, jej uczestnicy odnotowują swoją aktywność w ramach projektu w Indeksach Licealisty, wręczanych im uroczyście podczas inauguracji, a osiągnięcia na tym polu nie pozostają bez wpływu na oceny z poszczególnych przedmiotów. Tym jednak, co przede wszystkim zyskuje licealna młodzież, jest poszerzona wiedza i obycie w środowisku akademickim, z którym przecież większość zetknie się wkrótce po maturze. Świadomość tego, jak wyglądają studia i jakie kierunki oferują partnerzy projektu, ułatwia młodym ludziom dokonanie wyboru dalszej ścieżki kształcenia.

Inauguracja tegorocznej edycji programu miała miejsce 14 października. Od tego momentu uczniowie rozpoczęli zajęcia, realizowane w ramach wybranego przez nich wariantu: humanistyczno-językowego, matematyczno-językowego, przyrodniczego bądź ogólnego. Jednym z pierwszych działań były warsztaty ze studentami psychologii na Wydziale Nauk o Wychowaniu. Uczestnicy zajęć szukali odpowiedzi m.in. na takie pytania, jak: gdzie wyjechać, aby się zakochać i być szczęśliwym oraz jak zarządzać sobą w czasie? Po warsztatach, licealiści udali się na Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ, gdzie wysłuchali wykładu pt. „Mapa jako pomysł na skuteczną naukę”, który dotyczył interpretacji map oraz szybkiego i skutecznego szukania prawidłowości i zależności między zjawiskami na nich prezentowanymi. Z kolei 12 listopada uczniowie I LO w Głownie wcielili się w rolę studentów Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych UŁ i uczestniczyli w anglojęzycznych wykładach z przedmiotu Introduction to Politics (Wprowadzenie do polityki) oraz w warsztatach prowadzonych przez studentów z zagranicy.

Kilkanaście dni później matematycy realizujący program „Akademii Licealisty” po raz pierwszy wzięli udział w wykładzie na Politechnice Łódzkiej. Dr inż. Magdalena Nockowska odkrywała przed nimi tajemnice liczb pierwszych i ich zastosowania m.in. w kryptografii. 22 listopada uczniowie klas o profilu biologiczno-chemicznym wzięli udział w warsztatach eksperymentalnych, przeprowadzonych przez Studenckie Koło Naukowe Chemików Uniwersytetu Łódzkiego. Tego samego dnia w Lesie Łagiewnickim odbyły się zajęcia terenowe dla profilu ogólnego Akademii, polegające na badaniu morfologii gleby.

- Dzięki temu programowi na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych mamy możliwość osłuchania się z żywym językiem angielskim. To także kontakt z różnymi kulturami, a przez to nauka tolerancji. Możemy zobaczyć, jak wyglądają prawdziwe wykłady oraz mamy szansę zapoznania się z uczelnią - opowiadają uczennice klasy I b: Weronika Podlecka, Maja Dulemba i Karina Kowalska.