I Plener Malarski “Sztuka na Granicy” –>> 9-19 października 1995 r.

1995-10-09  - 1995-10-19

Cały dzień

Image

Kostrzyn nad Odrą to miasto nadgraniczne będące ważnym węzłem komunikacyjnym. Od kilku lat czerpie korzyści ze swego geograficznego położenia. Nadszedł teraz czas, by miasto wykorzystało swoje położenie także w wymiarze intelektualnym. Pogranicze sprzyja bowiem fermentowi twórczemu.

 

 

 

Image

Na styku dwóch światów najczęściej pojawiają się nowe pomysły, idee, ciekawe koncepcje twórcze. Dlatego też Klub Garnizonowy zorganizował plener malarski ,,Sztuka na granicy”. Oprócz polskich artystów przybyli tu malarze z Rosji, Ukrainy i Wielkiej Brytanii.

Spotkanie różnych indywidualności o odmiennych korzeniach skłania do refleksji nad granicami sztuki. I do zadania pytania: czy sztuka sprowadzać się ma jedynie do wartości czysto estetycznych? Czy ma być chłodną prowokacją intelektualną? A może lepiej, by pobudzała emocje?

Zaproszeni artyści w pełni potwierdzili fakt, że sztuka współczesna to różnorodność poszukiwań, stale dokonywanych wyborów i często przeciwstawianie się uznanym normom. Obok prac będących czystą manifestacją koloru pojawiają się kipiące energia płótna Stanisława Brajera, chłodne, intelektualne prace Margaret Taylor i Olesia Figola, a także symboliczne i impresyjne prace Marii Alexandry Orzechowskiej.

Organizatorem pleneru w dniach 9- 19. 10. 1995 r. był Klub Garnizonowy przy wydatnej pomocy Dowództwa Garnizonu Kostrzyn oraz licznych mecenasów i przyjaciół sztuki, którzy to przedsięwzięcie wsparli finansowo.

komisarz pleneru – Jurek Kozieras

Uczestnicy I pleneru “SZTUKA NA GRANICY” – Kostrzyn’95:

Stanisław Brajer
Oleksander Dmytrenko
Oleś Figol
Mirosław Gliński
Ryszard Aleksander Grześ
Mariusz Kaczmarek
Jurek Kozieras (Komisarz Pleneru)
Maria Alexandra Orzechowska
Andrzej Jerzy Owczarek
Marian Panek
Margaret Taylor
Galina Worobiowa
Siergiej Worobiow
Kiryłł Zielencow


Image

Stanisław Brajer, “HICET NUNG”, olej, płótno 62×92,5

“…maluję po to, by zastanawiać, szokować, pobudzać do myślenia i rozwijać wyobraźnię.”

 


Image

 

OLEŚ FIGOL, “PANDEKT”, olej, płótno 46×70,5

“Takie rozwiązania plastyczne wydają się naturalną konsekwencją indywidualnego widzenia świata, w którym najbardziej cenione są subtelne koloracje barw.”

 


Image

 

KIRYŁŁ ZIELENCOW, “TOPOLOWA STRAŻ”, olej, płótno 30×40

“Każdy obraz, nad którym trudziła się nie tylko ręka, ale i serce – obowiązkowo uraduje serce drugiego człowieka, a to niemało.”


Image

OLEKSANDER DMYTRENKO, “META-PEJZAŻ”, olej, karton 50×60

“To, co się da namalować, nie powinno dać się opowiedzieć, ponieważ malatrstwo ma swój język niepowtarzalny, nieprzetłumaczalny na żaden inny.”


Image

MIROSŁAW GLIŃSKI, “IKAR”, technika mieszana 20×32

“Malowanie to ciągłe poszukiwanie, przekraczanie granic ustalonych przez tradycję i własną wyobraźnię.”


Image

GALINA WOROBIOWA, “BIRD OF PARADISE”, technika mieszana 60×80

“Drogi, która wiedzie w Ciebie, prócz Ciebie nikt nie wydeptał. Tam jest wszystko, o czym wiesz i to, czego byś nigdy nie podejrzewał. W snach – wszystko…”

 


Image

 

MARIAN PANEK, “XXX”, olej, tektura 80×60

“Zdarza się w sztuce coś takiego, co jest autentyczną tajemnicą także dla autora. To jest unikalne. Wychodzi poza to, co można by nazwać ‘tajemnicą warsztatową’.”


Image

 

MARIA ALEXANDRA ORZECHOWSKA, “DOM SZKLANYCH SCHODÓW”, płótno, olej 50×60

***
Tylko…
Zagraj raz jeszcze
Przede mną ścianą
Z luster
Z życia
Z… nadziei


Image

MARIUSZ KACZMAREK, “WĘDKARSTWO MARIANA W.”, płótno, olej 100×80

“Artysta ucieka od tego co znane i wkracza do tego co nieznane… Czyli szaleństwa, którym ‘męczy’ samego siebie i innych w celu zdobycia obłąkanego geniuszu.”


Image

RYSZARD ALEKSANDER GRZEŚ, “STRAJK W OPERZE”, tempra, papier 33×30

“Piękno, to nie tylko harmonijne relacje form, ale przede wszystkim blask czystego koloru.”


Image

ANDRZEJ JERZY OWCZAREK, “STARSI PAŃSTWO”, technika mieszana 81×65

“Człowiek malujący, o ile chce zachować siebie, swoją kondycje i swą godność, nie może życia pojmować jako czegoś odrębnego od sztuki.”


Image

MARGARET TAYLOR, “PAINTING FOR JOHN+YOKO”, technika mieszana 101×76

“Wartości estetycznych można poszukiwać w najprostszych zestawieniach elementarnych form. Okazuje się wtedy, że rzeczywistość zmienia diametralnie swą jakość.”


Image

SIERGIEJ WOROBIOW, “STARE MIASTO”, technika mieszana 100×80

*** Obraz-zwierciadło sceny
kurtyna podniesiona
widz w parterze
gaśnie światło…

 


 

 

 

Europenian flag