16 grudnia w bibliotece pedagogicznej w Zgierzu podsumowano konkurs pod hasłem „Dyktando z fantazją”, w którym wzięli udział uczniowie sześciu szkół podstawowych z terenu powiatu zgierskiego.

W październiku 2019 roku obchodziliśmy Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji pod hasłem „Dysleksja – zasoby, zdolności, talenty”. Z tej okazji Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Łodzi – Filia w Zgierzu i Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zgierzu zorganizowały konkurs dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych „Dyktando z fantazją”

Głównym celem konkursu było podkreślenie faktu, że dysleksja nie musi być ograniczeniem oraz zwrócenie uwagi, że każdy z nas ma potencjał, rożnego rodzaju zasoby, zdolności i talenty – które mogą być rozwijane pomimo dysleksji. Pozostałe istotne cele konkursu to: popularyzowanie wiedzy nt. specyficznych trudności w nauce czytania i pisania, przełamywanie uprzedzeń związanych z dysleksją, zmiana postaw wobec osób dyslektycznych, ukazanie potencjału osób z dysleksją, rozwijanie umiejętności pisarskich uczniów, rozwijanie umiejętności i nawyku korzystania ze słowników, utrwalanie i popularyzowanie zasad poprawnej polszczyzny.

Zadanie postawione uczestnikom polegało na wymyśleniu i napisaniu tekstu dyktanda, którego tematyka dotyczyła dysleksji oraz zdolności i talentów, które mogą być rozwijane, pomimo jej stwierdzenia. Na konkurs wpłynęło 16 prac z 6 placówek z terenu powiatu zgierskiego: Szkoły Podstawowej w Dąbrówce Wielkiej, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Grotnikach, Szkoły Podstawowej w Modlnej, Szkoły Podstawowej w Słowiku, Szkoły Podstawowej w Solcy Wielkiej i Szkoły Podstawowej nr 2 w Strykowie.

Jury w składzie: dr Alicja Matusz-Rżewska (nauczyciel języka polskiego w Szkole Podstawowej w Szczawinie, ZSO im. S. Staszica w Zgierzu i konsultant w WODN w Zgierzu), Emil Wiktorowski (dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zgierzu) Grażyna Nowakowska i Danuta Marcinkowska (pedagodzy z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zgierzu), Elżbieta Wójcik (kierownik biblioteki pedagogicznej w Zgierzu) oraz Ewelina Rokicka (nauczyciel bibliotekarz z biblioteki pedagogicznej w Zgierzu), dokonując oceny brało pod uwagę: zgodność pracy z tematem, twórczy charakter tekstu, poprawność zapisu pod względem zgodności z zasadami ortografii i interpunkcji, dużą liczbę wyrazów zawierających trudności ortograficzne.

Finał konkursu odbył się 16 grudnia 2019 roku w bibliotece pedagogicznej w Zgierzu. Jury przyznało cztery nagrody główne i trzy wyróżnienia. Pierwsze miejsce zajęła Monika Jóźwiak (ZSP w Grotnikach), drugie miejsce – Kamil Sęk (SP w Słowiku), trzecie miejsce ex aequo przypadło Nikoli Olczyk (ZSP w Grotnikach) i Martynie Miśkiewicz (SP nr 2 w Strykowie). Wyróżnienia otrzymali: Alina Szafrańska (SP w Dąbrówce Wielkiej), Zuzanna Szeląg (SP w Solcy Wielkiej), Kamila Sadowska (SP w Słowiku).

Laureaci konkursu otrzymali nagrody książkowe ufundowane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Zgierzu, natomiast wszyscy uczestnicy konkursu - dyplomy za udział i gry „Powiatomania – chwytasz?”, przekazane przez Starostwo Powiatowe w Zgierzu.