V Plener Malarski “Sztuka na Granicy” –>> 1999 r.
Miejscem spotkania artystów w roku 1999 było Chyrzyno, ośrodek ornitologiczny położony w rezerwacie przyrody. Patrząc na bujną przyrodę w jej mnogości form, mam ochotę przyjrzeć się ptakom, których różnorodność gatunków jest w tym miejscu wręcz metaforyczna. Czas jesieni gromadzi ptasie sejmiki, podczas których powstają bardzo ważne decyzje. Pisze o tym, bo podobieństwa ze zgromadzonymi i debatującymi tutaj artystami są uderzające. Tak jako owe ptaki artyści nie chcą respektować granic terytorialnych, poznawczych, estetycznych, może swoich własnych. Właśnie w owym miejscu zrodziła się idea “Sztuki na granicy”.
To tutaj od kilku lat spotykają się artyści z wielu krajów, a ’99 roku duża grupa artystów z Niemiec. Jest ważne i całkiem naturalne, że sąsiedzi-artyści spotykają się. Chcą ze sobą przebywać, przyglądać się sobie i konfrontowac postawy twórcze, słowem ubogacać się wzajemnie. Ważne jest, że wielu z nas zna się osobiście. Prace tu zgromadzone są świadectwem tego uczestnictwa. Cieszy różnorodność estetyk. Od prac inspirowanych poetyką miejsca, do zapisów, znaków, będących kontynuacją wcześniejszej rozmowy ze sobą… Jest jeszcze i to, że może tak jak miejsce i ludzie tworząc określone zdarzenia, które nie są obojętne dla życia obrazu, stana się tym razem istotnym impulsem w naszej twórczości
Wojciech Plust – komisarz wystawy
uczestnicy V pleneru “SZTUKA NA GRANICY” – Kostrzyn’99
Michał Bajsarowicz (Polska)
Mariusz Kaczmarek (Polska)
Andrzej Leśnik (Polska)
Tomasz Lubaszka (Polska)
Janet Ludlow (Wielka Brytania)
Dariusz Miliński (Polska)
Gustaw Nawrocki (Polska)
Wojciech Plust (Polska) – komisarz artystyczny
Juliusz Piechocki (Polska)
Zbigniew Rossa (USA)
Werner Schaarman (Niemcy)
Stefani Schneider (Niemcy)
Franziska Uhl (Niemcy)
Andrzej K. Wiśniewski (Belgia)
Tanja Zimmerman (Niemcy)
Michał Bajsarowicz, “AKT”, olej/płótno 60×80
Mariusz Kaczmarek, “MIETKI”, technika mieszana 100×280
Andrzej Leśnik, “RYTMY X”, olej/płótno 120×80
Tomasz Lubaszka, “DAMY RADE”, technika własna/płyta pilśniowa 130×95
Janet Ludlow, “RED/BLUE”, oil on canvas 30×40
Dariusz Miliński, “SKRZYPEK Z CHYRZYNA”, olej/płótno 70×100
Gustaw Nawrocki, “OBELISK”, olej/płótno 60×80
Juliusz Piechocki, “Słońsk”, olej/płótno 70×70
Wojciech Plust, “BŁĘKITNE NIEBO”, akryl/płótno 125×100
Zbigniew Rossa, “WIERSZ ‘RYBA”, kolejny rozdział poezji przestrzennej
Werner Schaarmann, “O KATLE – WAS IT HOME, WHERE YOU LAID YOUR HEAD?”, Mehrteilige Abguesse des Fussbodens der Festung Kuestrin
Stefani Schneider, “ZEIT VERGEHT NICHT”, Oel/Papier (Monotypie) 42×60
Franziska Uhl, “METAMORPHOSE”, Tuschzeichnung 40×30
Andrzej K. Wiśniewski, “Au Creneau de Babel”
Tanja Zimmermann, “Ueber den Strand”, Collage 30×20
NIŻEJ ZDJĘCIA Z PLENERU
Michał Bajsarowicz nie tylko maluje
Tomasz Lubaszka przy pracy
Stefani Schneider w pracowni w starej przepompowni
Artystyczna biesiada
Wieża wykonana przez Andrzeja Wiśniewskiego nabrała magicznego wręcz znaczenia dla uczestników pleneru
Wojciech Plust – rozmyślania o sztuce?
Dariusz Miliński przy pracy
Zbigniew Rossa i Andrzej Wiśniewski podczas przekraczania granicy na Odrze z “poezją przestrzenną”