IV Plener Malarski “Sztuka na Granicy” –>> 1998 r.

2008-01-22 

Cały dzień

Poszukiwanie w obrazie treści, twierdzenie, że u podstaw treści, sensu, właściwie wszystkiego, leży znaczenie, ze znaczenie to należy rozszyfrować lub dekonstruować, iż pojęcie rzeczywistości obiektywnej jest podejrzane – wszystko to wydaje się należeć do atmosfery, a raczej mgiełki, w jakiej rozkwita sztuka współczesna, która pomaga jej się rozpowszechniać.

Image

Nie mam pełnej jasności co do jej nastawienia wobec podmiotu ludzkiego; czasami wydaje się niezmiernie nią zaabsorbowaną, a wówczas malarskie, graficzne etc. Studium zamiast badać duchowość człowieka, degeneruje się do nauki o reakcji antropologa na własne reakcje przy obserwacji społeczności. Dążenie do generalizowania w teorii sztuki jest krytykowaniem, na skutek czego zaczyna przypominać zbiór pesymistycznych przemyśleń nad niedostępnością “obcego” i związanych z tym znaczeń.

Innym razem sztuka polega na odizolowaniu autora od treści i rozpoczęciu dekonstrukcji i dekodowania czy de-czegoś-tam, znaczeń jakie dały o sobie znać poprzez mozolącego się w artystycznym warsztacie autora.

W takim krajobrazie, niosąc każdy z osobna inne barwy i znaki spotykamy się szermierze rzeczywistości obiektywnej z dekoderami zastanych szyfrów natury. Gęsi gęgawy, które im tutaj towarzyszą, także ludzie znakomici, akceptujący tych niespokojnych, nieuczesanych, mówiących często niezrozumiałymi językami – oni wszyscy polubili się na tyle, że chcą się raz w roku podoświadczać.

Image

Ten właśnie malarski plener jeszcze dość niezgrabnie rozkraczony na polsko – niemieckiej granicy wprowadził w nowy system polityczno- ekonomiczny nowy sposób organizacji Plenerów. Gdy się to powiedzie, a przecież od kilku lat się udaje, ba, ma naśladowców (Głogów ’98) Kostrzyn będzie maił patent. Jeżeli tak mogłoby nie być, to w każdym razie zrobić trzeba wszystko, aby tak być mogło.

Andrzej Owczarek

 


 

uczestnicy IV pleneru “SZTUKA NA GRANICY” – Kostrzyn’98

Image

Andrzej Owczarek (Polska)
Alla Dmytrenko (Ukraina)
Olexandr Dmytrenko (Ukraina)
Sylwia Drozdowska (Polska)
Mariusz Kaczmarek (Polska)
Mitsuru Katano (Japonia)
Jurek Kozieras (Polska)
Martine Lafon (Francja)
Janet Ludlow (Anglia)
Manfred Neumann (Niemcy)
Mieczysław Piechowski (Polska)
Wojciech Plust (Polska)
Alla Trofimenkowa (Ukraina)
Franziska Uhl (Niemcy)
Andrzej K. Wiśniewski (Belgia)
Wojciech Witkowski (Polska)


Image

Spotkanie przyjaciół

Image

Franziska z Feliksem w niezwykłym pejzażu

Image

U Templariuszy w Chwarszczanach. Za chwilę Wojtek Plust zaśpiewa “Ave Maria” Gounoda. To było przeżycie!

Image

Ale mieliśmy łychę! (Teatr “Pławna 9”)

Image

Andrzej i MIetek na ognisku przy piwku

Image

Mitsuru gitarzysta doskonały!


Image

Martine Lafon, “STAND-PUNKT”, oil/pastel 110×150


Image

Mieczysław Piechowski, “ZAWSZE W DRODZE”, olej/płótno 70×50


Image

Alla Trofimenkowa, “UNTITLED”, technika mieszana 70×50


Image

Jurek Kozieras, “ŻYWOT MOTYLA”, technika mieszana/karton 70×50


Image

Andrzej K. Wiśniewski, “WODNA KALIGRAFIA”, technika mieszana 120×80


Image

Alla Dmytrenko, “NOCNA KOMPOZYCJA”, technika autorska/mix 50×70


Image

Janet Ludlow, “BURST”, oil 61×91.5


Image

Andrzej Owczarek, “Z WIEŻY”, akryl 51×70


Image

Oleksandr Dmytrenko, “EMOCJA”, oil 18×22

 


Image

 

Manfred Neumann, “ELEPHANT IN JUNGLE”, 80×60


Image

Franziska Uhl, “DAPHNE”, oil 50×70


Image

Wojciech Plust, “SENNE ZNAKI NA TEMAT PEJZAŻU”, akryl 60×80


Image

Mitsuru Katano, “ONE SECOND”, oil 50×70.5


Image

Mariusz Kaczmarek, “ODPOCZYNEK BIELIZNY”, olej/płótno 60×80


Image

Wojciech Witkowski, “GITARA”, olej 130×120

 


Image

 

Sylwia Drozdowska, “XXX”, akwarela 14×9


 

 

Europenian flag